Σπιράλ ανατιμήσεων - Από Δευτέρα και στην αγορά του Αγρινίου
Σπιράλ ανατιμήσεων! Από Δευτέρα και στην αγορά του Αγρινίου όπως αναφέρει η εφημερίδα "Συνείδηση", η οποία τονίζει για νέες αυξήσεις τον Οκτώβριο σε προϊόντα που ανατιμήθηκαν ήδη Αύγουστο και Σεπτέμβριο.
Σπιράλ ανατιμήσεων! Από Δευτέρα και στην αγορά του Αγρινίου όπως αναφέρει η εφημερίδα "Συνείδηση", η οποία τονίζει για νέες αυξήσεις τον Οκτώβριο σε προϊόντα που ανατιμήθηκαν ήδη Αύγουστο και Σεπτέμβριο.
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Η κατάσταση με τις τιμές έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο κι αυτό εύκολα μπορεί να το διαπιστώσει κανείς με μια επίσκεψη στο σούπερ ή το μίνι μάρκετ της γειτονιάς του. Κάποιοι συγκρατούν «με τα δόντια» τις τιμές στο Αγρίνιο, ενώ οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί βομβαρδίζονται από τις διψήφιες αυξήσεις στα ράφια που προκαλεί το ράλι των τιμών.
Το μέγα ζήτημα είναι ότι οι τωρινές αυξήσεις προκύπτουν μετά από τις διψήφιες αυξήσεις που καταγράφηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ τον Αύγουστο και στη συνέχεια τις νέες ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών τον Σεπτέμβριο! Όταν, σύμφωνα με στοιχεία, αυξήθηκαν οι τιμές σε 35 βασικές κατηγορίες προϊόντων, κάτι που θα ολοκληρωθεί τώρα.
«Ήρθαν νέοι τιμοκατάλογοι»
Το μπαράζ των ανατιμήσεων θα φανεί στο Αγρίνιο και τις γύρω περιοχές, όπως πληροφορεί την «Σ» παράγοντας της τοπικής αγοράς, από την Δευτέρα 3/10! «Οι βιομηχανίες και οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν αποστείλει νέους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους στα σούπερ μάρκετ της περιοχής και δυστυχώς μέσα περιλαμβάνονται και προϊόντα που είχαν ήδη ανατιμηθεί, πράγμα που θα περάσει στον καταναλωτή ανάλογα με τα αποθέματα των προϊόντων που διαθέτουν στις αποθήκες τους», επισημαίνει.
Τα χαρτικά είναι στην αιχμή του δόρατος των ανατιμήσεων καθώς «τσιμπάνε» από Δευτέρα ένα 10% πάνω, ενώ είχε πάρει στο ξεκίνημα του μήνα άλλο ένα 12% πάνω, κάτι που δεν επηρεάζει μόνο τις οικιακές ανάγκες, αλλά και όποιον δουλεύει με χαρτί, όπως εκτυπωτικά και πολλά άλλα ευρέως χρησιμοποιούμενα. «Ο λόγος είναι ότι στην Ελλάδα το χαρτί είναι απολύτως εισαγόμενο ως χαρτοπολτός, ο οποίος μετά διατίθεται στις βιομηχανίες για αν το κάνουν προϊόντα. Αυτό έχει ανατίμηση παγκοσμίως, ειδικά λόγω του πολέμου, και δημιουργείται ντόμινο», επισημαίνει ιδιοκτήτης μεγάλους καταστήματος στο Αγρίνιο.
Δυστυχώς, στην ανατίμηση από 3/10 το πρωί περιλαμβάνονται και προϊόντα όπως τα τυριά ή τα αλλαντικά που είναι καθημερινής κατανάλωσης. «Οι εταιρίες μας έστειλαν τους νέους καταλόγους τους με mail και το πλέον ενδιαφέρον στο θέμα είναι ότι δεν αναφέρουν την προηγούμενη τιμή ούτε και σε μας με τα σούπερ μάρκετ! Απλά αναφέρουν την νέα τιμή! Στα τυριά και τα αλλαντικά η αύξηση θα είναι από 6% έως 10%, ποσοστό καθόλου αμελητέο», τονίζει ο ίδιος έμπορος.
