ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΑιτωλοακαρνανιαΑγρινιοΛαϊκή Συσπείρωση: Η τοποθέτηση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγρινίου στις 03/03

Λαϊκή Συσπείρωση: Η τοποθέτηση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγρινίου στις 03/03

Λαϊκή Συσπείρωση: Η τοποθέτηση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγρινίου στις 03/03

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ  ΤΙΜΟΥ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ  ΣΤΙΣ 3/3/2021

Κρίνω σκόπιμο κατ’ αρχάς να υπενθυμίσω ότι το σχέδιο νόμου της ΝΔ για τις εκλογές στην ΤΔ κατατέθηκε τέλος Γενάρη- παραμονή συνεδρίασης του ΔΣ. Αφού η δημαρχιακή πλειοψηφία του Δημοτ. Συμβ. δεν είχε την ευαισθησία να το φέρει για συζήτηση στο συμβούλιο το φέραμε εμείς στην επόμενη συνεδρίαση. Ε, δεν μπορούν να μας ζητούν και τα ρέστα, όπως κάνει ο κ. Δήμαρχος γιατί αργήσαμε να το φέρουμε για συζήτηση, όταν οι ίδιοι δεν είχαν τέτοια πρόθεση.

Ζητήσαμε κι επιμείναμε να συζητηθεί στο Δημoτικό μας Συμβούλιο το νέο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ για την εκλογή των οργάνων στην Τοπική Διοίκηση (ΤΔ) γιατί είναι θέμα που αφορά όλο το λαό κι έχουν λόγο πρώτα και κύρια οι εκλεγμένοι στην ΤΔ.

Έχουμε τονίσει και σε άλλες περιπτώσεις ότι η κυβέρνηση έχει εργαλειοποιήσει την πανδημία για να περάσει μια σειρά αντιδραστικών αλλαγών με τις μικρότερες δυνατόν αντιδράσεις. Το είδαμε αυτό με νομοθετήματα για τον έλεγχο των συνδικάτων και του δικαιώματός τους σε κινητοποιήσεις, τον περιορισμό έως και την απαγόρευση κάθε είδους διαμαρτυρίας κατά των αντιδραστικών αντιλαϊκών πολιτικών της κυβέρνησης, για τον εξοβελισμό δεκάδων χιλιάδων νέων από την τριτοβάθμια εκπ/ση και τη δημιουργία σώματος αστυνομίας στα παν/μια (την ώρα που έχει κλειστά τα παν/μια για ένα χρόνο και συνεχώς μειώνει τη χρηματοδότησή τους). Δεν χρειάζεται να συνεχίσουμε την απαρίθμηση για να επιβεβαιωθεί το αυταπόδεικτο. Αλλά «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται». Κι όταν κάποιοι αντιδρούν τους κουνούν το δάκτυλο γιατί τους λένε ότι θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, τους χαρακτηρίζουν ανεύθυνους. Τους «πλακώνουν» με τα γκλοπς και τα χημικά, τους σέρνουν στα αστυνομικά τμήματα και τα δικαστήρια για να τους συνετίσουν.

Κατά τον ίδιο τρόπο εκμεταλλεύονται την ευκαιρία, την ώρα που τα αιρετά όργανα της ΤΔ συνεδριάζουν με τηλεδιασκέψεις και ουσιαστικά απονευρώνεται η συζήτηση σ’ αυτά, που δεν μπορούν να γίνουν συνέδρια των συνδικαλιστικών οργάνων (ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ) της ΤΔ, φέρνουν το νέο νομοθέτημα για να προωθήσουν ακόμη παραπέρα τις αντιδραστικές αλλαγές στο χώρο της ΤΔ, χωρίς πολλά-πολλά κι αντιδράσεις. Δεν χρειάζεται να συζητηθεί μας τόνισε ο κ. Δήμαρχος στην προηγούμενη συνεδρίαση.

Αν και το βασικό είναι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ΤΔ, κι ο τρόπος όμως εκλογής των οργάνων της  είναι σημαντικός γιατί ακριβώς σκοπεύει στο πώς θα υπηρετηθεί πιο απρόσκοπτα ο ρόλος της ΤΔ στη συνολική λειτουργία του κράτους.

