Pos στα περίπτερα - Δυσαρέσκεια στους περιπτεράδες στο Αγρίνιο

«Θα δουλεύουμε για την τράπεζα», λένε στο Αγρίνιο οι περιπτεράδες και εξηγούν πως η τραπεζική προμήθεια είναι δυσανάλογη σε σχέση με το κέρδος τους.

periptera

«Θα δουλεύουμε για την τράπεζα», λένε στο Αγρίνιο οι περιπτεράδες και εξηγούν πως η τραπεζική προμήθεια είναι δυσανάλογη σε σχέση με το κέρδος τους.

Ακόμη και τσίχλες να θέλει να αγοράσει κάποιος από το περίπτερο και να επιθυμεί να πληρώσει με κάρτα πλέον θα έχει τη δυνατότητα, αν και για τους περιπτεράδες το pos και η κάρτα είναι καταστροφή, όπως χαρακτηριστικά τόνισαν ουκ ολίγοι περιπτεράδες του Αγρινίου με τους οποίους συνομίλησε η «Σ».

Το Υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή της επιλογής του τρόπου που θα πληρώνει, επιχειρώντας παράλληλα να μειώσει την συναλλαγές με μετρητά και κατ΄επέκταση τη φοροδιαφυγή.

Το πρόβλημα για τους περιπτεράδες δεν είναι μόνο το μικρό κόστος συναλλαγής ή το κόστος προμήθειας του pos, αλλά κυρίως ότι θα πρέπει να συνυπολογίζουν στην απώλεια των εσόδων τους και τις προμήθειες των τραπεζών, την στιγμή μάλιστα, όπως υποστηρίζουν, τίθεται θέμα επιβίωσης για τα περίπτερα!

Πλέον, τα περίπτερα, τα οποία είναι μεταξύ των 34 νέων κατηγοριών επαγγελματιών που υποχρεωτικά πρέπει να διαθέτουν pos, έχουν περιθώριο μέχρι την 1η Μαρτίου να εναρμονιστούν με τα νέα δεδομένα και μόνο αν είναι σε θέση να αποδείξουν πως έχουν προμηθευτεί pos έως και 31/01/2024 και τελούν εν αναμονή για την εγκατάστασή του θα αποφύγουν το πρόστιμο.

Στο Αγρίνιο η «Σ» συνομίλησε με πολλούς επαγγελματίες του κλάδου και όλοι τους «στάθηκαν» ιδιαίτερα στο ζήτημα της προμήθειας προς την τράπεζα.Ιδιαίτερη αναφορά κάνουν στις πωλήσεις καπνικών προϊόντων τα οποία «φεύγουν» περισσότερο από κάθε άλλο προϊόν του περιπτέρου τους και αποτελούν και τη μεγαλύτερη πηγή του τζίρου τους. Επ’ αυτού τονίζουν πως το κέρδος τους είναι πλέον πολύ περιορισμένο σε σχέση με το παρελθόν και έτσι μετά τις προμήθειες των τραπεζών, αλλά και τα ετήσια έξοδα της χρήσης POS, το κέρδος τους θα εξανεμίζεται.

Ο Γιώργος Μπαμπάτσικος τόνισε: «το περίπτερο σαν επιχείρηση δεν εξυπηρετείται από την χρήση pos, καθώς δεν έχει όφελος. Από τη στιγμή που υπάρχουν ακόμη καπνικά στο 2,8 και οι χρεώσεις του pos αγγίζουν ακόμη και το 1,20, τότε ασφαλώς και δεν εξυπηρετεί την μικρή αυτή επιχείρηση του περιπτέρου, πόσο μάλλον, όταν πολλές φορές κάποια ποσά αργούν ακόμη και 2 ή 3 μέρες να «φανούν» στον τραπεζικό λογαριασμό του περιπτέρου.

Αποτέλεσμα όλης αυτής της διαδικασίας είναι να έχουμε συνέχεια δυσκολίες πληρωμών προς τους χονδρεμπόρους που απαιτούν προπληρωμή για να έρθουν τα προϊόντα στο περίπτερο.

Επίσης, πολλοί χονδρέμποροι με τη σειρά τους δεν δέχονται πληρωμή με pos, θέλουν μετρητά ή μεταφορά από τραπεζικό λογαριασμό σε τραπεζικό λογαριασμό. Οι καταναλωτές από την άλλη ζητούν να πληρώσουν με pos στα περίπτερα.

Το καταναλωτικό κοινό το pos στο περίπτερο θα το εξυπηρετήσει, γιατί υπάρχει στο καταναλωτικό αυτό κοινό κόσμος ανήμπορος που δεν μπορεί να πάει στο ATM, ενώ άλλες φορές τα ATM δεν βγάζουν χρήματα κλπ.

Για την επιχείρηση, για το περίπτερο δηλαδή, η χρήση του pos θα είναι ζημία με μαθηματική ακρίβεια, γιατί τα ποσοστά κέρδους δεν είναι μεγάλα. Ίσως ο τζίρος να αυξηθεί, αλλά τα ποσοστά κέρδους δεν θα βοηθούν στο να είναι κερδοφόρα η επιχείρηση.

