ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΔυτικη ΕλλαδαΔυτική Ελλάδα: Πάτρα η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες (52) – Ρεκόρ Ελλάδας

Δυτική Ελλάδα: Πάτρα η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες (52) – Ρεκόρ Ελλάδας

Δυτική Ελλάδα: Πάτρα η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες (52) – Ρεκόρ Ελλάδας

Η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες στην χώρα έχει μετατραπεί η Πάτρα, μέσα σε λίγα χρόνια, ενώ όλα δείχνουν ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα καταφέρει να έχει και μία ευρωπαϊκή πρωτιά.

Και αυτό εξαιτίας του ΜΗ κερδοσκοπικού οργανισμού Art in Progress και του Διεθνούς Street Art Φεστιβάλ Πάτρας│ArtWalk που προσελκύει όλο και περισσότερους αναγνωρισμένους καλλιτέχνες διεθνώς. Μάλιστα το Διεθνές Φεστιβάλ κερδίζει συνεχώς έδαφος κεντρίζοντας το ενδιαφέρον πολλών χωρών αλλά και Δήμων σε ολόκληρη την χώρα.

Ωστόσο η πολιτεία και οι τοπικοί φορείς με εξαίρεση την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μέχρι τώρα τουλάχιστον, εξακολουθούν να μη βοηθούν στην προσπάθεια η οποία μπορεί να αποτελέσει σημαντική αναπτυξιακή δύναμη πολιτιστικού τουρισμού στην πόλη.

Ο εικαστικός Κλεομένης Κωστόπουλος, ιδρυτής της Art in Progress, του Διεθνούς εικαστικού Φεστιβάλ RE-culture και καλλιτεχνικός διευθυντής του δημοφιλούς ArtWalk, που γέμισε τοιχογραφίες την Πάτρα, μίλησε στο thebest.gr για το πώς η Πάτρα έφτασε σε αυτό το σημείο αλλά και για όσα θα όφειλαν να γίνουν στο μέλλον.

Τι είναι αυτό που κάνετε;

Εμείς δημιουργούμε τοιχογραφίες και όχι γκράφιτι το οποίο πολλοί μάλιστα το μπερδεύουν. Το γκράφιτι είναι μία μορφή τέχνης με διαφορετική κουλτούρα και ιστορία, πιο σύγχρονη, ξεκινώντας τη δεκαετία του 1970 στην Νέα Υόρκη των ΗΠΑ. Οι τοιχογραφίες φτάνουν μέχρι και το σπήλαιο της Λασκώ (γαλλ. Grotte de Lascaux) έχοντας μία πολύ παλιά και μακρά ιστορία. Ακόμα και στην αρχαία Ελλάδα δημιουργούσαν τοιχογραφίες.

Η Πάτρα τελικά είναι η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες…

Ναι, διανύοντας ήδη την 7η χρονιά του ArtWalk, μέχρι σήμερα έχουμε δημιουργήσει 52 τοιχογραφίες από πολύ σημαντικούς Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες που έχουν έρθει από τα πέρατα του κόσμου αφήνοντας παρακαταθήκη έργα τέχνης στο δημόσιο χώρο της Πάτρας. Έργα τέχνης, που απομακρύνουν το ακαλαίσθητο τσιμέντο της πόλης, εκτίθενται δημόσια, μας αφορούν όλους, δίχως εισιτήριο, δίχως διακρίσεις. Σύγχρονη τέχνη μέσα σε ένα αστικό τοπίο παρατημένο και απόκοσμο.

Τι κερδίζει αρχικά η πόλη μέσα από όλο αυτό;

Είναι υπεραξία αυτό για την πόλη. Στην Ελλάδα και διεθνώς έχουμε γίνει σημείο αναφοράς μέσω των καλλιτεχνών που φιλοξενούνται κάθε χρόνο στο Φεστιβάλ. Αναπτύσσονται μέχρι και διπλωματικές σχέσεις μέσω του πολιτισμού και του ArtWalk, κάτι που συνέβαινε από την αρχαία Ελλάδα μέχρι και τη νεότερη ιστορία της Ευρώπης. Σημαντικό αλλά ξεχασμένο σήμερα.

Πολλοί πρέσβεις έχουν επισκεφθεί την Πάτρα για να γνωρίσουν τους καλλιτέχνες τους ενώ ταυτόχρονα μέσω των συναντήσεων αυτών δημιουργείτε έφορο έδαφος για νέα projects. Πέρσι ο Αυστραλός καλλιτέχνης γοήτευσε τόσο πολύ τον πρέσβη της Αυστραλίας στην Ελλάδα, που ερχόμενος στην Πάτρα συμφωνήθηκε να γίνει και μία τοιχογραφία και στην Αθήνα. Παράλληλα οργανώθηκε και συνάντηση με τον περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, ενώ ζητήθηκε και στον δήμαρχο να συναντηθούν παρόλο που ο τελευταίος αρνήθηκε να δει τον πρέσβη. Κάτι παρόμοιο έγινε και με τον Νορβηγό πρέσβη πέρυσι.