Όλες οι αστικές κυβερνήσεις έχουν διαμορφώσει ένα ασφυκτικό, αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο όλα τα προηγούμενα χρόνια στην Τοπική Διοίκηση, μετατρέποντας δήμους και περιφέρειες σε μοχλό επέλασης της αντιλαϊκής επίθεσης, με αιχμή την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, τη διεύρυνση της ανταπόδοσης, την εμπορευματοποίηση και συρρίκνωση βασικών κοινωνικών δομών, την φοροεπιδρομή κλπ..

Η “Λαϊκή Συσπείρωση”, υπερασπίζεται σταθερά και χωρίς “ναι, μεν αλλά”, το σύστημα της απλής ανόθευτης αναλογικής, στην εκλογή των τοπικών οργάνων. Αυτό το κάνει χωρίς καμιά αυταπάτη για τον ρόλο της Τοπικής Διοίκησης ως περιφερειακός κρατικός θεσμός, που ευθυγραμμίζεται με την αντιλαϊκή πολιτική του κεντρικού κράτους.

Αλλά ας δούμε τι προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης:

1)    η πρόταση νόμου  της κυβέρνησης κινείται  στους εξής άξονες:

επανέρχεται η 5ετής θητεία για τους δημάρχους-περιφερειάρχες και συμβούλους.

Εκλογή δημάρχου/Περιφερειάρχη  με ποσοστό 43%+1, δεύτερο γύρος υπάρχει  αν και εφόσον δεν πιάνεται το συγκεκριμένο ποσοστό . Δίνει  τα 3/5 των συμβούλων  στον επιτυχόντα συνδυασμό και κατανέμει στις δυνάμεις της αντιπολίτευσης  2/5  . Για να μπει μια δύναμη της αντιπολίτευσης στην κατανομή εδρών θέτει  ως προϋπόθεση το όριο του  3%  . Όριο που από μόνο του ,  δεν διασφαλίζει  την δυνατότητα  εκπροσώπησης,  αφού αυτή συναρτάται από τον αριθμό των δημοτικών/περιφερικών συμβούλων που κατανέμονται  . Έτσι εδώ έχουμε μια ακόμη παρέμβαση του νομοσχεδίου που έρχεται  και μειώνει κατά πολύ τον αριθμό των δημοτικών συμβουλών . Για τα ΠΣ δεν κάνει  αναφορά καθώς ο αριθμός τους  ορίζονταν και συνεχίζει   με απόφαση Υπ Εσωτερικών

Χαρακτηρίστηκα τα στοιχειά που δίνει η ΚΕΔΕ:

Σε 50 Δήμους ο αριθμός των Δημοτικών Συμβούλων θα μειωθεί από 24 έως 38% σε 160 Δήμους – σχεδόν το 50% των δήμων – θα έχουν μείωση 20-22% και για  το 33% των δήμων η μείωση του αριθμού των Δημοτικών Συμβούλων θα είναι 15 έως 19%.

Η μείωση ξεκινάει με μια κλιμάκωση που ανεβαίνει  από τους μικρούς δήμους στους μεγαλύτερους . Ξεκινάει με μείωση  2  συμβούλων  στα σημερινά 13 μελή Δ. Συμβούλια και φτάνει τους μείον 8 για τα 49 μέλη συμβούλια . Η μείωση αυτή  θα αποκλείσει δυνάμεις  ακόμη και αν υπερβούν το όριο,  ειδικά για τους μικρούς πληθυσμιακά δήμους. Να σημειώσουμε εδώ ότι  ο αριθμός των συμβούλων πιθανά να αλλάξει για σειρά δήμων αφού  θα πάρει υπόψη της  την νέα απογραφή που θα γίνει το 2021. Στο δήμο μας δε η μείωση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη αφού σταματά το bonus της συνένωσης 10 πρώην Δήμων.

