Σούπερ μάρκετ: Πώς θα λειτουργούν οι προσφορές και τα μεγάλα ερωτηματικά

Οι αλλαγές που αφορούν στις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ είναι το νέο «όπλο» που επιστρατεύει η κυβέρνηση στη «μάχη» κατά της ακρίβειας, στοχεύοντας αφενός…

super-market-interior-681x384-1

Οι αλλαγές που αφορούν στις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ είναι το νέο «όπλο» που επιστρατεύει η κυβέρνηση στη «μάχη» κατά της ακρίβειας, στοχεύοντας αφενός να μπει φρένο σε πλασματικές προσφορές και αφετέρου να αποτραπούν οι αδικαιολόγητες ανατιμήσεις, ενώ μένει να φανεί τους επόμενους μήνες τι επίδραση θα έχουν για την τσέπη των καταναλωτών.

Με το πρώτο μέτρο που ανακοινώθηκε, περιορίζονται κατά 30% οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ, προκειμένου το όφελος αυτό που προκύπτει, να μεταφέρεται στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το συγκεκριμένο μέτρο, το οποίο είναι μόνιμου χαρακτήρα, θα εφαρμοστεί σε: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Πρόκειται για κατηγορίες που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες αποκλίσεις και όπου οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται έως τώρα παρατηρήθηκε ότι είναι συνήθως πολύ μεγάλης διάρκειας.

Εκείνο που επιχειρείται με το συγκεκριμένο μέτρο είναι στα προϊόντα αυτά να επιτευχθούν σταθερά χαμηλότερες αρχικές τιμές και από εκεί και πέρα εάν επιθυμούν οι εταιρείες να προχωρούν και επιπλέον σε προωθητική ενέργεια. Παράλληλα στόχος είναι να αποτραπούν φαινόμενα παραπλανητικών προσφορών σε περιπτώσεις κυρίως στο «1+1 δώρο», έναν τύπο προωθητικής ενέργειας που εφαρμόζεται συχνά στις συγκεκριμένες κατηγορίες.

Το παράδειγμα με το 1+1 δώρο

Με τη νομοθέτηση του μέτρου και μετά τον Μάρτιο όταν και αναμένεται να εφαρμοστεί, η έκπτωση 50% στην οποία προχωρούσε ο προμηθευτής στο σούπερ μάρκετ θα πρέπει να μειωθεί κατά 30% και η τιμή τιμοκαταλόγου να πέσει στο 15%. Λαμβάνοντας ως παράδειγμα ένα προϊόν προσωπικής φροντίδας το οποίο κοστίζει 7 ευρώ, όταν είναι σε προσφορά «1+1 δώρο» ο καταναλωτής σήμερα πληρώνει 7 ευρώ και αγοράζει δύο προϊόντα. Με το νέο μέτρο, η έκπτωση 50% που έκανε ο προμηθευτής θα πρέπει να μειωθεί κατά 30%, δηλαδή 15%, επομένως η αρχική τιμή του προϊόντος θα πάει στα 5,90 ευρώ. Εφόσον δηλαδή ο καταναλωτής θέλει να αγοράσει ένα προϊόν, θα το πληρώνει φθηνότερα, αντί για 7 ευρώ, στα 5,90 ευρώ.

Στην περίπτωση ωστόσο που θέλει να πάρει δύο προϊόντα, εάν η εταιρεία αποφασίσει σταματήσει την προωθητική ενέργεια 1+1 που «έτρεχε» – αφού πλέον κλήθηκε να ρίξει την αρχική τιμή- ο καταναλωτής θα τα πληρώσει ακριβότερα: 5,90 + 5,90 αντί για 7 ευρώ και για τα δύο που πλήρωνε με την προσφοράς. Αυτό είναι κάτι που μένει να φανεί πώς θα εξελιχθεί και αποτελεί το σημείο για οποίο εκφράζονται έως τώρα οι μεγαλύτερες επιφυλάξεις. Εάν δηλαδή οι εταιρείες και μετά τον περιορισμό του 30%, θα συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προωθητικές ενέργειες πάνω στις μειωμένες τιμές των προϊόντων. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πάντως ότι εξαιτίας του γεγονότος ότι στην εγχώρια αγορά η πρακτική των προωθητικών ενεργειών είναι έντονη και απόλυτα ενταγμένη στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, είναι δύσκολο να συμβεί, εκτιμώντας πως οι προσφορές από πλευράς των εταιρειών θα συνεχιστούν. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο είναι ζήτημα της εμπορικής πολιτικής που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα, με βάση τα νέα δεδομένα οι εταιρείες και δεν μπορεί να διασφαλιστεί.

«Μπλόκο» στη δυνατότητα προσφορών για όσους προχωρούν σε νέες ανατιμήσεις

Το δεύτερο μέτρο, το οποίο χαρακτηρίζεται από στελέχη της αγοράς και ως το πιο αποτελεσματικό και θα έχει μάλιστα άμεση εφαρμογή, αφορά στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Αυτό, προβλέπει ότι οι προμηθευτές που πραγματοποιούν ανατιμήσεις, δεν θα επιτρέπεται να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα εκείνα στα οποία αυξήθηκε η τιμή τους.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, οι εταιρείες που σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε κάποια ανατίμηση «θα το σκέφτονται πλέον πολύ καλά προτού το πράξουν». Σε μία περίοδο που οι καταναλωτές «κυνηγούν» τις προσφορές και παράλληλα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανεβαίνει, οι εταιρείες που έχουν αυξήσει την τιμή στα προϊόντα τους δεν θα έχουν τη δυνατότητα, για διάστημα τριών μηνών, καμίας «αντίδρασης» μέσω προσφορών. Την ίδια στιγμή που ο «ανταγωνισμός» και η υπόλοιπη αγορά θα συνεχίζει τις προωθητικές ενέργειες κανονικά. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, ότι το συγκεκριμένο μέτρο θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στο να έρθουν νέες ανατιμήσεις στα ράφια.