ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ - Ειδήσεις, ΝέαΑιτωλοακαρνανια«Καλάθι του νοικοκυριού»: Επιφυλάξεις στην αγορά – ΙΝΚΑ: «Άνθρακες ο θησαυρός…»

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Επιφυλάξεις στην αγορά – ΙΝΚΑ: «Άνθρακες ο θησαυρός…»

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Επιφυλάξεις στην αγορά – ΙΝΚΑ: «Άνθρακες ο θησαυρός…»

Επιφυλάξεις στην αγορά για το «Καλάθι του νοικοκυριού» όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση”, η οποία ερωτά το «κατά πόσον θα τηρηθεί» το μέτρο… Το μέγεθος… μετράει : Tο τρυκ με τις ποσότητες

Αναλυτικά το δημοσίευμα: 

Οι πρώτες διαπιστώσεις όσων έσπευσαν σε μεγάλο σούπερ μάρκετ για την πρώτη μέρα του «καλαθιού του νοικοκυριού» στο Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία, είναι παρόμοια με την υπόλοιπη χώρα. Το μέτρο απευθύνεται σε εντελώς βασικές ανάγκες και αφορά σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, δηλαδή προϊόντα που παράγονται αποκλειστικά για το κατάστημα, όχι μάλιστα σε όλα τα είδη. Οι προσφορές δεν είναι γενικευμένες και έτσι απογοητεύτηκαν όσοι πήγαν να βρουν εκπτώσεις.

Ο Παναγιώτης Τσιχριτζής

Επίσης, κάποιες αλυσίδες έκαναν κάτι για το οποίο το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας είχε προειδοποιήσει από τις σελίδες της «Σ» προ ημερών: «Πολύ απλά μειώνουν το προσφερόμενο προϊόν, την ποσότητα», εξηγεί ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Παναγιώτης Τσιχριτζής. «Εξαφανίζουν-αυτό δεν αφορά μόνο τα σούπερ μάρκετ, γίνεται και έξω από το «καλάθι του νοικοκυριού» ακόμη και σε μικρές επιχειρήσεις- τις μεγάλες ποσότητες και εμφανίζουν τις μισές ή και λιγότερο. Για παράδειγμα, κάποιος πούλαγε λάδι σε 5κιλο και είχε μια τιμή, τώρα βάζει μια καλύτερη τιμή αλλά έχει μόνο 2κιλο! Όμως έτσι έχει κερδίζει τεράστιο ποσό!», εξηγεί ο κ. Τσιχριτζής.

Να σημειωθεί ότι πλην μίας αλυσίδας, οι υπόλοιπες δεν είχαν μειωμένη τιμή στο «καλάθι» σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, ανεξαρτήτως του εάν πρόκειται για επώνυμα ή για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Απλά έβαλαν τις μειωμένες τιμές που είχαν από πριν σε ένα… καλάθι!

Όπως εξηγούν άνθρωποι της αγοράς του Αγρινίου, θέλουν να δουν πρώτα να λειτουργεί για κάποιες μέρες το σύστημα, ώστε να ξέρουν αν όντως καταπολεμά κάπως την ακρίβεια. Δεν υπάρχουν προσδοκίες για πολλά πράγματα, αλλά ακόμη και τα βασικά απαιτούν αναμονή. «Το κριτήριο θα είναι πόσα προϊόντα θα μείνουν φτηνά και την επόμενη εβδομάδα γιατί ακούγεται για ράλι τιμών στα εκτός «καλαθιού» προϊόντα.

Μπορεί δηλαδή να παραχθεί μια έξτρα ακρίβεια αν πάνε στραβά τα πράγματα. Και φυσικά μεγάλο ερώτημα είναι αν έτσι θα χτυπηθεί το μικρό μαγαζί, αν ο κόσμος θα μάθει να ψωνίζει μόνο προϊόντα ανάγκης. Κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο τώρα, αλλά αν το οικονομικό περιβάλλον πάει χειρότερα; Τι θα κάνει το μικρό μαγαζί, θα κάνει κι αυτό ανάλογο «καλάθι»; Πως θα γίνει αυτό;», διερωτάται έμπορος με πολλά χρόνια παρουσίας στο Αγρίνιο.

Πως τα είδε το υπουργείο και το ζήτημα της συνέπειας

Για το υπουργείο Ανάπτυξης και τον Άδωνι Γεωργιάδη, που δεν επηρεάστηκε από την πλάκα που έγινε στο θέμα με κάποιες… αυθόρμητες αντιδράσεις του κόσμου, τα πράγματα πήγαν έως και πολύ καλά! «Τα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού έχουν επιστρέψει στις τιμές Αυγούστου. Άρα σβήσαμε τον πληθωρισμό δύο μηνών για τα προϊόντα που περιλαμβάνονται σε αυτό!», δήλωσε ο υπουργός προαναγγέλλοντας εγκύκλιο που θα προσδιορίζει το μέγεθος της ταμπέλας στα ράφια, ώστε να εντοπίζονται πιο εύκολα από τους καταναλωτές.