2) Ένα ακόμη στοιχείο του νέου εκλογικού συστήματος είναι ότι αποκλείει δυνάμεις όχι μόνο ως προς την δυνατότητα  εκπροσώπησης με βάση τα παραπάνω  άλλα  και από αυτή  την δυνατότητα να κατεβάσουν ψηφοδέλτια , θέτοντας   ως προϋπόθεση  εγκυρότητας ψηφοδελτίου , ο  συνδυασμός  να κατεβάσει  ψηφοδέλτιο- με  τον ελάχιστο αριθμό υποψηφίων- στο σύνολο των δημοτικών κοινοτήτων ( άνω των 500 κατοίκων) . Στο Κλεισθένη αυτή η προϋπόθεση αφορούσε τα 2/3 των κοινοτήτων

3) Επίσης αυξάνει τα παράβολα για τους  υποψηφίους δημάρχους κατά 100% και για τους  δημοτικούς , κοινοτικούς, περιφερειακούς  συμβούλους κατά 60%

4) Επαναφέρει φυσικά την σύνδεση των ψηφοδελτίων στο δήμο με τις κοινότητες- άνω των 500 κατοίκων –

5) και διατηρεί το ενιαίο ψηφοδέλτιο στις κοινότητες κάτω των 500κατοικων που είχε εισάγει ο νόμος του Σύριζα  αλλά στο παρόν εκλογικό σύστημα τα  ενσωματώνει  υποχρεωτικά σε όλα τα ψηφοδέλτια των συνδυασμών !!

Θα λέγαμε με βάση και τα παραπάνω  ότι  το εκλογικό σύστημα που φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ  έρχεται με άθλιους περιορισμούς  και αποκλεισμούς να ενισχύσει το αστικό δίπολο και προς τα κάτω.  Το ίδιο στόχο ,άλλα με άλλο τρόπο,  εξυπηρετούσε  και το εκλογικό σύστημα που είχε φέρει κυβέρνηση Σύριζα ,  ο οποίος   διατήρησε  τον εκβιαστικό χαρακτήρα του  Β γύρου και  γύρω από  το πρόσωπο του Δημάρχου /περιφερειάρχη προωθούσε  την ενσωμάτωση στην αστική στρατηγική .

Εμφανίστηκε και στο Δήμο μας μια κινητικότητα στο επίπεδο των δημοτικών κοινοτήτων, ζητώντας να μην καταργηθεί «η αυτονομία τους» από τα ψηφοδέλτια των Δήμων , να μη μειωθεί ο αριθμός των συμβούλων , να μην καταργηθούν οι κοινότητες στην έδρα των Δήμων κλπ.

Δεν θεωρούμε ότι αυτές οι αντιδράσεις είναι χωρίς αιτία. Εκφράζουν σιωπηλά ή φωναχτά , συνειδητά ή ασυνείδητα και μια εναντίωση στις αντιδραστικές αντιλαϊκές πολιτικές που διοχετεύονται και υλοποιούνται όλα αυτά τα χρόνια μέσω της ΤΔ, είναι κραυγή αγωνίας στην ερημοποίηση της υπαίθρου, τρόπος καταγγελίας στην κατασκευή έργων βιτρίνας στην έδρα του Δήμου και εγκατάλειψης έργων υποδομής λύσης οξυμμένων λαϊκών προβλημάτων όπως συμβαίνει στο Δήμο μας. Δεν αποκλείουμε κάποιες φωνές να εκφράζουν και σκοπιμότητες αποπροσανατολισμού από το κύριο που είναι ότι η ΤΔ είναι αναπόσπαστο κομμάτι του κράτους , αρωγός και αγωγός υλοποίησης αντιλαϊκών πολιτικών.

