«Μαύρη Παρασκευή» με ένταση και ξύλο

Εκατομμύρια προϊόντα κάθε είδους σε τεράστιες εκπτώσεις, άδειοι τραπεζικοί λογαριασμοί, τεράστιες ουρές έξω από καταστήματα και σκηνές πραγματικής μάχης μεταξύ μαινόμενων καταναλωτών χαρακτήρισαν και τη φετινή «Black Friday».

Η «Μαύρη Παρασκευή», όπως αποδίδεται ο όρος στα ελληνικά, είναι για πολλούς Αμερικανούς, αλλά και Βρετανούς, η πιο πολυαναμενόμενη ημέρα του χρόνου, μιας και αποτελεί τη μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν πολυπόθητα αγαθά σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Η ημέρα αυτή τοποθετείται χρονικά πάντα την επομένη της ημέρας των Ευχαριστιών και σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου, αποτελώντας προάγγελο των Χριστουγέννων.

Ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός αποδόθηκε στην ημέρα τη δεκαετία του 1960 από αστυνομικούς της Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, σε μια προσπάθεια να περιγραφεί η αγοραστική μανία των καταναλωτών.

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος στην Times Square της Νέας Υόρκης συγκεντρώθηκε πλήθος κόσμου από την προηγούμενη νύχτα, ευελπιστώντας πως θα αποκτήσουν έγκαιρη πρόσβαση στα καταστήματα, ενώ δεν ήταν λίγοι κι εκείνοι που κοιμήθηκαν έξω από κεντρικό mall στο Σικάγο.

Παρόλα αυτά, τη φετινή χρονιά παρατηρήθηκε μια στροφή του αγοραστικού κοινού στα ηλεκτρονικά καταστήματα, γεγονός που αρκετοί αποδίδουν στα βίαια επεισόδια, που εκδηλώνονταν στο παρελθόν.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Μαύρη Παρασκευή έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο που ο κόσμος ψωνίζει εν όψει των Χριστουγέννων και έχει δημιουργήσει την προσδοκία μεγάλων εκπτώσεων που αναμφισβήτητα δεν υπήρχε πριν», σχολίασε ο Τζέιμς Μίλερ, υψηλόβαθμος σύμβουλος στην εταιρία Experian Marketing Services.

Ιδιαίτερα οι εταιρίες που δεν διαθέτουν τα προϊόντα τους στο διαδίκτυο θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές αυτή την περίοδο, προσέθεσε ο ίδιος. «Ενώ η Μαύρη Παρασκευή δίνει τη δυνατότητα για μια βραχεία αύξηση του όγκου πωλήσεων, αυτό θα είναι εις βάρος των περιθωρίων κέρδους στην πλέον κρίσιμη αγοραστική περίοδο της χρονιάς», ολοκλήρωσε.

Την ίδια στιγμή, δεν είναι λίγες οι φωνές, που υποστηρίζουν πως οι συγκεκριμένες εκπτώσεις μπορεί να ωφελούν τα καταστήματα και να προκαλούν τον μέγιστο τζίρο, ωστόσο προωθούν τον υπερκαταναλωτισμό και δημιουργούν ψευδείς ανάγκες.