Ένα προϊόν, πάντως, για το οποίο θα δοθεί μεγάλη μάχη ώστε να μην ανατιμηθεί, διότι αν αυτό συμβεί θα επέλθει ντόμινο κι άλλων αυξήσεων, είναι το ψωμί και τα υποπροϊόντα του. Οι αρτοπώλες το προσπαθούν να μην υπάρξουν αυξήσεις, αλλά οι τοπικοί επιχειρηματίες που εμπορεύονται άλευρα λένε πως δεν ξέρουν αν μπορεί να ισχύσει αυτό, την στιγμή που όλα τα άλευρα προέρχονται από εισαγωγές. Δεν το ξέρουν πολλοί αλλά δεν υπάρχει ελληνικό αλεύρι παρά μόνο το κίτρινο, που μοιάζει με το καλαμποκόψωμο!
Όλα τα υπόλοιπα έρχονται από το εξωτερικό και είναι δύσκολο να μείνουν ανεπηρέαστα από ανατιμήσεις, ιδιαίτερα αν δεν τελειώσει άμεσα ο πόλεμος.
Πού στρέφονται οι καταναλωτές
Οι ίδιοι παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι είναι πλέον παρατηρημένη η στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι πιο φθηνά, ως επί το πλείστον, από τα επώνυμα. Το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε σε 16% το πρώτο εξάμηνο του έτους, έναντι 14,8% το 2021.
«Η εξήγηση είναι ότι οι καταναλωτές πλέον δεν βρίσκουν τόσο πολλές προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ όσο κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών και πάνε στη ιδιωτική ετικέτα, κάτι που έχει ένα παράπλευρο καλό, ότι πλέον τα πολύ μεγάλα υπερκαταστήματα δεν μπορούν να παίζουν το χαρτί των «προσφορών» που δεν είναι ακριβώς προσφορές», εξηγεί τοπικός επιχειρηματίας.
Αξίζει να σημειωθεί όλο αυτό το σκηνικό έχει επηρεάσει την κατανάλωση καθώς το α' εξάμηνο του 2022 μόνο οι πωλήσεις των συσκευασμένων τροφίμων κινήθηκαν ανοδικά κατά 1,9% και οριακά κατά 0,3% τα μη αλκοολούχα ποτά. Οι υπόλοιπες κατηγορίες εμφάνισαν πτώση: τα αλκοολούχα ποτά κατά 9,2%, τα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού 7,0%, τα γαλακτοκομικά 5,6%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα 5,5%, τα είδη ατομικής υγιεινής 5,2% και τα υλικά μαγειρικής 2,4%.
ΙΝΚΑ: Καταγγελίες για αύξηση της τιμής και μείωση της ποιότητας των προϊόντων
Όλο και περισσότερες καταγγελίες δέχεται το Ινστιτούτο Καταναλωτών για πρακτικές που μειώνουν την ποιότητα των προς πώληση προϊόντων, ενώ παράλληλα οι τιμές εκτοξεύονται. Το ινστιτούτο καλεί τις αρμόδιες αρχές να ενσκήψουν πάνω από το πρόβλημα και να κινητοποιήσουν φορείς όπως ο ΕΦΕΤ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΙΝΚΑ:
Χάθηκε μετά την ακρίβεια και η ποιότητα; Ως ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας μέχρι σήμερα λαμβάνουμε καθημερινά καταγγελίες και παράπονα πολιτών Καταναλωτών σχετικά με την ακρίβεια στην αγορά. Και ναι, πέραν από την ακρίβεια παντού δεν θέλαμε να πιστέψουμε πως θα υποβαθμίζουν και την ποιότητα των προϊόντων.
Υπάρχει ακρίβεια υπάρχει όμως έλεγχος των προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά ;
Υπάρχει ΕΦΕΤ λειτουργεί ;
Και πόσους ελέγχους κάνει ;
Έχει προσωπικό ;
Για την ακρίβεια ,για τις μειωμένες ποσότητες προϊόντων στις ίδιες συσκευασίες κυβέρνηση θαυμάζει για τον έλεγχο της ποιότητας των προϊόντων ούτε και εκεί μπορεί να κάνει τίποτα ; Γιατί είναι γνωστό πως ούτε καν στα καύσιμα δεν μπορεί να πιάσει την νοθεία εάν τα καύσιμα δεν είναι νοθευμένα πάνω από 50 % όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός ανάπτυξης και επενδύσεων κύριος Άδωνις Γεωργιάδης.
Αναμένουμε απαντήσεις στα ερωτήματα που καταθέτει το ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας προς κάθε αρμόδια αρχή και υπηρεσία.
Γιάννης Συμψηρής - Εφημερίδα "Συνείδηση"
«Βοήθεια στο Σπίτι»: Στον «αέρα» οι προσλήψεις