Η κυβέρνηση και μ’ αυτή της την παρέμβαση θέλει να θωρακίσει τις αντιλαϊκές επιδιώξεις του κεντρικού κράτους, οι οποίες όπως αποδεικνύεται από την πραγματικότητα εχθρεύονται και εμπορευματοποιούν τις λαϊκές ανάγκες, με προτεραιότητα στην ώθηση της επιχειρηματικότητας. Σε μια τέτοια κατεύθυνση το προτεινόμενο εκλογικό σύστημα της ΝΔ με το αυταρχικό και αντιλαϊκό του πλαίσιο που το χαρακτηρίζει , έρχεται θα λέγαμε να κλείσει κάθε πιθανή ρωγμή αμφισβήτησης αυτής της πολιτικής, δημιουργώντας ή δυνατόν και προς τα κάτω ένα σύστημα συγκεντρωτικό αστικό δίπολο που εκφράζεται στο ζήτημα των κοινοτήτων. Έτσι ακόμη και σε κοινότητες που η παράταξη του δημάρχου μπορεί να αποτελεί ισχνή μειοψηφία των ψηφοφόρων στις εκλογές, αυτή η παράταξη θα γίνεται πλειοψηφία σε επίπεδο κοινοτικών συμβούλων. Δημιουργούνται δηλ. όλες οι προϋποθέσεις αποκλεισμού ανάπτυξης των όποιων ενοχλητικών φωνών κατά αποφάσεων δημάρχων και κεντρικών πολιτικών επιλογών. Για παράδειγμα όταν θα δίνεται γη-νερό-αέρας-σκουπίδια σε ιδιώτες για ΑΠΕ, για «πράσινη οικονομία», όπως εύηχα λέγονται για να κρυφτεί ο στόχος της κερδοσκοπίας μην εμποδίζονται οι «επενδύσεις» αυτές από τοπικά λαϊκά συμφέροντα και περιβαλλοντικές ευαισθησίες. Η ρύθμιση είναι στην ίδια λογική του εκτρώματος που προέκυψε με την πρώτη νομοθετική παρέμβαση της ΝΔ για τη συγκρότηση των επιτροπών οικονομικών και ποιότητας ζωής.

Εμείς της ΛΑΣ λέμε όχι στο παλιό και το νέο κύκλο των αντιδραστικών ανατροπών στην ΤΔ.

Εμείς είμαστε υπέρ της απλής αναλογικής, της ισοτιμίας της ψήφου, να μην υπάρχει 2ος γύρος, να μην μειωθεί ο αριθμός των συμβούλων σε όλα τα επίπεδα. Να υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικής λειτουργίας των κοινοτικών συμβουλίων και να μην είναι μόνο γνωμοδοτικές, κανονιστικές, που σημαίνει διαμόρφωση όλων των όρων και προϋποθέσεων να μπορούν να επιλύουν μια σειρά τοπικών προβλημάτων.

Εμείς θεωρούμε ότι είναι βαθιά υποκριτικό το σκηνικό που τροφοδοτεί την ψευδεπίγραφη εικόνα των δήθεν «αυτοδιοικητικών» και των «υπερκομματικών» υποψηφιοτήτων και ένα περιβάλλον που παραπλανά και εντέλει εκμηδενίζει την ευθύνη και την λογοδοσία των πολιτικών κομμάτων ως προς τις υποψηφιότητες και τα πεπραγμένα των αιρετών που έτσι και αλλιώς υποστηρίζουν. Ένα ζήτημα που όλες οι αστικές δυνάμεις αποφεύγουν ακριβώς γιατί αξιοποιούν την ΤΔ και ως πεδίο της λαϊκής ενσωμάτωσης.

Το πρόσχημα της «κυβερνησιμότητας» δεν πείθει κανένα λογικό άνθρωπο. Γιατί αυτή δεν κινδυνεύει αν πρόκειται να παρθούν φιλολαϊκές αποφάσεις. Μπορεί να τεθεί σε αμφισβήτηση αν αποφασίζεται να προωθηθούν πολιτικές κατά των συμφερόντων των λαϊκών στρωμάτων και τότε θα είναι θεμιτό και καλό για τη μεγάλη πλειοψηφία των συνδημοτών μας.

Εκ του περισσού συμπληρώνουμε τη θέση της παράταξής μας να παρθεί τώρα πίσω το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης γιατί αυτό δεν αποτελεί βάση για συζήτηση , δεν παίρνει μερεμέτια.

Επιμένουμε στο ψήφισμα που έχουμε καταθέσει.

 

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr