Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Έργα 120 εκατ. σε υποδομές δρόμων με νομοθεσία από το 1955

Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Έργα 120 εκατ. σε υποδομές δρόμων με νομοθεσία από το 1955
Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Έργα 120 εκατ. σε υποδομές δρόμων με νομοθεσία από το 1955 όπως αναφέρει η εφημερίδα "Συνείδηση".

Αναλυτικά το δημοσίευμα:

Τροχαία που έχουν συμβεί το τελευταίο διάστημα στην Αιτωλοακαρνανία και την Περιφέρεια, ακόμη και με θύματα, έχουν φέρει στην κορυφή της ατζέντας την οδική ασφάλεια, καθώς για πολλούς, για παράδειγμα, μείζονος σημασίας για την παρεχόμενη ασφάλεια των οδικών δικτύων είναι αδιαμφισβήτητα οι ισόπεδοι και ανισόπεδοι κυκλοφοριακοί κόμβοι.

Το γνωστό ελληνικό μπλεγμένο κουβάρι ως προς την αρμοδιότητα των δρόμων, πάντως, συχνά οδηγεί στην απόρριψη χρηματοδοτήσεων ακόμη κι από το ΕΣΠΑ με κύριους λόγους τον χαρακτηρισμό και την αρμοδιότητα επί των δρόμων. Συχνά με το σκεπτικό, μεταξύ άλλων, ότι οι κόμβοι χωροθετούνται σε σημεία που δεν είναι αποκλειστικά εθνικοί, επαρχιακοί ή δημοτικοί δρόμοι!

Ποια είναι η αλήθεια όμως για έργα και αρμοδιότητες στους δρόμους στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αυτή την στιγμή;

Πρέπει αρχικά να θυμόμαστε ότι οι αρμοδιότητες για τους δρόμους ορίζονται από μια νομοθεσία του 1955 (!) , η οποία τροποποιήθηκε σε κάποια σημεία το(επίσης μακρινό και με διαφορετικές απαιτήσεις) 2007.

Εκτός από τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των δρόμων αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των απαιτούμενων υποδομών νέου τύπου που έχουν προκύψει, στην Ελλάδα υπάρχει πάντα το αυτό καθαυτό ζήτημα του διαχωρισμού σε εθνικά, επαρχιακά και δημοτικά δίκτυα.

Για τα τελευταία είναι γνωστό ότι το Κράτος εδώ και πολύ καιρό έχει σχεδόν απεμπολήσει τις υποχρεώσεις του, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο έλλειμμα πόρων και να σημειώνονται μεγάλες ελλείψεις στις συντηρήσεις.

Ταυτόχρονα, υπάρχει και το ζήτημα της αναγκαιότητας των κόμβων οι οποίοι πολύ συχνά διασφαλίζουν λιγότερα ατυχήματα αλλά απαιτούν ειδικές μελέτες για το αν πρέπει να είναι ισόπεδοι ή ανισόπεδοι κι αν η ακτίνα στην εκάστοτε περίπτωση πέφτει πάνω σε ιδιοκτησίες που χρειάζονται απαλλοτρίωση.

Σε τέτοιες περιπτώσεις (όπως είναι ο κόμβος στο ΔΑΚ Αγρινίου π.χ.) η μελέτη πρέπει να λαμβάνει υπόψη και το Πολεοδομικό Σχέδιο διότι ένας μεγάλος αριθμός από δρόμους που καταλήγουν στο σημείο ενδεχομένως χρειάζονται αλλαγή κατεύθυνσης, χρήσεων κλπ.

Φυσικά, όταν μιλάμε για δίκτυα ειδικά εθνικών οδών η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας οφείλει να έχει στο πρόγραμμά της και συνεργασίες με το ΤΕΕ για τον ηλεκτροφωτισμό και τις υπόλοιπες υποδομές.

Για να γίνει κατανοητό, αρκεί να αναφερθεί ότι μια κολώνα ηλεκτροφωτισμού στο εθνικό δίκτυο μπορεί να κοστίσει 500 ευρώ αλλά όλες οι συνοδές υποδομές για να λειτουργήσει με σύγχρονο τρόπο να φτάσουν τα 5.000 ευρώ. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η ΠΔΕ το τελευταίο διάστημα αναζητεί λύσεις όπως η τροφοδοσία στις κολώνες αυτές με μικρά φωτοβολταϊκά κ.α.

Πάντως, βάσει ερευνών, ο κυκλικός κόμβος μειώνει τα τροχαία ατυχήματα κατά 30% και συμβάλλει στην ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων. Κριτήριο για τον σχεδιασμό τους από τον μελετητή είναι η ασφαλής, ταχεία και ομαλή διακίνηση μεταξύ των κυκλοφοριακών ρευμάτων, που συμβάλλουν στον υπό μελέτη κόμβο.

Πρωταρχικής σημασίας, για την επιλογή του τύπου του κόμβου (ισόπεδος – ανισόπεδος) μεταξύ των διαφόρων σχεδιαστικών λύσεων, εκτός από τις ανάγκες εξυπηρέτησης, αποτελεί το κόστος κατασκευής.

Στην Ελλάδα η επιλογή της λύσης του κυκλικού κόμβου σαν τύπος σύνδεσης κυκλοφοριακών ρευμάτων ήταν περιορισμένη (ειδικά στον αστικό ιστό) που όμως διαφέρει σημαντικά, λειτουργικά και κατασκευαστικά, σε σχέση με τα σύγχρονα χαρακτηριστικά και προδιαγραφές ενός κυκλικού κόμβου, με κύριο την παραχώρηση προτεραιότητας στην κυκλοφορία της κυκλικής διαδρομής.

Δεδομένων των πλεονεκτημάτων των κυκλικών κόμβων, παρατηρείται η αύξηση της εφαρμογής αυτών σε αστικό και υπεραστικό οδικό δίκτυο. Ωστόσο, ο γεωμετρικός σχεδιασμός των κόμβων αυτών είναι που καθορίζει τον βαθμό αποδοτικότητας και ομαλής λειτουργίας τους.

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει ενεργοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα 120.000.000 ευρώ για τους δρόμους από το Μενίδι μέχρι την Ζαχάρω Ηλείας, για βαριές συντηρήσεις στην γλώσσα των μηχανικών, έργα δηλαδή που δεν είναι μια απλή επίστρωση ασφάλτου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Σ», πρόκειται για χρήματα που διατίθενται σε τάπητες για τα οδοστρώματα, αισθητήρες ασφαλείας(μπάρες, στηθαία κλπ), διαγραμμίσεις αλλά και μια σειρά από παρεμβάσεις που δεν έχουν να κάνουν μόνο με τους δρόμους, αλλά και τις υποδομές γύρω από αυτούς.

Υπάρχει, παράλληλα, μια «νέα εποχή» σε διαβάσεις μέσα στις πόλεις σε 100 κομβικά σημεία στα όρια της ΠΔΕ με 18.000.000 ευρώ διαθέσιμα, τις λεγόμενες «έξυπνες διαβάσεις» με τους υπόγειους αισθητήρες κλπ την ώρα που προωθούνται και λύσεις κοντά στα σχολεία με ειδικές σημάνσεις, τρίγωνα που εφιστούν την προσοχή και παλλόμενο φως για όσους οδηγούν κοντά.

Τέλος, «τρέχει» συγχρόνως πρόγραμμα με «ραντάρ παρακολούθησης» όπου οι κάμερες δεν καταγράφουν τα οχήματα στον εκάστοτε δρόμο αλλά σε ζωντανό χρόνο παρακολουθούν κίνηση και ταχύτητα και μπορούν να βγάζουν μια ένδειξη όταν ένα όχημα κινείται υπερβολικά γρήγορα σε περιοχή που δεν προβλέπεται.

Γιάννης Συμψηρής - Εφημερίδα "Συνείδηση"

  

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Αγρίνιο: Βίντεο ντοκουμέντο με τον 30χρονο μετά το έγκλημα

Βίντεο ντοκουμέντο με τον 30χρονο δολοφόνο της Δωρας Ναστούλη στο Αγρίνιο μετά το έγκλημα