Όπως λένε στο υπουργείο, πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν επισημάνει ότι η βιομηχανία δεν συμμετείχε στην προσπάθεια. “Ζητήσαμε να δούμε τα τιμολόγια πώλησης της βιομηχανίας προς τις αλυσίδες για τα προϊόντα του καλαθιού ώστε να διαπιστώσουμε αν η βιομηχανία έχει κάνει το δικό της μερίδιο κοινωνικής προσφοράς. Είπαμε όλοι να βάλουμε πλάτη”, αναφέρουν.

Αυτό είναι και το σημείο που σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας θα κριθούν τα πάντα. «Οι καταναλωτές θα κατασταλάξουν σιγά-σιγά και θα δουν τι τους συμφέρει και τι όχι. Με άλλα λόγια, η στάση τους θα καθορίσει αν τις επιχειρήσεις τις συμφέρει η διαδικασία του «καλαθιού», μιας και οι πωλήσεις τους είναι ούτως ή άλλως πεσμένες, μόνο αν ανεβάσουν τζίρο θα ωφεληθούν. Το ερώτημα όμως είναι, θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις; Θα κάνουν αυτά που είπαν τα σούπερ μάρκετ ή θα αρχίσουν με τεχνάσματα να κρύβουν τις ανατιμήσεις ακόμη και μέσα στο καλάθι; Η βιομηχανία θα συμμετάσχει ή θα κάνει ότι δεν την αφορά το ζήτημα;», διερωτάται ο κ. Τσιχριτζής.

Ποιοι συμμετέχουν

Συνολικά στη δράση «καλάθι του νοικοκυριού» συμμετέχουν 13 επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ. Κάποιοι έβαλαν περισσότερους κωδικούς σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες, φθάνοντας ακόμη και τα 103 προϊόντα ενώ κάποιοι έχουν διαφορετικό «καλάθι» της ανάλογα με την περιοχή, δεν είναι το ίδιο πανελλαδικά. Στα «καλάθια» της «ΑΒ» το 69% των προϊόντων είναι ιδιωτικής ετικέτας, της «Σκλαβενίτης» το 35%, της «Μασούτης» 34% και της My Market 23%.

Οι καταναλωτές πρέπει να κοιτούν κυρίως αν υπάρχουν στο κάθε «καλάθι» προϊόντα που βρίσκονται ψηλά στην προτίμησή τους στις κατηγορίες που ορίζει η νομοθεσία διότι διαφορετικά είναι δώρον άδωρον. Κάποιοι θα πάνε βάσει του πως θα κινηθούν οι καταναλωτές για την ανανέωση ή όχι του «καλαθιού» τους σε μία εβδομάδα, πάντως. Οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται για τα συγκεκριμένα προϊόντα από τους ιστότοπους των σούπερ μάρκετ, στην είσοδο των σούπερ μάρκετ και στην εφαρμογή e- katanalotis.

ΙΝΚΑ: «Άνθρακες ο θησαυρός…»

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Αιτωλοακαρνανίας και του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης σχολιάζοντας την εφαρμογή της κυβερνητικής πρωτοβουλίας υποστηρίζει ότι η ακρίβεια «πιάνεται» στο χωράφι όχι στο ράφι….

Θύελλα αντιδράσεων προκάλεσε τελικά το «καλάθι του νοικοκυριού» από την πρώτη μάλιστα ημέρα εφαρμογής του. Το ενδιαφέρον του κόσμου φάνηκε πως ήταν μεγάλο, δεδομένου του ότι «έπεσε» η πλατφόρμα του e-katanalotis, αλλά και της μεγάλης αναμονής που υπήρχε για να δει ο κόσμος τι ακριβώς θα ήταν το «καλάθι του νοικοκυριού».

Ωστόσο, μέσα σε λίγες ώρες εφαρμογής του μέτρου, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Αιτωλοακαρνανίας και του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης «φάνηκε πως ήταν άνθρακες ο θησαυρός».

Ο Γιώργος Λεχουρίτης

Συγκεκριμένα ο κ. Λεχουρίτης μιλώντας στη «Σ» για το «καλάθι του νοικοκυριού» τόνισε: «άνθρακας ο θησαυρός για το «καλάθι του νοικοκυριού». Ένα επικοινωνιακό παιχνίδι του κ. Γεωργιάδη και της Κυβέρνησης ήταν, θεωρώντας πως ο κόσμος δεν θα αντιληφτεί το παιχνίδι που έπαιξαν όλο από το χρονικό διάστημα.

Σαφέστατα είναι ένας πανέξυπνος πολιτικός ο κ. Γεωργιάδης που διαχειρίζεται τα ΜΜΕ, αλλά το μόνο πράγμα που ξέρει είναι να λέει ψέματα. Κοροϊδεύει ολόκληρο τον ελληνικό λαό για το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς διαπιστώνεται πως ήταν το ίδιο ακριβώς με πριν και χωρίς να υπάρχει καλάθι του νοικοκυριού. Εξετάζοντας τα 50 προϊόντα με Μ.Ο. τα 3 ευρώ θα βγάζαμε την τιμή των 150 ευρώ, την ίδια τιμή δηλαδή που κόστιζαν και νωρίτερα τα προϊόντα αυτά.

Παράλληλα, βλέπουμε πως μέσα στο καλάθι του νοικοκυριού, όπως είχαμε αναφέρει και πριν την δημιουργία του και την εφαρμογή του, βρίσκονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και επώνυμα προϊόντα τα οποία ήδη είναι σε προσφορά στα σουπερ μάρκετ. Αυτό δηλαδή που περίμενε ο κόσμος να δει δεν το είδε σε καμία περίπτωση, αλλά είδε κοροϊδία. Μακαρόνι ν.6 με 0,62, μακαρόνι ν.3 με 0,62. Τι άλλαξε λοιπόν; Απολύτως τίποτε. Η κυβέρνηση παίζει παιχνίδι σε βάρος της νοημοσύνης μας και αυτό δεν πρέπει να περάσει.

Άλλες λύσεις πρέπει να δοθούν και υπάρχουν οι λύσεις αυτές. Δεν υπάρχει δεν μπορώ, αλλά δεν θέλω υπάρχει. Ως ΙΝΚΑ θα παλέψουμε, όπως κάνουμε όλο το χρονικό διάστημα, να ρίξουμε τις τιμές.

Θέλουμε να επιδοτηθεί ο πρωτογενής τομέας, να επιχορηγηθεί ο αγρότης και ο κτηνοτρόφος για να διαθέτει φθηνή πρώτη ύλη, ώστε να μην φτάνει ακριβό το προϊόν στον καταναλωτή. Παράλληλα, κάνουμε έκκληση στην Πολιτεία, έστω και την ύστατη στιγμή, να ελέγξει το κακό στην αρχή του και όχι στο τέλος του. Το κακό ξεκινάει από το χωράφι με το υψηλό κόστος των πρώτων υλών. Ενώ το ξέρουμε αυτό πάμε να «πιάσουμε» το πρόβλημα από το τέλος και όχι από την αρχή. Ζητάμε προληπτικά μέτρα και όχι κατασταλτικά. Αν αφαιρεθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα θα πέσουν αυτόματα οι τιμές σε όλη την αγορά.

Ο ειδικός φόρος στα καύσιμα δεν αφαιρείται, όχι γιατί δεν το επιτρέπουν τα οικονομικά μας, γιατί αυτό είναι δικαιολογία, αλλά διότι δεν το επιτρέπει το λαθρεμπόριο καυσίμων. Όσο περισσότερο ειδικό φόρο διαθέτεις τόσο μεγαλύτερο είναι το λαθρεμπόριο καυσίμων.

Αυτή είναι η αλήθεια και η ουσία τόσο του «καλαθιού του νοικοκυριού», όσο και της ακρίβειας. Πρώτη ημέρα εφαρμογής ήταν και γι’ αυτό η πλατφόρμα e-katanalotis έπεσε, διότι ο κόσμος μπήκε να δει τι σημαίνει e-katanalotis. Όταν λοιπόν ο κόσμος, όπως και γω, διαπίστωσε ότι η πλατφόρμα αυτή δεν προσέφερε κάτι διαφορετικό, καθώς η τιμή των προϊόντων ήταν η ίδια, καταλαβαίνετε ότι δεν δημιούργησε τις αγοραστικές προϋποθέσεις, δεν ψώνισε ο κόσμος.

Έκανε έρευνα αγοράς, είδε, σύγκρινε, αλλά δεν αγόρασε. Το «καλάθι του νοικοκυριού» όμως εγκυμονεί και άλλους κινδύνους. Αν τελειώνει ένα προϊόν τι θα γίνει; Όπως και συνέβη. Τελείωσαν οι φακές από το καλάθι, αλλά δεν αντικαταστάθηκαν, διότι όποιος θέλει φακές θα αναγκαστεί να αγοράσει την ακριβότερη φακή. Υπάρχει και αυτή η τακτική. Μέσα στο παιχνίδι της κοροϊδίας είναι λοιπόν και οι μεγάλες αλυσίδες και το Υπουργείο Ανάπτυξης. Δυστυχώς ο κ. Γεωργιάδης θεωρώ πως απέτυχε και γι’ αυτό πρέπει να το δει διαφορετικά ο Πρωθυπουργός. Δεν θα πω τι μπορεί να κάνει, δεν είμαι πολιτικός για να κάνω υποδείξεις, αλλά το ψέμα πρέπει να σταματήσει».

Γιάννης Συμψηρής – Κωνσταντίνος Χονδρός – Εφημερίδα “Συνείδηση”

Κακοκαιρία “Eva”: Μήνυμα από το 112 στους Αιτωλοακαρνάνες

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