Ηλεκτρικά οχήματα: Αστυνομικοί από το Αγρίνιο ζητούν μέτρα για τους κινδύνους στα τροχαία
Ηλεκτρικά οχήματα: «Ειδικοί κίνδυνοι» στα τροχαία τους όπως αναφέρει η εφημερίδα "Συνείδηση" στην οποία Αστυνομικοί από το Αγρίνιο ζητούν πρωτόκολλο δράσης
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Μια εκτεταμένη αναφορά του Υπαστυνόμου Α΄ Δημητρίου Ρούση που υπηρετεί στο Τμήμα Τροχαίας Αγρινίου και είναι συνδικαλιστής της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ακαρνανίας και ένας από τους εκπροσώπους τους στην Π.Ο.ΑΣ.Υ., προς τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγο κ. Δημήτριο Μάλλιο, έρχεται να θέσει υπό διερεύνηση το ζήτημα των οχημάτων που λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια υψηλής τάσης και τους πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν από την εμπλοκή τέτοιων οχημάτων σε τροχαίο ατύχημα.
Κι αυτό γιατί φαίνεται να μην υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρωτόκολλο με το οποίο προσεγγίζουν τέτοια περιστατικά οι αστυνομικοί της Τροχαίας αλλά ούτε και οι διασώστες, οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι και οι πολίτες.
Ακόμη και τα συνεργεία που καλούνται να κάνουν επισκευές σε τέτοια οχήματα, πιθανώς να πρέπει να λειτουργούν με τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Οι εκπρόσωποι των αστυνομικών υπαλλήλων ανησυχούν ιδιαίτερα για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες σε ένα ατύχημα όπου έχουν προκληθεί στρεβλώσεις ή άλλες ζημιές θα καθίσταται δυνατό ένα ενδεχόμενο ατύχημα από βραχυκύκλωμα μετά το εκάστοτε συμβάν και κατά τη προσπάθεια διάσωσης ή σε άλλη στιγμή. Ιδιαίτερα, δε, για τις περιπτώσεις των υβριδικών αυτοκινήτων ή όταν υπάρχει εμπλοκή με όχημα που κινείται με υγραέριο ή μεταφέρει LPG κλπ.
Άλλωστε, οι ειδικές συνθήκες που διέπουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν καταδειχθεί τόσο πάνω σε συμβάντα κατά των εγκλωβισμό θυμάτων τροχαίου, όσο και στην διάρκεια της επιβίβασής τους σε πλοία, όπου υπάρχουν ειδικές οδηγίες για το πόσο φορτισμένη πρέπει να είναι η μπαταρία.
Όλα αυτά ενώ στην καθημερινότητα αυξάνονται διαρκώς, πέραν των οχημάτων συμβατικής τεχνολογίας, τα οχήματα σύγχρονης τεχνολογίας, τα λεγόμενα υβριδικά ή οχήματα τα οποία κινούνται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσης, καθώς και οχήματα διαφόρων τύπων (επιβατικά, φορτηγά, λεωφορεία, μοτοσυκλέτες κλπ) που για την κίνηση τους χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια υψηλής τάσης, με συσσωρευτές (μπαταρίες) μεγαλύτερες από 60 volt.
Επειδή για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν στο δρόμο υπάρχει το ενδεχόμενο να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα, οι ενδιαφερόμενοι αστυνομικοί, μέσω της αναφοράς του κ. Ρούση, ζητούν να μελετηθεί ο ενδεχόμενος κίνδυνος ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας για τους εμπλεκομένους σε τροχαίο ατύχημα αλλά και η ορθή και ενδεδειγμένη προσέγγιση - αντιμετώπιση των οχημάτων που για την κίνηση τους χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια υψηλής τάσης. Η αναγνώριση τέτοιων οχημάτων σε ανάλογες περιπτώσεις κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική.
Σε αυτό λένε ότι θα μπορούσε να συμβάλει η κατάλληλη εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της Ελληνικής Αστυνομίας, αλλά και ενημέρωση – συνεκπαίδευση των ατόμων που οι αστυνομικοί συνεργάζονται στον τόπο τροχαίου ατυχήματος (Πυροσβέστες, διασώστες του ΕΚΑΒ, λιμενικούς, πολίτες κλπ) ώστε να αποτραπεί το ενδεχόμενο κινδύνου ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας από την πιθανή διαρροή ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσης.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την συγκεκριμένη αναφορά «είναι εξαιρετικά πιθανό να υπάρξουν κίνδυνοι διαρροή, ανάφλεξη, έκρηξη κλπ» και θα πρέπει να εξεταστεί η δημιουργία μιας «ενδελεχούς μελέτης ώστε να διαμορφωθεί το κατάλληλο πρωτόκολλο ενεργειών, με γνώμονα πάντα την ασφαλή διαχείριση του ζητήματος, την κατάλληλη εκπαίδευση για την απόκτηση δεξιοτήτων και εμπειρίας και την απαραίτητη προμήθεια και διάθεση του εξοπλισμού προστασίας, ενώ το σχετικό πρωτόκολλο ενεργειών, ως εκπαιδευτικό πρόγραμμα, να τεθεί υπό την αιγίδα του Α.Ε.Α., ώστε να διδαχθεί σε όλες τις Διευθύνσεις Αστυνομίας της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και στις Σχολές της Αστυνομικής Ακαδημίας και φυσικά όχι μόνο για τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και για τους πολίτες».
Η αναφορά, μάλιστα, καταλήγει, λόγω «βάσιμων και πραγματικών λόγων», να ζητά ενημέρωση και περαιτέρω ενέργειες από τον Αρχηγό και τα ανώτατα κλιμάκια του Σώματος, καθώς και σε άλλα υπουργεία που εμπλέκονται.
Παρόμοιες ανησυχίες έχουν εκφραστεί σε διεθνές επίπεδο όχι λόγω μεγαλύτερης πιθανότητας πρόκλησης πυρκαγιάς από ηλεκτρικά οχήματα αλλά εκτίμησης πως στην περίπτωση πυρκαγιάς η κατάσβεσή της θα είναι πιο δύσκολη αν «εμπλέκονται» ηλεκτρικά οχήματα.
Έχουν μικρότερη πιθανότητα πυρκαγιάς από τα παραδοσιακά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά, αν υπάρξει φωτιά σε μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι πολύ πιο δύσκολο να κατασβεστεί σε σύγκριση με τις φωτιές που προκαλούνται σε βενζινοκίνητα οχήματα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι μπαταρίες λιθίου μπορούν να εκλύσουν θερμική ενέργεια για μεγαλύτερη χρονική διάρκεια, κάνοντάς τες πιο επίμονες.
Για να κατασβεστεί πλήρως μια φωτιά σε μπαταρία EV, μπορεί να χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος και μεγαλύτερες ποσότητες νερού ή άλλων ειδικών υλικών κατάσβεσης.
Tέτοια περιστατικά είναι σπάνια και η πλειονότητα των πυρκαγιών μπορεί να ελεγχθεί αποτελεσματικά με τα κατάλληλα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Τα ηλεκτρικά οχήματα θεωρείται ότι προκαλούν 50% μεγαλύτερη ζημιά στο ίδιο το όχημα από ό,τι στην περίπτωση των συμβατικών οχημάτων, λόγω μεγαλύτερου βάρος από τα συστήματα που διαθέτουν, παρόλα ταύτα οι εταιρίες πλέον ανακοινώνουν ότι το σύστημα υψηλής τάσης αποσυνδέεται άμεσα σε περίπτωση ατυχήματος.
Γιάννης Συμψηρής - Εφημερίδα "Συνείδηση"