«Αγρίνιο – Καρπενήσι»: 10ετία λαθών - Για πολλοστή φορά παράταση στην εργολαβία των 7χλμ.

Επί δεκαετία το Υπουργείο δεν μπορεί να ολοκληρώσει 7 χλμ δρόμου στον κάμπο, πως θα φτάσει το δρόμο μέχρι το Καρπενήσι;

<p>agios-vlasis</p>

Σήμερα στο ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας παρουσιάζεται, παρουσία μάλιστα του Προέδρου του ΤΕΕ Γ. Στασινού, η πρόταση των μηχανικών της περιοχής για την υλοποίηση του δρόμου «Αγρίνιο – Καρπενήσι».

Η πρωτοβουλία του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας, ως θεσμοθετημένου συμβούλου της Πολιτείας, έρχεται να ενισχύσει την αναγκαιότητα για την προώθηση του οδικού άξονα, κάτι για το οποίο φωνάζει εδώ και περίπου δύο χρόνια το Συντονιστικό που δημιουργήθηκε από πολίτες και φορείς της Αιτωλοακαρνανίας και της Ευρυτανίας.

Βέβαια από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών έχει γίνει σαφές ότι ο συγκεκριμένος δρόμους -τουλάχιστον επί του παρόντος- δεν είναι στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης. Πρόσφατα ο υφυπουργός Ν. Ταχιάος επικαλέστηκε ότι οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι και πως χρειάζεται μελέτη κόστους – οφέλους για να εκκινήσουν οι διαδικασίες για την προώθηση του διαγώνιου οδικού άξονα. Ωστόσο οι μηχανικοί της περιοχής παρουσιάζουν σήμερα μια πρόταση, που αφορά και τη χάραξη του δρόμου σε κάποια τμήματά του, και αποσκοπεί στη μείωση της χρονοαπόστασης κατά 40% με ανάλογη αύξησης της ασφάλειας, που είναι και το μεγάλο ζητούμενο, αφού ο υφιστάμενος δρόμος έχει προδιαγραφές παλαιότερων εποχών.

Το εάν και κατά πόσο έχει το Κράτος χρήματα για το δρόμο Αγρίνιο – Καρπενήσι ή όχι, όπως επικαλείται το Υπουργείο, είναι κάτι που ελέγχεται, όταν μάλιστα σε άλλες περιοχές της χώρας «βρέχει» εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Για παράδειγμα, 445 εκατ. ευρώ έχει προϋπολογιστεί το κόστος για το δρόμο Έδεσσα – Θεσσαλονίκη, μήκους 90 χλμ περίπου.

Το πρόβλημα με το Υπουργείο Υποδομών, διαχρονικά και ανεξαρτήτως κυβερνήσεων, δεν είναι μόνο η εμφανής έλλειψη πολιτικής βούλησης, να αμβλυνθούν τα ελλείμματα της Αιτωλοακαρνανίας στις οδικές υποδομές, είναι και το γεγονός ότι επανειλημμένως έχουν γίνει λανθασμένες επιλογές και χειρισμοί. Και αυτό το Υπουργείο το «πέτυχε» και στα δύο μικρά τμήματα του οδικού άξονα από το Πλατυγιάλι μέχρι τη Λαμία, που επέλεξε τα προηγούμενα χρόνια να προχωρήσει.

Στο δρόμο Πλατυγιάλι – Άγιος Δημήτριος είναι γνωστό ότι εξ’ αιτίας των κακοτεχνιών και της επιλογής ο δρόμος να περάσει μέσα από βαλτώδη εδάφη, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αρνούνταν να παραλάβει το έργο.

Στην έτερη περίπτωση, με τα πρώτα χιλιόμετρα του δρόμου Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης, που κατασκευάζονται στο ύψος της Καμαρούλας, είναι γνωστά τα μελετητικά λάθη που υπήρξαν, αρχικά με τη χάραξη του δρόμου μέσα από την περιοχή του Ρουπακιά και στη συνέχεια με πολλές αστοχίες που παρατηρήθηκαν, με αποτέλεσμα τα περίπου 7χλμ του δρόμου να κατασκευάζονται επί μια δεκαετία. Το πλέον εκνευριστικό είναι ότι πρόσφατα δόθηκε από το Υπουργείο Υποδομών για πολλοστή φορά παράταση στο έργο μέχρι τις 31-10, καθώς μπορεί πλέον να έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 90%, όμως οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, που αφορούν κυρίως την κατασκευή παράπλευρων οδών και οι μετατοπίσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας πήγαν για πολλοστή φορά πιο πίσω τα χρονοδιαγράμματα. Αυτές μέρες μάλιστα συμπληρώνονται ακριβώς 10 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης του έργου, που μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί.

Εκτός από τις απανωτές παρατάσεις στο Υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να «χρεώσουμε» το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει κάτι τίποτα για να διορθώσει το αρχικό λάθος με νότια χάραξη του έργου, που στην πορεία «βγήκε» από το φυσικό αντικείμενο της εργολαβίας. Είναι περίπου 2,8χλμ από το Αγρίνιο έως τον κόμβο στο ύψος της Αβόρανης, τα οποία θα πρέπει να επανασχεδιαστούν, κάτι που απαιτεί νέα χάραξη και μελέτη και ακολούθως περιβαλλοντική αδειοδότηση. Μάλιστα όταν έγινε η αλλαγή του φυσικού αντικειμένου της εργολαβίας, προβλέφθηκαν σχεδόν 7 εκατ. ευρώ για τη μελέτη και τη κατασκευή αυτού του επιμέρους τμήματος. Στη συνέχεια όμως το υποέργο αυτό «εξαφανίστηκε», με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να υπάρχει καμία εξέλιξη επ’ αυτού.

Η δημόσια διοίκηση λένε ότι πρέπει να έχει «θεσμική μνήμη» και να μαθαίνει από τα λάθη της. Το Υπουργείο Υποδομών εν προκειμένω έχει κάνει τόσα λάθη προσπαθώντας μέσα σε 10 χρόνια να κατασκευάσει 7 χιλιόμετρα, που το ερώτημα είναι αν τελικά είναι και ανεπίδεκτο μαθήσεως.
Πάντως το ΤΕΕ προσφέρει τη δική του συνδρομή σήμερα στην όλη υπόθεση, αρκεί βεβαίως το Υπουργείο να είναι διατεθειμένο να ακούσει…

Δημήτρης Παπαδάκης - Εφημερίδα Συνείδηση

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Για το Αγρίνιο-Καρπενήσι δεν υπάρχουν λεφτά, θα πάνε σε θαλάσσια πάρκα

Άλλωστε, όπως έχει πει και το περιβάλλον του πρωθυπουργού "πως κάνετε έτσι, και η Ναύπακτος Αιτωλοακαρνανία δεν είναι;", αναφερόμενο στον νέο δρόμο που τέθηκε ως προτεραιότητα από την Φωκίδα του υφυπουργού κ. Μπούγα...