ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΑιτωλοακαρνανιαΑιτωλοακαρνανία: Μηδέν εις το πηλίκον και στα εμπορικά hub!

Αιτωλοακαρνανία: Μηδέν εις το πηλίκον και στα εμπορικά hub!

Αιτωλοακαρνανία: Μηδέν εις το πηλίκον και στα εμπορικά hub!

Logistics στο Αγρίνιο και Πλατυγιάλι… πουθενά όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση”, η οποία συμπληρώνει πως κόμβος μεταφορών 3000 θέσεων εργασίας στο Θριάσιο.

Αναλυτικά το δημοσίευμα: 

Ένα νέο νομοσχέδιο που αφορά στην Συμφωνία Παραχώρησης ενός τεράστιου εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, παρουσίασε πρόσφατα το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ως λύση για το μέλλον του εμπορευματικού σιδηροδρόμου αλλά και για «να καταστεί επιτέλους η Ελλάδα ένα μεγάλο συγκοινωνιακό και εμπορευματικό hub για όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αξιοποιώντας τη στρατηγική της θέση, δημιουργώντας συνθήκες ευρωστίας και ανάπτυξης».

Η παραχωρησιούχος εταιρία έκανε δεκτές όλες τις προτεινόμενες τροποποιήσεις διπλασιάζοντας το Εφάπαξ Αντάλλαγμα από 10 σε 20 εκατομμύρια ευρώ κι αυξάνοντας την  Ετήσια Πληρωμή προς το Δημόσιο από 2,51% σε 5,00%. Μειώθηκε, παράλληλα, η Περίοδος Παραχώρησης από τα 60 στα 37 έτη (υπό προϋποθέσεις μπορεί να παραταθεί για ακόμα 3) και ενεργοποιήθηκε ένας μηχανισμός κατανομής των κερδών σε ποσοστό 50-50, για όλα τα κέρδη της Παραχώρησης όταν υπάρξουν οι κατάλληλες οικονομικές συνθήκες. Με άλλα λόγια, βρέθηκαν λύσεις.

Η «τεράστια ιδιωτική επένδυση» στο Αγρίνιο ως αποθήκη για καπνά

Τι έγινε όμως με την τελευταία «μεγάλη» ιδιωτική επένδυση που είχαμε ακούσει για το Αγρίνιο, εκείνη των logistics της Phillip Morris που χρονολογείται από τα τέλη του 2012 (με ανακοινώσεις μέσα στο 2013) δηλαδή μια δεκαετία σχεδόν;

Η απάντηση είναι ότι λειτουργεί μια μεγάλη αποθήκη καπνών που εξαγγέλθηκε ότι θα απασχολεί 50 άτομα σε πρώτη φάση, όμως στην πορεία έφυγαν αρκετοί εργαζόμενοι κι έμειναν γύρω στους 20. Επίσης ο «μεγαλύτερος διαμετακομιστικός κόμβος» για καπνά ανατολικού τύπου, φαίνεται ότι είναι μια μεταστάθμευση για τη βασική χρήση logistics που οι πληροφορίες λένε ότι γίνεται στον Ασπρόπυργο!

Οι εξαγγελίες τότε ήταν  για την μετατροπή των αποθηκών της Παπαστράτος σε logistics hub για καπνά ανατολικού τύπου για την Ευρώπη. Στόχος ήταν οι αποθήκες του Αγρινίου να αποτελέσουν το μοναδικό ιδιόκτητο logistics hub της Philip Morris International στην Ευρώπη. Εκεί εννοείται ότι αποθηκεύονται καπνά ανατολικού τύπου προερχόμενα από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, τα οποία στη συνέχεια διακινούνται προς εργοστάσια της εταιρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Ρωσία και την Ουκρανία.

