ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ - Ειδήσεις, ΝέαΚοινωνικα Νεα«Καλάθι του νοικοκυριού»: Θα γίνουν κινήσεις για τους μικρούς;

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Θα γίνουν κινήσεις για τους μικρούς;

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Θα γίνουν κινήσεις για τους μικρούς;

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Θα γίνουν κινήσεις για τους μικρούς; Όλο και μεγαλύτερο μέρος των τοπικών αγορών όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση” διαπιστώνει τη μαζική στροφή των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ και μιλά για αθέμιτο ανταγωνισμό.

Αναλυτικά το δημοσίευμα: 

Σε άλλο μήκος κύματος από τα παραπάνω, πάρα πολλοί μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες προβληματίζονται με το «καλάθι του νοικοκυριού» και λένε ότι στρέφει μαζικά τον κόσμο προς μερικά σούπερ μάρκετ που μπορούν μόνο να παρουσιάζουν την ιδιωτική ετικέτα ως «καλύτερες τιμές» ή ακόμη χειρότερα ως εκπτώσεις, που δεν μπορούν να κάνουν οι άλλοι.

«Αυτά είναι τα σημαντικά προβλήματα κι όχι αν θα κλείσουμε ή όχι τα καταστήματα μια μέρα και πόσοι θα το κάνουμε. Το καλάθι του νοικοκυριού όπως είναι τώρα είναι αθέμιτος ανταγωνισμός», λένε επαγγελματίες στο Αγρίνιο. Κάποιοι μάλιστα απορούν τις τελευταίες μέρες πως και δεν έχει βγει κάποια ανακοίνωση για το θέμα ή δεν παίρνονται κάποιες πρωτοβουλίες, όπως ακούγεται ότι πρόκειται να γίνει στην Πάτρα.

Για παράδειγμα, γιατί δεν ζητούν οι εμπορικοί σύλλογοι κάποιο ραντεβού με το υπουργείο, όπου θα συζητηθούν κίνητρα προς τις μικρές αγορές, π.χ φορολογικές διευκολύνσεις που θα αφήσουν περιθώριο για να μπουν στο καλάθι και τα μικρά μάρκετ. Εξαιρετικά θιγμένοι από το μέτρο, μάλιστα, φαίνεται να είναι οι κρεοπώλες σε όλη την επαρχία, αλλά και στο Αγρίνιο.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα από γνωμοδότηση που εξέδωσε για το καλάθι του νοικοκυριού και τις παράπλευρες επιπτώσεις που θα μπορούσε αυτό να έχει κατά την εφαρμογή του για το σύνολο της αγοράς εκτιμά ότι είναι σημαντικό να μην οδηγούνται οι αλυσίδες σε διαδικασία αυτοπροτίμησης, κάτι που σημαίνει, για παράδειγμα, ότι θα βάζουν στο καλάθι τα δικά τους προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αφήνοντας εκτός τα επώνυμα προϊόντα, τα οποία μπορεί ενδεχομένως να είναι φθηνότερα, ωστόσο ευνοούνται τα σούπερ μάρκετ αποκομίζοντας ενδεχομένως υψηλότερο περιθώριο κέρδους από την πώλησή τους.

Όπως αναφέρεται στη γνωμοδότηση εάν υπερισχύσουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των αλυσίδων έναντι των επώνυμων, είναι κάτι που θα έχει επίπτωση τόσο για τους προμηθευτές που τα παράγουν, όσο και για τους καταναλωτές, όπου σε αυτή την περίπτωση θα περιορίζεται η δυνατότητα επιλογής από μία ευρεία γκάμα προϊόντων.

Ως επίπτωση της εφαρμογής του καλαθιού, η ρυθμιστική αρχή βλέπει επίσης το ενδεχόμενο αύξησης τιμών στα προϊόντα που μένουν εκτός καλαθιού, κάτι που θα λειτουργεί ως αντιστάθμισμα για τη συγκράτηση τιμών των προϊόντων που βρίσκονται μέσα στο καλάθι.

Επισημαίνει ότι στο καλάθι του νοικοκυριού θα πρέπει να συμμετέχουν όλες οι επιχειρήσεις ανεξαιρέτως, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο και με οποιοδήποτε τρόπο – ακόμα και πώληση μέσω e-shop – ακόμα και εάν μία επιχείρηση δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών προϊόντων που βρίσκονται στη λίστα (π.χ. αρτοποιεία, ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία).

Σε διαφορετική περίπτωση εφιστά την προσοχή στην πιθανότητα να εξαιρεθούν επιχειρήσεις, που θα μπορούσαν να ασκήσουν ανταγωνιστική πίεση σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων ή και να δημιουργηθούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε τοπικές αγορές που δραστηριοποιούνται περιφερειακές επιχειρήσεις ή προμηθευτές.

