Εγκαινιάζεται η επετειακή έκθεση για τα 200 χρόνια από το θάνατο του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, την Παρασκευή (19/4)

Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στο Βυρώνειο κτήριο στην Πλώσταινα Μεσολογγίου

ο ΜΠΑΪΡΟΝ και η ΕΛΛΑΔΑ_BANNER INSTA (2)

H μόνιμη έκθεση του Μουσείου της Βυρωνικής Εταιρείας Μεσολογγίου για τον Λόρδο Βύρωνα και τον Φιλελληνισμό, με θέμα τη ζωή και το έργο του μεγάλου φιλέλληνα, εγκαινιάζεται την Παρασκευή 19.4.2024 στις 11:30 π.μ., στο πλαίσιο των επετειακών εορτασμών για τα 200 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή στο Μεσολόγγι.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ενημέρωση, η έκθεση είναι αποτέλεσμα της γόνιμης συνεργασίας ανάμεσα στην Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος- Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και τη Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και εντάσσεται στο πρόγραμμα των Εορτών Εξόδου του Δήμου Μεσολογγίου για το έτος 2024.  

Ο Τζωρτζ Γκόρντον, 6ος βαρόνος Μπάιρον σε νεαρή ηλικία. Ελαιογραφία, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

 
Αφιερωμένη εξολοκλήρου στην προσωπικότητα του Λόρδου Βύρωνα και στη σχέση του με την Ελλάδα, η ανάπτυξη της έκθεσης χωρίζεται σε τέσσερεις ενότητες. 
 
Ένα χρονολόγιο με τους κυριότερους σταθμούς της ζωής και του έργου του Βύρωνα υποδέχεται τον επισκέπτη κατά την είσοδό του στο Μουσείο. Η πρώτη ενότητα εστιάζει στα νεανικά χρόνια του ποιητή, στη ζωή του στην Αγγλία και στο πρώτο ταξίδι του στην Ελλάδα, σε πρόσωπα που συνάντησε και τόπους που επισκέφθηκε.  

Το Αββαείο του Νιούστεντ, προγονικό κτήμα των Μπάιρον.
Χαλκογραφία του Έντουαρντ Φίντεν (1833). Βυρωνική Εταιρεία
Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου

 
Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στη μετέπειτα σύνδεσή του με το ευρωπαϊκό φιλελληνικό κίνημα, τις σχέσεις του με την Ελληνική Επιτροπή του Λονδίνου, την έλευση και παραμονή του στην επαναστατημένη Ελλάδα μέχρι τον θάνατό του. 

«Η Ήττα» ή «Ο Γκιαούρ επικρατεί του Χασάν», σκηνή από το ποίημα του Μπάιρον «Ο Γκιαούρ». Λιθογραφία του ζωγραφικού έργου του Horace Vernet (1789-1863), Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

Επιπλέον, στην ενότητα αυτή γίνονται εκτενείς αναφορές στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού φιλελληνικού κινήματος και σε κομβικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης, τα οποία επηρέασαν την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη υπέρ του Αγώνα των Ελλήνων, όπως η Έξοδος του Μεσολογγίου.   

Ο λόρδος Μπάιρον με την περικεφαλαία του. Λιθογραφία του Adam Friedel. Φέρει την αναφορά ότι η σύνθεση βασίζεται σε σχέδιο εκ του φυσικού, του κόμη Δημητρίου Δελλαδέτσιμα (Κεφαλονιά, 1823). Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου. Δωρεά Βασιλείου Βλαχόπουλου
Περικεφαλαία του λόρδου Μπάιρον. Φέρει το οικόσημο της
οικογενείας, με τα δύο άλογα και τη φράση “Crede Byron”. Εθνικό
Ιστορικό Μουσείο

Η τρίτη ενότητα είναι αφιερωμένη στην επιρροή της ποίησής του στο ευρύτερο κίνημα του Ρομαντισμού και στους φανταστικούς ήρωες που δημιούργησε και με τους οποίους ταυτίστηκε. Παρουσιάζονται τα έργα του που έχουν αναφορές στη σύγχρονή του Ελλάδα και επέδρασαν στην ενίσχυση του φιλελληνικού αισθήματος στην Ευρώπη, αλλά και ο εξοπλισμός που ο ίδιος έφερε μαζί του στην Ελλάδα με την πρόθεση να πολεμήσει και να δοξαστεί στο πεδίο της μάχης.  

Κρεβάτι εκστρατείας από λεπτό υφασμάτινο στρώμα σε σιδερένια
πτυσσόμενη βάση, το οποίο χρησιμοποιούσε στα ταξίδια του ο
λόρδος Μπάιρον. Το έφερε μαζί του στο Μεσολόγγι, αλλά είναι
άγνωστο εάν και κατά πόσο το χρησιμοποίησε. Εθνικό Ιστορικό
Μουσείο

 
Τέλος, η τέταρτη ενότητα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του ποιητή και στην επιρροή που άσκησε στην Τέχνη, καθώς και σε ποικίλες μορφές διακοσμητικών τεχνών.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους εορτασμούς που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Μεσολόγγι κατά την εκατονταετηρίδα από τον θάνατό του.   

