Δυτική Ελλάδα: Υπογράφηκαν οι «έξυπνες γέφυρες»

Δυτική Ελλάδα: Υπογράφηκαν οι «έξυπνες γέφυρες»
Δυτική Ελλάδα: Υπογράφηκαν οι «έξυπνες γέφυρες» όπως αναφέρει η εφημερίδα "Συνείδηση". Ποιες είναι οι 20 γέφυρες της Δυτικής Ελλάδας που θα παρακολουθούνται

Αναλυτικά το δημοσίευμα:

Υπογράφτηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας η σύμβαση που αφορά την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για το πρόγραμμα «Έξυπνες Γέφυρες».

Το πρόγραμμα αφορά στην ανάπτυξη έξυπνων υποδομών γεφυρών για τη παρακολούθηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων γεφυρών, στις 13 Περιφέρειες της χώρας, σε πραγματικό χρόνο, μέσω σύγχρονων συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας.

Την σύμβαση-πλαίσιο για το σύνολο της χώρα είχε υπογράψει το ΤΕΕ με τρεις αναδόχους: ΟΤΕ, Globitel και ΤΕΡΝΑ από την περασμένη άνοιξη. Για τις γέφυρες της Δυτικής Ελλάδας Η τρίτη σύμβαση αφορά στις γέφυρες στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Ανάδοχος είναι ο ΟΤΕ για ποσό 9 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για γέφυρες που βρίσκονται είτε στο εθνικό, είτε στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και έχουν προτεραιοποιηθεί από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, όπως η γέφυρα του Αχελώου στο ύψος της Στράτου, η γέφυρα της Αβόρανης, η γέφυρα του Μόρνου, η γέφυρα στο Ματσούκι, η γέφυρα στη Φραγκόσκαλα στην Εθνική Οδό Αγρίνιο – Καρπενήσι, αλλά και γέφυρες στην περιοχής της Ορεινής Ναυπακτίας και του Θέρμου (Βαλτσόρεμα και Γιδομανδρίτη).

Μέσα από το έργο αυτό η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν τη δομική υγεία των γεφυρών μέσα από την προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων ΙοΤ, εξειδικευμένου λογισμικού και πραγματοποίησης ελέγχων.

Πιο συγκεκριμένα, η υλοποίηση της παρέμβασης που θα καταστήσει «έξυπνες» τις γέφυρες βασίζεται στη δικτύωση συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο (Real Time Structural Health Monitoring ή RTSHM) σε γέφυρες αρμοδιότητας της εκάστοτε περιφέρειας, τα οποία θα καταγράφουν την απόκριση των δομικών μελών σε οποιονδήποτε εξωγενή παράγοντα (κινητά φορτία, τυχηματικά φορτία, μεταβολές της θερμοκρασίας κ.λπ.) και θα αποστέλλουν τις μετρήσεις σε κεντρική ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα.

Ως γνωστόν πολλές γέφυρες ανά την χώρα μετρούν δεκαετίες ζωής χωρίς την απαραίτητη συντήρηση. Η πλειονότητα αυτών κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και αντιμετωπίζουν πλέον προβλήματα γήρανσης από την έκθεσή τους σε δυσμενείς και διαβρωτικές συνθήκες.

Επιπλέον οι κανονισμοί με τους οποίους σχεδιάστηκαν οι γέφυρες κατά την περίοδο αυτή, κρίνονται σήμερα παρωχημένοι καθώς δεν είχαν ιδιαίτερες προβλέψεις στην ανθεκτικότητα, την αντισεισμικότητα και τον τρόπο κατασκευής τους. Μια τέτοια περίπτωσης εξάλλου ήταν η οδική και η παλιά σιδηροδρομική γέφυρα του Ευήνου που κατέρρευσαν το Δεκέμβριο του 2021, από τη θεομηνία που έπληξε την περιοχή.