Όχι ότι δεν έχουν δυνατότητες οι αποθήκες του Αγρινίου που καλύπτουν 58.000 τετραγωνικά μέτρα και βρίσκονται σε έκταση 250.000 τετραγωνικών μέτρων. Αναμενόταν  ότι το 2014 θα διακινούνται μέσω Αγρινίου 15.000 τόνοι καπνών και είχε υπογραφεί συμφωνία  μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Philip Morris International για την αγορά ελληνικών καπνών ανατολικού τύπου για την τριετία 2013-2015 με τους καπνοκαλλιεργητές να φτάνουν τότε τους 25.000 στην χώρα. Μετά το 2014 κανείς δεν ξέρει με σιγουριά αν υπήρξε συμφωνία για τα επόμενα χρόνια, αλλά η πορεία της καπνοκαλλιέργειας είναι φθίνουσα και το hub κέντρο που θα γινόταν στο Αγρίνιο είναι μάλλον ένας χώρος συγκέντρωσης και προώθησης στον Ασπρόπυργο.

Το Πλατυγιάλι ως μέρος στο «πουθενά»

Τελευταίο επεισόδιο στο έργο «εδώ δεν κινείται τίποτε» ήταν οι δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το Πλατυγιάλι, που το χαρακτήρισε ως «ένα λιμάνι στο πουθενά». Πράγμα φυσιολογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι δεν έχει φτιαχτεί κανένα από τα δίκτυα που θα το έβγαζαν από την αφάνεια και ότι δεν έχει καμία σύνδεση με μια πόλη του μεγέθους του Αγρινίου και ασφαλώς καμία επικοινωνία με την Ανατολική χώρα και απευθείας με το κέντρο της χώρας.

Κι όλα αυτά παρότι υπάρχουν παράγοντες- μεταξύ τους και ο δήμος Ξηρομέρου όπου ανήκει το λιμάνι- που το προηγούμενο διάστημα έκαναν λόγο για έργα που είναι έτοιμα και για κοινοπραξίες που έχουν ήδη βάλει πλάνα, ώστε να καταστεί προορισμός για mega yaghts ή άλλες υπηρεσίες αναψυχής για μεγάλα βαλάντια.

Βασικό μειονέκτημα, πέρα από το οδικό δίκτυο, και η ανυπαρξία σιδηροδρομικού δικτύου με έλλειψη οποιασδήποτε προοπτικής στον τομέα αυτό. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που από την αρχή δεν υπήρχε αισιοδοξία σε θεσμούς, όπως το Επιμελητήριο για όσα ακουγόταν κατά καιρούς για την εμπλοκή ξένων funds, που θα άλλαζαν την χρήση του λιμανιού και για τέλος του ζητήματος που υπήρχε με τις τράπεζες κλπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας κ. Τσιχριτζής έχει δηλώσει πρόσφατα (και σε εκδήλωση του θεσμού): «Δυστυχώς επιβεβαιώθηκα όταν κρατούσα μικρό καλάθι για όλα αυτά τα μεγαλεπίβολα που ακουγόταν».

Να σημειωθεί ότι στο Θριάσιο το σύνολο της επένδυσης ανέρχεται σε 158,4 εκατομμύρια ευρώ, με το κατασκευαστικό κόστος τοποθετείται κοντά στα 110 εκατομμύρια ευρώ. Θα δημιουργήσει 3.000(!) νέες θέσεις εργασίας αποτελώντας το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο κέντρο logistics στη χώρα. Τις σύγχρονες, δε, σιδηροδρομικές υποδομές θα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή! Πράγμα που δείχνει ότι αν θες κάτι υπάρχει ο τρόπος να γίνει, αρκεί να είσαι στις προτεραιότητες του κεντρικού κράτους.

Γιάννης Συμψηρής – Εφημερίδα “Συνείδηση”

Αιτωλοακαρνανία: Μηδέν εις το πηλίκον και στα εμπορικά hub!
Θριάσιο πεδίο

Ορεινή Ναυπακτία: Τι απαντά η Περιφέρεια στην ΟΣΥΝ για το οδικό δίκτυο

 

 

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Χαριλάου Τρικούπη 26
30131 Αγρίνιο, GR
Τηλ: +30-2641039410
Email: info@sinidisi.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