Ο κόσμος θεωρώ πως έχει κατανοήσει πως ο περιπτεράς είναι ένας άνθρωπος που κάθεται από τις 7 το πρωί μέχρι και στις 12.00 το βράδυ για ένα μεροκάματο και η χρήση του pos δεν τον βοηθάει και γι’ αυτό οι καταναλωτές πρέπει να χρησιμοποιούν αυτόν τον τρόπο πληρωμής μόνο όταν υπάρχει ανάγκη και πραγματικά δεν διαθέτουν μετρητά. Το αφορολόγητο δεν γίνεται να χτιστεί με το ένα πακέτο τσιγάρα από το περίπτερο».

Ο Nίκος Λάμπος επεσήμανε: «το pos μπορεί πιθανότατα να είναι εργαλείο για τον πελάτη, αλλά για τα περίπτερα είναι αρνητικό. Η προμήθεια σε σχέση με το κέρδος μας είναι δυσανάλογη. Δεν είναι πολύς ο κόσμος που ζητάει να πληρώσει ένα προϊόν που αγοράζει από το περίπτερο με pos. Το ποσοστό αυτών δεν ξεπερνά το 10%, αλλά και όταν όλα τα περίπτερα βάσει νόμου θα έχουν pos δεν ξέρω αν θα ωφεληθούμε τα περίπτερα από τις συναλλαγές με pos.

Ακόμη και στα ψιλικά το ποσοστό κέρδους έχει μειωθεί πάρα πολύ από τις εταιρείες σε σχέση με παλιότερα. Αν η κατανάλωση είναι μεγαλύτερη, τότε ίσως να είναι θετικό η ύπαρξη του pos στα περίπτερα, αλλά δεν θεωρώ πως θα είναι έτσι, γιατί έχουν μειωθεί πολύ και τα χρήματα στην αγορά και τα ψώνια από τα περίπτερα.

Είναι μεγάλη η προμήθεια που έχουν για τα pos, που σημαίνει πως στενεύουν περισσότερα τα περιθώρια κέρδους για τα περίπτερα. Ουσιαστικά είναι δώρο άδωρο για τα περίπτερα το pos, όπως και αν το κάνεις, όσο και αισιόδοξα να θες να δεις το θέμα.

Τα ποσοστά κέρδους για τα περίπτερα από τα καπνικά προϊόντα που «φεύγουν» περισσότερο από κάθε άλλο προϊόν του περιπτέρου είναι πολύ μικρά πλέον και αν ο πελάτης αγοράζει τσιγάρα του με pos μειώνει ακόμη περισσότερο το κέρδος του περιπτερά ο οποίος είναι μέσα στο περίπτερο τόσες ώρες για ένα μεροκάματο».

Ο Γρηγόρης Τσιάκαλος ανέφερε: «είναι μεγάλο μπέρδεμα το pos στα περίπτερα. Δεν μας εξυπηρετεί καθόλου. Τα περίπτερα με το pos θα δουλεύουμε αποκλειστικά για την τράπεζα. Ο κόσμος όμως ζητάει pos και σε προϊόντα του περιπτέρου που έχουν μικρό κόστος. Είναι βέβαιο πως θα χάσουμε από το pos, διότι η προμήθεια της τράπεζας δεν είναι και μικρή, αντιθέτως. Όταν τα τσιγάρα που «φεύγουν» περισσότερο από κάθε προϊόν που έχει το περίπτερο έχουν προμήθεια 3% και η τράπεζα κρατάει το 1,20, τότε είναι ζήτημα. Καλό ήταν τα pos να μην υπάρχουν καθόλου στα περίπτερα, γιατί έχουμε φτάσει στο σημείο να δουλεύουμε και να μην ξέρουμε για ποιον δουλεύουμε και αν δουλεύουμε για εμάς».

Ο Στέργιος Καβαλάρης σημείωσε: «το pos δεν ωφελεί καθόλου τα περίπτερα. Το κέρδος μας είναι μηδαμινό, αλλά αναγκαστικά πρέπει να τοποθετήσουμε και στο περίπτερο pos. Περίπου ένα 10% των πελατών των περιπτέρων ζητά να πληρώσει με pos. Οι υπόλοιποι πελάτες μας ούτε μας έχουν ρωτήσει αν μπορούν να πληρώσουν κατ΄ αυτόν τον τρόπο, αλλά ούτε καν αν διαθέτουμε pos ή πότε θα έχουμε.

Σ’ αυτό το ποσοστό των πελατών μας που πληρώνουν με pos υπάρχουν όμως και πάρα πολλοί που έρχονται να πάρουν από το περίπτερο ακόμη και προϊόντα με ιδιαίτερη χαμηλή τιμή. Με έχει τύχει να θέλουν να πληρώσουν ένα μπουκαλάκι νερό με pos. Η τράπεζα παίρνει προμήθεια 0,65 σε κάθε συναλλαγή. Το ζήτημα είναι πως στο περίπτερο τα ποσά δεν είναι μεγάλα και το 0,65 «φαίνεται», καθώς λ.χ. από τα 10 λεπτά που βγάζουμε στο περίπτερο τα 6 λεπτά πάνε στην τράπεζα. Δουλεύουμε για την τράπεζα με δυο λόγια. Θα ήταν καλό κλάδοι όπως είναι αυτός του περιπτέρου, του ταξί και των λαϊκών αγορών να εξαιρεθούν από τη χρήση pos».

Κων/νος Χονδρός