ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΚοινωνικα ΝεαΕθνική Πινακοθήκη: Σήμερα η δίκη για την κλοπή του αιώνα

Εθνική Πινακοθήκη: Σήμερα η δίκη για την κλοπή του αιώνα

Εθνική Πινακοθήκη: Σήμερα η δίκη για την κλοπή του αιώνα

Στο εδώλιο του Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων θα καθίσει σήμερα ο 50χρονος ελαιοχρωματιστής, Γιώργος Σαρματζόπουλος, ο οποίος κατηγορείται για την κινηματογραφική κλοπή του πίνακα αμύθητης αξίας του Πάμπλο Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

Στη δικαστική αίθουσα του Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων μεταφέρεται σήμερα η κινηματογραφική κλοπή του 2012 στην Εθνική Πινακοθήκη, όταν κάποιος είχε καταφέρει να αποσπάσει το «Γυναικείο κεφάλι», με αριθμό έργου 1.357, αναφορά του Πικάσο στη μούσα του Ντόρα Μάαρ, το έργο «Μύλος» του Ολλανδού Πητ Μοντριάν, και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης των αρχών του δέκατου έβδομου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).

Ο «art-freak», όπως αποκαλείται, κατηγορείται για διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής αξίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένη σε κοινή θέα σε δημόσιο οίκημα άνω των 120.000 ευρώ σε βάρος ΝΠΔΔ.

Απέναντι από τον κατηγορούμενο βρίσκεται η Εθνική Πινακοθήκη η οποία έχει δηλώσει παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας στην υπόθεση. Στο σχετικό έγγραφο γίνεται λόγος για περιουσιακή ζημιά αλλά και «εξαιρετικά μεγάλη ηθική βλάβη» ενώ αμφισβητεί τον ισχυρισμό ότι καταστράφηκε το έργο του Μονκάλβο. Στον κατηγορούμενο η Πινακοθήκη αποδίδει πως προκάλεσε μεγάλη δυσλειτουργία στον προγραμματισμό του μουσείου, στη διοργάνωση των εκθέσεων και εξέθεσε σε ανεπανόρθωτο κίνδυνο την ακεραιότητα των έργων προκαλώντας βαρύτατο πλήγμα στο κύρος και τη φήμη της.

Ο 50χρονος είχε ισχυριστεί πως κατέστρεψε το «χαμένο» έργο από λάθος όταν σκούπισε το ματωμένο χέρι του κατά την προσπάθεια διαφυγής του από την Πινακοθήκη και στη συνέχεια το πέταξε στη λεκάνη μιας τουαλέτας. Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2019 ένα πανομοιότυπο σχέδιο εμφανίστηκε στον ηλεκτρονικό κατάλογο του οίκου δημοπρασιών Pandolfini στη Φλωρεντία σημαίνοντας συναγερμό στο υπουργείο Πολιτισμού που έκανε σειρά κινήσεων χωρίς, όμως, αποτέλεσμα.

Στην απολογία του ο κατηγορούμενος, ο οποίος αρχικά προφυλακίστηκε αλλά στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερος με βραχιολάκι ηλεκτρονικής επιτήρησης, φέρεται να ομολόγησε την κλοπή των πινάκων και να δήλωσε μετανιωμένος. Μάλιστα, υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο όπου βρίσκονταν οι πίνακες. «Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο», είχε ισχυριστεί επιμένοντας πως η επιλογή ήταν τυχαία.

Ο Γιώργος Σαρματζόπουλος λίγες ημέρες μετά την αποφυλάκιση του είχε μιλήσει για όλα: την απόφαση, την εκτέλεση του σχεδίου του, την μεταμέλεια.

«Ό, τι συνέβη έγινε από την αγάπη μου στην τέχνη. Πιστεύω ότι οποιοσδήποτε άνθρωπος μπορεί να κάνει στη ζωή του κάποιο λάθος. Ήμουν ήδη συλλέκτης μία μικρής συλλογής από διάφορους Έλληνες καλλιτέχνες και ήθελα να εμπλουτίσω αυτή τη συλλογή με κάποια έργα φημισμένων ζωγράφων. «Τα δέκα χρόνια αυτά είχαν περάσει πάρα πολλές φορές σκέψεις να επιστραφούν τα έργα αλλά λόγω της οικογενειακής μου κατάστασης και της ηλικίας των παιδιών μου δεν επέστρεφα τα έργα» είχε αναφέρει τότε μεταξύ άλλων ο κατηγορούμενος.

Στο πλευρό του όλο αυτό το διάστημα ο δικηγόρος του, Σάκης Κεχαγιόγλου, ο οποίος έχει εκφράσει την ευχή ο εντολέας του να κριθεί από τους φυσικούς του δικαστές με «νηφαλιότητα και επιείκεια».

dikaiologitika.gr

Θεσπρωτία: Ζημιές σε σπίτια και επιχειρήσεις της Παραμυθιάς από το πέρασμα ανεμοστρόβιλου

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