ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΑιτωλοακαρνανιαΑγρινιοΤι σημαίνει η απόφαση του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα των αλλαγών στις Επιτροπές; Μικρή η επίπτωση στο δήμο Αγρινίου ακόμη και με «απλή αναλογική»

Τι σημαίνει η απόφαση του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα των αλλαγών στις Επιτροπές; Μικρή η επίπτωση στο δήμο Αγρινίου ακόμη και με «απλή αναλογική»

Τι σημαίνει η απόφαση του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα των αλλαγών στις Επιτροπές; Μικρή η επίπτωση στο δήμο Αγρινίου ακόμη και με «απλή αναλογική»

Τι σημαίνει η απόφαση του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα των αλλαγών στις Επιτροπές; Μικρή η επίπτωση στο δήμο Αγρινίου σύμφωνα με την εφημερίδα “Συνείδηση” ακόμη και με «απλή αναλογική»

Από την ώρα που εκδόθηκε η 2377/2022 Απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις που -μετά τις εκλογές του 2019- άλλαξαν εκ των υστέρων την σύνθεση και τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, έχει αναπτυχθεί μεγάλη παραφιλολογία για το τι μέλλει γενέσθαι.

Σύμφωνα με κάποιες ερμηνείες είναι στον αέρα ολόκληρη η προηγούμενη αυτοδιοικητική θητεία 3,5 χρόνων και επειδή οι αποφάσεις του ΣτΕ είναι άμεσα εκτελεστέες, κανείς δεν ξέρει πως θα μπορέσουν να διοικηθούν οι δήμοι το επόμενο διάστημα. Αν πρέπει δηλαδή να εφαρμοστεί η «απλή αναλογική», όπως προβλεπόταν από τον νόμο του 2018 που είχε φέρει η τότε κυβέρνηση και είχε ως αποτέλεσμα πολλοί δήμοι να μην έχουν δήμαρχο με πλειοψηφία μέσα στο δημοτικό συμβούλιο. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Θεσσαλονίκης όπου η παράταξη του δημάρχου δεν διέθετε περισσότερους από 7 συμβούλους ανάμεσα σε πολλές δεκάδες.

Από την άλλη, υπάρχουν και πιο ψύχραιμες φωνές όπως του αντιδημάρχου Οικονομικών στο δήμο Αγρινίου Βασίλη Φωτάκη.

Ο Βασίλης Φωτάκης

«Η ανάγκη για αλλαγές στον νόμο αποδείχθηκαν καίριες, γιατί φανταστείτε να έπρεπε να αντιμετωπίσουν τόσες περιοχές τις ανάγκες της πανδημίας ή τις θεομηνίες χωρίς πλειοψηφία στα δημοτικά συμβούλια και με τις Επιτροπές Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής με λιγότερα μέλη από την πλευρά του δημάρχου. Δεν θα παιρνόταν καμία απόφαση. Για το Αγρίνιο δεν είχε ιδιαίτερη επίπτωση ο νόμος Θεοδωρικάκου, υπήρχε σαφής πλειοψηφία στο συμβούλιο, το πολύ-πολύ να είχαμε ένα λιγότερο μέλος σε κάποια από τις δύο επιτροπές. Όμως σε άλλες περιπτώσεις δεν θα μπορούσε να τρέξει τίποτε», απαντά.

Όμως το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσισε ότι οι διατάξεις της Κυβέρνησης όσον αφορά την τρέχουσα θητεία “έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος” και κάποιοι λένε ότι αυτό θα έχει τρομακτικό αντίκτυπο. Σύμφωνα με τον κ. Φωτάκη δεν είναι σίγουρο ότι θα πάμε σε κάποια δραματική αλλαγή, που θα επαναφέρει την κατάσταση στο περιβάλλον του νόμου του 2018.

«Κατά πάσα πιθανότητα, θα περιμένουμε μέχρι να καθαρογραφεί η απόφαση του ΣτΕ και στον σχεδόν ένα μήνα που θα μεσολαβήσει, θα μπορέσει να έρθει ένας διορθωτικός νόμος να δώσει την λύση κάπου στην μέση. Δεν μπορούμε να περιμένουμε να ανακληθούν οι αποφάσεις 3,5 χρόνων.

Ένα σχολείο που χτίστηκε με απόφαση όλο αυτό το διάστημα τι θα γίνει, θα γκρεμιστεί; Δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο, οι αποφάσεις που πάρθηκαν από τα όργανα με νόμο δεν ανακαλούνται. Θα δοθεί μια λύση που να είναι συμβατή με το πνεύμα του ΣτΕ, που όπως διαβάσαμε λέει  πως δεν είχε προλάβει να δοκιμαστεί η απλή αναλογική στους δήμους, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για δήμους, που αν είχε δοκιμαστεί, δεν θα είχαν πάρει καμία απόφαση», εξηγεί.

Παρόμοια αντίληψη έχει και ο Γραμματέας του δήμου Δημήτρης Τζιώλης για το ζήτημα:

Ο Δημήτρης Τζιώλης

«Θα περιμένουμε τις κυβερνητικές κινήσεις, δεν είναι κάτι που αφορά ιδιαίτερα το Αγρίνιο, σε μας υπάρχει σαφής πλειοψηφία για τη λήψη των αποφάσεων. Για τα όσα έχουν γίνει μέσα σε 3,5 χρόνια αμφιβάλλω αν μπορεί κάτι να τα ανακαλέσει, λόγω της απόφασης του ΣτΕ. Αυτό που έχει σημασία είναι να έρθει νέος νόμος που να διορθώνει κατά κάποιο τρόπο τα σημεία που επισημαίνονται, αλλά να γίνει σύντομα, γιατί υπάρχει σημαντικό διάστημα μέχρι την λήξη της παρούσας θητείας στους δήμους», επισημαίνει.

Τι αναφέρει η ανακοίνωση

Η σχετική Ανακοίνωση του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως δημοσιεύτηκε σε πολλά ΜΜΕ, αναφέρει στην ολομέλεια της 2377/2022 πρόεδρο τον Δ. Σκαλτσούνη, Πρόεδρο ΣτΕ και εισηγητή τον Β. Ανδρουλάκη, Σύμβουλο Επικρατείας:

«Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο.

Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρωμένου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρωμένη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου.

Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο.

Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.

Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων.

Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες: Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματική διάταξη».

Γιάννης Συμψηρής – Εφημερίδα “Συνείδηση” 

«Εργάνη ΙΙ» και Ψηφιακή Κάρτα – «Στο καναβάτσο» οι λογιστές

 

 

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