Αναγγελία θανάτου του λόρδου Μπάιρον, 7/19 Απριλίου 1824. Αρχείο Ιστορικών Εγγράφων ΙΕΕΕ-ΕΙΜ

 
Στην έκθεση παρουσιάζονται ποικίλα κειμήλια από  τις Συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, όπως ζωγραφικά έργα, χαρακτικά, όπλα, αντικείμενα φιλελληνικής παραγωγής, έγγραφα, φωτογραφίες κ.ά,

Υλικό παραχώρησαν επίσης τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Σκωτίας, η Συλλογή του John Murray, η Βιβλιοθήκη Τοπικής Ιστορίας του Νότιγχαμ, καθώς και ιδιώτες.  

Η εκκλησία της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής στο Χάνκαλ του Νοτιγχαμσάιρ, τόπο ταφής του Μπάιρον. Φωτογραφία, Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου

 
Τη μουσειολογική μελέτη και επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβαν οι Επιμελήτριες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, Νατάσα Καστρίτη και Ρεγγίνα Κατσιμάρδου. 
 
Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική Υποστήριξη της Τράπεζας Πειραιώς και με τη στήριξη του Δήμου Ιεράς  Πόλεως Μεσολογγίου.  

Σκηνή από θεατρική παράσταση του Μεσοπολέμου, που αναπαριστά τον θάνατο του Μπάιρον στο Μεσολόγγι. Φωτογραφία, Φωτογραφικό Αρχείο ΙΕΕΕ- ΕΙΜ
Ο Δον Ζουάν στην αγκαλιά της Χαϊντέ. Επιτραπέζιο ρολόι με εκκρεμές, διακοσμημένο με ολόγλυφη παράσταση που απεικονίζει τον Δον Ζουάν στην αγκαλιά της Χαϊντέ, σκηνή από το δεύτερο Άσμα του ποιήματος του Μπάιρον «Δον Ζουάν». Η σύνθεση βασίζεται σε ζωγραφικό έργο του Oscar Guet (1801-1871). Έχει επικρατήσει η ταύτιση της σκηνής ως αλληγορική σύνθεση που απεικονίζει τον Μπάιρον

Εγκαίνια: Παρασκευή 19 Απριλίου 2024 στις 11:30 

 
Επικοινωνία:  

Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου 
(τηλ.) 2631026118, (κιν.) 6977804076
byronlib@gmail.com 
www.messolonghibyronsociety.gr 

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο:

Νατάσα Καστρίτη nkastriti@nhmuseum.gr

Ρεγγίνα Κατσιμάρδου rkatsimardou@nhmuseum.gr

Για την έκθεση: 

https://www.nhmuseum.gr/ektheseis/periodikes/item/17579-o-bairon-kai-i-ellada- byron-and-greece  

Επιστολή του Μπάιρον προς τον Γεώργιο Πραΐδη, τον οποίο ενημερώνει ότι θα χρειαστεί αρκετές βάρκες για να μεταφερθούν 4 τα πράγματά του από το πλοίο στην ξηρά. 1 Ιανουαρίου 1824. ΑΙΕ ΙΕΕΕ, 15773
Αντίγραφο επιστολής του λόρδου Μπάιρον προς την Ελληνική Διοίκηση. Κεφαλονιά, 30 Νοεμβρίου 1823. ΑΙΕ ΙΕΕΕ, 14727. Ο λόρδος Μπάιρον γράφει: «Έχουν φτάσει εδώ δυσμενείς φήμες για νέες διενέξεις στους κόλπους της ελληνικής κυβέρνησης ή μάλλον για έναρξη εμφυλίου πολέμου. Εύχομαι με όλη μου την καρδιά να είναι ανυπόστατες ή τουλάχιστον διογκωμένες, γιατί δεν μπορώ να φανταστώ καμία συμφορά που θα πρέπει να φοβάστε περισσότερο από αυτήν. Οφείλω να σας ομολογήσω ειλικρινά ότι αν δεν επιβεβαιωθεί η ύπαρξη κάποιας τάξης και ενότητας, όλες οι ελπίδες για δάνειο θα διαψευστούν, –κάθε βοήθεια που η Ελλάδα θα μπορούσε να περιμένει από το εξωτερικό, και η οποία ασφαλώς δεν θα ήταν ούτε μικρή ούτε περιφρονητέα, θ’ ανασταλεί και ίσως μάλιστα ματαιωθεί […]»

 

Όμως έζησα. Και δεν έζησα μάταια. Ίσως χαθεί η δύναμη απ’ το μυαλό μου, η φωτιά

από το αίμα μου, και πανίσχυρος πόνος μπορεί να καταβάλει τη φύση μου.

Κάτι όμως μέσα μου θα νικήσει το μαρτύριο και τον χρόνο, και θα αναπνέει ακόμα και

μετά τον θάνατο μου.

Λόρδος Μπάιρον, «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ»

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Το Σάββατο (13/4) η κήρυξη των εκδηλώσεων για την 198η επέτειο της Εξόδου των Ελευθέρων Πολιορκημένων

Με τα εγκαίνια της έκθεσης «Το Σβηστό Μανουάλι – Εικόνες για έναν Κόσμο που Περιμένει», της Ηρώς Νικοπούλου