Η Πάτρα αυτή τη στιγμή είναι η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες στην Ελλάδα και μάλιστα η καθεμία είναι δημιουργία διαφορετικού καλλιτέχνη. Και στην Αθήνα υπάρχουν πολλές τοιχογραφίες αλλά όχι σε αυτή την κλίμακα, κυρίως από Έλληνες καλλιτέχνες που πολλές φορές επαναλαμβάνονται τα ίδια και τα ίδια ονόματα. Αν συνεχίσουμε έτσι, με αυτό το ρυθμό, ενδεχομένως σύντομα να είμαστε η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες στην Ευρώπη.

Πώς καταφέρατε να συμμετέχουν τόσοι σημαντικοί καλλιτέχνες στο Φεστιβάλ;

Το πιο σπουδαίο που έχει χτιστεί σιγά σιγά με τα χρόνια, είναι πως υπάρχει μία ομάδα εθελοντών που πιστεύει στο όραμα και καταφέρνει να ανταπεξέλθει σε μία πολύ απαιτητική παραγωγή, άκρως επαγγελματικά. Από την αρχή εξηγούμε στους υποψήφιους καλλιτέχνες, που έρχονται στην Ελλάδα και στην Πάτρα,  να αντιληφθούν πως όλο αυτό που συμβαίνει στην πόλη, είναι οργανωμένο από την κοινωνία των πολιτών, σε εθελοντική βάση. Οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες έχουν μεγάλη ευαισθησία πάνω σε αυτό το κομμάτι. Από την άλλη προσπαθούμε να παρέχουμε ότι χρειάζονται οι καλλιτέχνες, κάτι που πολλές φορές δεν συμβαίνει ακόμα και στα μεγαλύτερα Φεστιβάλ του κόσμου, όπου οι καλλιτέχνες πληρώνονται. Έτσι, η καλή φήμη του Φεστιβάλ και το υψηλό επίπεδο της κοινωνίας των πολιτών, συγκινεί και στέλνει ένα θετικό μήνυμα στην κοινότητα των καλλιτεχνών παγκοσμίως.

Τα περισσότερα, όμοια με εμάς, Διεθνή Φεστιβάλ που γίνονται στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο χρηματοδοτούνται πρωτίστως από τους Δήμους, τα εκάστοτε Υπουργεία πολιτισμού ή Περιφέρειες και ιδιώτες.

Δυστυχώς ο Δήμος Πατρέων δεν έχει βοηθήσει καθόλου όλα αυτά τα χρόνια, αντίθετα με την Περιφέρεια που βοηθάει να μειωθούν κάποια προβλήματα του Φεστιβάλ αλλά δεν αρκεί ώστε να λυθούν.. Δυστυχώς ο Δήμος Πατρέων συνεχίζει ένα καταστροφικό έργο για τον σύγχρονο πολιτισμό. Μιμείται κακά σημαντικά events της πόλης προκειμένου να χτίσει ένα «ανταγωνιστικό» βιογραφικό, όμως η στενή κομματική ματιά, η άγνοια που έχει για τον πολιτισμό και ο λαϊκισμός προξενούν ολέθρια αποτελέσματα για την πόλη, βυθίζοντάς την στο σκοτάδι.

Ευτυχώς, αναγνωρίζοντας το όφελος που έχει η Πάτρα από το Φεστιβάλ, έχουμε εξαιρετικές συνεργασίες με σημαντικές εταιρείες που αντιλαμβάνονται και σέβονται την εταιρική τους υπευθυνότητα, συνδράμοντας τα μέγιστα στο ArtWalk. Εδώ οφείλουμε να πούμε πως αν δεν υπήρχε η ελληνική χρωματοβιομηχανία VECHRO και η εταιρεία Χρυσανθόπουλος με τα ανυψωτικά μηχανήματα, το Φεστιβάλ δε θα ήταν εφικτό. Σπουδαία είναι η βοήθεια της Ολυμπίας Οδού, της ΤΙΤΑΝ και των Coffeebrands. Επίσης, τοπικά εστιατόρια, ξενοδοχεία ή άλλες επιχειρήσεις βοηθούν με τον τρόπο τους, δίνοντας στο Φεστιβάλ την ποιότητα ενός διεθνούς event.

Είστε αισιόδοξος για το μέλλον του Φεστιβάλ…

Παρακολουθώ τα στατιστικά επισκεψιμότητας στα social media μας. To 2018 είχαμε 522.000 μοναδικές επισκέψεις στις σελίδες του facebook. Το νούμερο αυτό σημαίνει ότι προσελκύσαμε πολύ περισσότερο κόσμο εκτός Πατρών. Την επόμενη χρονιά φτάσαμε τις 1.300.000 επισκέψεις και πλέον έχουμε φτάσεις τις 6.500.000 επισκέψεις, από 43 χώρες. Αυτό το γεγονός αλλά και το επίπεδο των καλλιτεχνών που συμμετέχουν, αποδεικνύουν ότι το ArtWalk είναι ήδη διεθνώς αναγνωρισμένο. Αυτή η διεθνής αναγνωρισιμότητα μας κάνει να αισιοδοξούμε και να πιστεύουμε ότι το μέλλον θα είναι μάλλον ευοίωνο.

Τι συμβαίνει φέτος;

Φέτος ευελπιστούμε πάλι σε 10 τοιχογραφίες. Τα δύο τελευταία χρόνια λόγω covid υπήρχαν κάποιοι ανασταλτικοί παράγοντες καθώς είχαμε δυσκολίες στις μετακινήσεις καλλιτεχνών. Εάν πάνε όλα καλά θα φτάσουμε το στόχο μας. Μέχρι τώρα έχουν γίνει τέσσερις τοιχογραφίες και περιμένουμε άλλους έξι καλλιτέχνες. Μέχρι τέλη Οκτωβρίου, ελπίζουμε πρώτη φορά μετά τον covid να γίνει η ξενάγηση των πολιτών στις τοιχογραφίες των τριών τελευταίων ετών. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε μεγάλη συμμετοχή, είναι μία ξενάγηση που κρατά περίπου τρεις ώρες.

Τι θα θέλατε από εδώ και πέρα σε σχέση με το Φεστιβάλ;

Αυτή τη στιγμή η Art in Progress που διοργανώνει το ArtWalk, έχει επαφή με πολλούς Δήμους που θέλουν να διοργανώσουν παρόμοια ή μικρότερης κλίμακας Φεστιβάλ ή και να κάνουν κάποια μοναδικά έργα. Όλη αυτή η αναγνωρισιμότητα θα ήθελα να πείσει τις αρχές να βοηθήσουν περισσότερο, ώστε να έχει περισσότερα και άμεσα οφέλη η Πάτρα. Θα επιθυμούσα το Υπουργείο Πολιτισμού καθώς και το Τουρισμού να δείξουν την κατάλληλη σοφία και να ευαισθητοποιηθούν σε κάτι τόσο σημαντικό και διεθνές που γίνεται στην περιφέρεια. Επιτέλους να εισακουστούμε, ο Δήμος να φωτίσει τα έργα αυτά το βράδυ, ώστε να έχουμε μία πόλη δημόσιο μουσείο. Ελπίζουμε και άλλοι φορείς όπως ο ΟΛΠΑ και το Επιμελητήριο να δείξουν έμπρακτα την θετική τους διάθεση και να μην μένουν μόνο σε πολιτικάντικες υποσχέσεις.

Δυστυχώς οι Έλληνες πολιτικοί και όχι μόνο, μάλλον αγνοούν την εξέχουσα θέση (προ covid, σίγουρα την 1η) που έχει στην παγκόσμια και ευρωπαϊκή οικονομία η ανάπτυξη του πολιτισμικού τουρισμού. Ο πολιτισμός είναι μία σπουδαία εργασία και δυστυχώς οι δημόσιοι και δημοτικοί φορείς δεν την αναγνωρίζουν ως αναγκαία και εδώ δυστυχώς όχι από θέση, αλλά από άγνοια και έλλειψη παιδείας. Οφείλουμε να αλλάξουμε αυτή την νοοτροπία, κυρίως στο δημόσιο τομέα γιατί οι σύγχρονοι καλλιτέχνες και ιδιαίτερα οι εικαστικοί, μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στον μέλλον ενός σύγχρονου πολιτισμικού τουρισμού.

Στην Πάτρα, οφείλουμε να βοηθήσουμε όλοι προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαστε μία μικρή πόλη και μπορούμε να καταφέρουμε πολλά και σύντομα. Τα ΜΜΕ έχουν την δική τους ευθύνη σε όλο αυτό. Χρειάζεται γνώση, συντονισμός, οικουμενικότητα και σίγουρα εξωστρέφεια.

Εμείς στην Art in Progress με τις δυνάμεις μας, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε στην πόλη μία ουσιαστική «θερμοκοιτίδα» νέων εικαστικών καλλιτεχνών, ώστε να επαναπατριστούν και να μπορούν να ελπίζουν σε ένα μέλλον εκτός του διορισμού στο δημόσιο. Ήδη εκπαιδεύεται μία γενιά νέων εικαστικών που ελπίζουμε να μπορούν να γίνουν τοιχογράφοι και καλλιτέχνες με διεθνή καριέρα, έχοντας ως κέντρο τους την Πάτρα. Έχουμε το όραμα, την τεχνογνωσία, το πείσμα και το μεράκι ώστε να τα καταφέρουμε.

Όσοι πιστοί προσέλθετε..

thebest.gr

Κακοκαιρία Genesis: Εντυπωσιακές φωτογραφίες κεραυνών από τη Σάμο

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