Δυτική Ελλάδα - Δεν σήκωσε κεφάλι ο τουρισμός το 2022

Μειωμένες κατά 14% εισπράξεις εμφάνισε ο τουρισμός σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή στην Δυτική Ελλάδα- Τα 24 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 11,5% εκτιμάται ότι προσέγγισε η άμεση συμβολή του τουρισμού στο ελληνικό ΑΕΠ το 2022, με πέντε Περιφέρειες να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 90% των εισπράξεων της χώρας, τρεις από τις οποίες αποτελούν αμιγώς τουριστικές Περιφέρειες.

ferryscanner-greece-mainland-Kyllini-1

Μειωμένες κατά 14% εισπράξεις εμφάνισε ο τουρισμός σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή στην Δυτική Ελλάδα- Τα 24 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 11,5% εκτιμάται ότι προσέγγισε η άμεση συμβολή του τουρισμού στο ελληνικό ΑΕΠ το 2022, με πέντε Περιφέρειες να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 90% των εισπράξεων της χώρας, τρεις από τις οποίες αποτελούν αμιγώς τουριστικές Περιφέρειες.

Οι αριθμοί της έρευνας του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για το 2022 αποτυπώνουν τη δυναμική του τουρισμού, καθώς το 2022 σηματοδότησε την έξοδο από την πανδημία, έχοντας μάλιστα στη διάρκεια των πρώτων μηνών και σχετικούς περιορισμούς.

Νότιο Αιγαίο με μερίδιο 27% επί των εισπράξεων, Κρήτη με 21%, Αττική με 17%, Ιόνια νησιά με 15% και Κεντρική Μακεδονία με 9% συγκεντρώνουν σχεδόν το 90% των εισπράξεων. Την ίδια στιγμή για τους υπόλοιπους προορισμούς ανά την Ελλάδα είναι δεδομένη η «κρυμμένη υπεραξία», ωστόσο δεν έχουν ακόμη να αναδειχθούν και να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα του «τουρισμού».

Αυτό ισχύει και για τη Δυτική Ελλάδα, για την οποία τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΣΕΤΕ δείχνουν ότι δεν κατάφερε το 2022 να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παραμένει στις τελευταίες θέσεις με πενιχρές τουριστικές εισπράξεις. Συγκεκριμένα, η Δυτική Ελλάδα αντιπροσωπεύει μόλις το 1% των τουριστικών εισπράξεων από τον εισερχόμενο τουρισμό, με άμεσα έσοδα για το 2022 της τάξης των 221 εκατ. ευρώ ως άμεση τουριστική δαπάνη, τη στιγμή που το 2019, τα τουριστικά έσοδα για τη Δυτική Ελλάδα ξεπερνούσαν το ποσό των 250 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας έτσι μείωση το 2022 κατά 14%. Στοιχείο που αποδεικνύει τις μεγάλες απώλειες που είχε η περιοχή μετά την πανδημία του κορονοϊού.

Το παράδοξο της υπόθεσης στη Δυτική Ελλάδα είναι ότι αφ΄ενός μεν σε σχέση με το 2019 οι διεθνείς αεροπορικές αυξήσεις αυξήθηκαν το 2022 κατά 9% και παράλληλα η μέση δαπάνη αυξήθηκε κατά 20%, ωστόσο οι διανυκτερεύσεις μειώθηκαν κατά 34%, όπως επίσης και η μέση διάρκεια παραμονής κατά 8%. Έτσι μοιραία οι τουριστικές εισπράξεις δεν μπόρεσαν να ανέλθουν στα επίπεδα του 2019.

Το ζητούμενο για την περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας ήταν και παραμένει να αναδείξει την «κρυμμένη υπεραξία» της ξεκινώντας από το ισχυρό αποτύπωμα του πολιτισμού, αλλά και σε μία σειρά από αξιοθέατα και δραστηριότητες: από τον θαλάσσιο τουρισμό (μαρίνες, γαλάζιες σημαίες, καταδυτικούς προορισμούς κ.α.) μέχρι την αξιοποίηση των ορεινών προορισμών της χώρας (πεζοπορία, ορειβατικά καταφύγια, αναρριχητικά πεδία, χιονοδρομικά κέντρα, canoe- kayak- rafting κ.α.) και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Η καμπάνια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και το νέο branding για την περιοχή, το «Οlympian Land» ξεκίνησε μόλις στα τέλη του 2021 και οπωσδήποτε θα ήταν πολύ δύσκολο να αποδώσει άμεσα και να φανεί στα στοιχεία του 2022, μια ούτως ή άλλως ιδιαίτερη χρονιά λόγω της εξόδου από τους πανδημικούς περιορισμούς.

Σε κάθε περίπτωση όμως όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να δουλέψουν περισσότερο, αν θεωρήσουμε ότι πλέον υπάρχει μια βάση, προκειμένου η Δυτική Ελλάδα να μπορέσει σιγά – σιγά να αποκτήσει έστω και ένα λίγο μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» του τουρισμού.

Του Δημήτρη Παπαδάκη