Στο ίδιο κείμενο τονίζεται η σημασία δημοσίευσης των στοιχείων που σχετίζονται με τιμές των προϊόντων στο e-katanalotis, έτσι ώστε ο καταναλωτής να έχει ενημέρωση γι’ αυτές ανά πάσα στιγμή.

Τρεις αλλαγές στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Μεγαλύτερα ταμπελάκια, αναγραφή μεταβολών τιμών, εξασφάλιση επάρκειας των ειδών που έχουν ενταχθεί στο μέτρο

Oι νέες λίστες με το «καλάθι του νοικοκυριού» της κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ αναμένεται να αναρτηθούν στο e-katanalotis σήμερα το πρωί, ενώ σε διορθωτικές αλλαγές θα προχωρήσει το υπουργείο Ανάπτυξης.

Μεγαλύτερα ταµπελάκια στα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», πρόβλεψη για διασφάλιση της επάρκειας των ειδών που κάθε αλυσίδα τοποθετεί σε αυτό, καθώς και αναγραφή των μεταβολών των τιμών είναι οι τρεις αλλαγές που θα περιλαμβάνει η νέα υπουργική απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης.

Στην επικαιροποιημένη απόφαση, πάντως, δεν αναμένονται αλλαγές στις κατηγορίες των προϊόντων, χωρίς να αποκλείεται πάντως η προσθήκη μίας κατηγορίας, ειδικά για τους πάσχοντες από διαβήτη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η απόφαση θα προβλέπει ότι κάθε προϊόν που συμμετέχει στο «καλάθι» θα φέρει στο ράφι ταμπελάκι με το ειδικό λογότυπο, το οποίο θα έχει διαστάσεις τουλάχιστον 10×10 cm. Δεύτερον, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι υπάρχουν επαρκή αποθέματα των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι».

Και αυτό διότι τις πρώτες ημέρες εντοπίστηκαν περιπτώσεις άδειων ραφιών ή σκόπιμη συμμετοχή στο «καλάθι» των λεγόμενων «κοντολήξιμων» προϊόντων (προϊόντα των οποίων πλησιάζει η ημερομηνία λήξης). Σε αυτές τις περιπτώσεις θα προβλέπεται η επιβολή προστίμου, ενώ σε περιπτώσεις που για λόγους ανωτέρας βίας δεν μπορούν να τοποθετηθούν τα ίδια είδη, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ενημερώνει επισήμως τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και να αντικαθιστά το προϊόν με επίσης άλλον παρόμοιο σε χαμηλή τιμή κωδικό.

Η τρίτη αλλαγή αφορά την αναγραφή των μεταβολών των τιμών για τα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι». Η πληροφορία αυτή, ωστόσο, θα υπάρχει μόνο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis.gov.gr και όχι στα ταμπελάκια με τις τιμές στα φυσικά καταστήματα.

Πιέσεις να ενταχθούν περισσότερα επώνυμα προϊόντα

Πιέσεις ώστε να γείρει η πλάστιγγα της σύνθεσης του «καλαθιού του νοικοκυριού» στα επώνυμα προϊόντα απ’ τα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πρωταγωνιστούν κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου ασκεί η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης βλέποντας τον κίνδυνο να παγιωθεί το αρνητικό κλίμα που επικράτησε κατά τις πρώτες ημέρες λόγω της διάψευσης των εσφαλμένων προσδοκιών που είχαν καλλιεργηθεί στο καταναλωτικό κοινό για μαζικές εκπτώσεις!

Στο πλαίσιο αυτό, με ενδιαφέρον αναμένεται τις προσεχείς ημέρες η σύσκεψη που έχει ζητήσει ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης με τους βιομήχανους τροφίμων.

Μια σύσκεψη κατά την οποία θα τους ζητήσει να βάλουν «μεγαλύτερη πλάτη», αλλά και εξηγήσεις για τη δικαιολογία που προβάλλουν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ ότι χρησιμοποίησαν ως επί το πλείστον (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) προϊόντα με τη δική τους ετικέτα διότι οι βιομηχανίες δεν ήταν ανοιχτές στο να παρέχουν ικανοποιητικές εκπτώσεις στη λιανική.

Η βιομηχανία, πάντως, από την πλευρά της εξαρχής είχε σπεύσει να δηλώσει ότι θα στηρίξει όσο μπορεί το μέτρο, το οποίο έχει ως στόχο τη συγκράτηση των τιμών σε ένα καλάθι βασικών αγαθών.

Γιάννης Συμψηρής – Εφημερίδα “Συνείδηση”

Αμβρακικός Κόλπος: Συνεργασία με στόχο πάνω από 120 εκατ.

 

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