Η κλιματική κρίση και η ολοένα αυξανόμενη τάση του κυκλοφοριακού φόρτου και του μεγέθους των μεταφερόμενων φορτίων οδηγεί στην αύξηση των φορτίσεων που δέχονται οι γέφυρες. Η εφαρμογή εξειδικευμένων μεθοδολογιών ενόργανης δομικής παρακολούθησης, συνδυασμού δηλαδή τεκμηρίωσης – ενοργάνωσης και γρήγορης αποτίμησης, αποτελεί παγκοσμίως την πιο δόκιμη μέθοδο εκτίμησης ενδεχόμενων υποβαθμίσεων της δομικής υγείας των κατασκευών σε βάθος χρόνου.

Η συνθήκη ελέγχου είναι η αξιολόγηση σε πραγματικό χρόνο της δομικής τρωτότητας των γεφυρών υπό τα συνήθη φορτία λειτουργίας και ο καθορισμός με σαφήνεια των μεγίστων επιτρεπόμενων ορίων διελεύσεων (έλεγχος μεγίστων παραμορφώσεων).

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η έγκαιρη πρόβλεψη αστοχιών, δίνεται η δυνατότητα άμεσων λήψεων αποφάσεων και μέτρων, ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται η εξοικονόμηση πόρων μέσω προτεραιοποίησης συντηρήσεων και ενισχύσεων όπου πραγματικά απαιτείται.

Οι 20 «έξυπνες» γέφυρες της Δυτικής Ελλάδας

1. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΓΡΙΝΙΟ ΘΕΡΜΟ – ΑΒΟΡΑΝΗ

2. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ α.α.1

3. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΝΤΙΡΡΙΟ ΠΡΟΣ ΙΤΕΑ α.α.1

4. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΓΡΙΝΙΟ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑ – ΑΧΕΛΩΟΣ

5. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΠΥΡΓΟΥ ΟΡΙΑ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ α.α.1

6. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΥΡΓΟΥ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΡΙΑ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ α.α.2

7. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΚΟΡΙΝΘΟΥ – ΚΡΑΘΗΣ α.α.5

8. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΠΥΡΓΟΥ ΟΡΙΑ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ α.α.3

9. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΥΡΓΟΥ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΡΙΑ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ α.α.5

10. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΚΟΡΙΝΘΟΥ – ΧΑΡΑΔΡΟΣ α.α.1

11. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΠΥΡΓΟΥ ΟΡΙΑ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ α.α.2

12. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΥΡΓΟΥ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΡΙΑ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ α.α.1

13. ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΓΡΙΝΙΟ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ -ΦΡΑΓΚΟΣΚΑΛΑ α.α.1

14. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΘΕΡΜΟ ΚΟΝΙΣΚΑ ΔΙΠΛΑΤΑΝΟΣ α.α. 2

15. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΘΕΡΜΟΥ ΠΛΑΤΑΝΟΥ α.α.3

16. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΠΕ ΑΧΑΪΑΣ ΚΕΡΥΝΙΤΗΣ α.α.2

17. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΠΕ ΗΛΕΙΑΣ – ΠΗΝΕΙΟΥ

18. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΚΑΛΥΒΙΑ – ΣΠΟΛΑΪΤΑ α.α.1

19. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΠΕ ΑΧΑΪΑΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΤΣΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ – ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑ α.α.1

20. ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΠΕ ΑΧΑΪΑΣ ΠΕΙΡΟΣ α.α.1

Δημήτρης Παπαδάκης - Εφημερίδα "Συνείδηση"

 

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Αγρίνιο: Με την Εθνική ομάδα Παγκρατίου στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ο αθλητής του Γιώργου Καψιμάλη, Χρήστος Κλαδούχας

Το Αγρίνιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα με την Εθνική Παγκρατίου με τον αθλητή του Γιώργου Καψιμάλη του Συλλόγου "Ηρακλής Αγρινίου"