ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΕλλαδαΗ Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών

Η Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών

Η Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών

Μετά την ψυχρολουσία του «λεφτά υπάρχουν» και την πολυεπίπεδη καταστροφή του «go back madame Merkel», οι ανθρώπινοι πόροι άρχισαν να αποκτούν και στην Ελλάδα την απαιτούμενη σημασία για την αποδοτική λειτουργία ενός δημόσιου οργανισμού. Στα πλαίσια του New Public Management, του οποίου η αξία αναγνωρίζεται με καθυστέρηση τεσσάρων δεκαετιών, η συνειδητοποίηση της ορθής διαχείρισης του προσωπικού στον κρατικό μηχανισμό καθιστά απαραίτητη την θεσμοθέτηση τακτικής αξιολόγησης της συμπεριφοράς και της απόδοσής του.

Του Άκη Ροδίτη

Το εκπαιδευτικό σύστημα και το σύστημα παροχής υπηρεσιών υγείας αποτελούν τους δυο σημαντικότερους τομείς που κρίνουν την αποτελεσματικότητα κάθε κυβέρνησης. Είναι τα πεδία εφαρμογής δημόσιων πολιτικών που δεν συγχωρούν προχειρότητες. Η διασφάλιση της δημόσιας υγείας αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο κάθε δημοκρατικού πολιτεύματος και η ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας είναι ο εφοδιασμός της νέας γενιάς με δεξιότητες που εξασφαλίζουν ευημερία για το μέλλον. Ειδικά στη χώρα μας, αν θέλουμε να ακολουθήσουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, η εκπαίδευση θα πρέπει να αποτελέσει στρατηγικό τομέα πρώτης προτεραιότητας. Συνεπώς, η κυβέρνηση, με τον ίδιο τρόπο που προστάτεψε τη δημόσια υγεία από τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς, θα πρέπει να προστατέψει και τη δημόσια παιδεία από τους εκπαιδευτικούς που θεωρούν την οργανική θέση που καταλαμβάνουν περιουσιακό τους στοιχείο.

Το εκπαιδευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα όμως δεν είναι μόνο πρόβλημα ατομικής απόδοσης αλλά γενικό πρόβλημα κακοδιοίκησης, φοβικότητας στην καινοτομία, και υπαγωγής σε ιδεοληψίες του περασμένου αιώνα. Χαρακτηριστικός είναι ο νόμος 1304/1982 της πρώιμης ΠΑΣΟΚικής περιόδου με τον οποίο καταργήθηκε ο θεσμός του «μπαμπούλα» Επιθεωρητή. Έκτοτε, η δημόσια παιδεία, είναι ναρκοθετημένη με κραταιές πλειοψηφίες στελεχών συγκεκριμένης αντίληψης και η οποιαδήποτε αποτόλμηση ουσιαστικών καινοτομιών χτυπάει σε αμετακίνητους τοίχους αντίδρασης. Τα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης όμως διογκώνονται και καθίστανται πιεστικά. Διαθέτοντας τους περισσότερους εκπαιδευτικούς ανά μαθητή στην ΕΕ εξακολουθεί να έχει: το μεγαλύτερο ποσοστό παραπαιδείας, το χαμηλότερο επίπεδο μαθητών, οργανικά κενά κάθε χρονιά, και πάνω από το 30% των διδακτικών ωρών κάθε έτους να χάνονται σε καταλήψεις, αποχές, απεργίες, τραμπουκισμούς, συνελεύσεις, ρίψεις ναφθαλίνης, εκλογές εκπαιδευτικών κ.α. Και για να συμβαίνουν όλα αυτά είναι προφανές ότι κάποιοι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Το χειρότερο όμως είναι ότι θεωρούν δικαίωμά τους την μη αξιολόγηση, όταν για να διαλέξουν κατάλυμα διακοπών στο TripAdvisor δεν αφήνουν αξιολόγηση για αξιολόγηση αδιάβαστη. Η ανοχή των πολιτών έχει πια εξαντληθεί και αποτυπώνεται σε όλες τις τελευταίες μετρήσεις. Έχοντας βγάλει από τα μάτια τους τις τσίμπλες του παραπλανητικού αντιμνημονιακού κινήματος, συνειδητοποιούν την ανάγκη ενός ριζικού εκσυγχρονισμού στο σύνολο του κρατικού μηχανισμού. Οι εκπαιδευτικοί επιπλέον μπαίνουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των μεταρρυθμίσεων, καθώς άλλοι φορείς ελέγχου (stakeholders) επεμβαίνουν και θέλουν να αξιολογήσουν το έργο τους.

Ωστόσο, στον ελληνικό εργασιακό «μεσαίωνα» παρατηρείται ένα παράδοξο φαινόμενο, που δεν παρατηρείται ούτε καν σε χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής: Στον μεν ευρύτερο ιδιωτικό τομέα κατισχύει η πιο απάνθρωπη, σκληρή και αδυσώπητη εφαρμογή του καπιταλιστικού συστήματος με την αδήλωτη-ανασφάλιστη εργασία, τις απλήρωτες υπερωρίες κλπ, ενώ στον ευρύτερο δημόσιο υφίσταται η απόλυτη έννοια του σοσιαλιστικού δημοσιοϋπαλληλικού «παραδείσου». Οπότε, λοιπόν, μπορείτε κάλλιστα να κατανοήσετε τόσο την εν λόγω προκλητική στάση των εκπαιδευτικών που έτσι γουστάρουν να μην αξιολογηθούν, όσο και τις προχθεσινές δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, πως με την αξιολόγηση δεν τίθεται ζήτημα απολύσεων. Διότι οι εκπαιδευτικοί είναι υπάλληλοι του στοργικού ελληνικού δημοσίου και όχι «αναλώσιμοι» παρίες του ιδιωτικού τομέα.

Εφημερίδα Συνείδηση

«Πάνω απ’ όλα είμαστε ΠΑΣΟΚ» λέει ο βουλευτής – Στηρίζει Λοβέρδο ο Δ.Κωνσταντόπουλος  

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr