Reuters: Μεγαλύτερη απειλή για τη Γερμανία το σκάνδαλο της VW από το GRexit

Την εκτίμηση ότι το τεράστιο σκάνδαλο της Volkswagen μπορεί να εξελιχθεί σε μεγαλύτερη απειλή για τη γερμανική οικονομία απ’ ότι το GRexit διατυπώνει σε άρθρο του το Reuters.

Όπως αναφέρεται στο άρθρο, η Volkswagen είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων της Γερμανίας και απασχολεί περισσότερους από 270.000 υπαλλήλους στη χώρα, και ακόμη περισσότερο που εργάζονται για τους προμηθευτές.

Ο διευθύνων σύμβουλος της VW Martin Winterkorn πλήρωσε το τίμημα για το σκάνδαλο καθώς παραιτήθηκε και οι οικονομολόγοι εξετάζουν τώρα τις επιπτώσεις της συγκεκριμένης κίνησης.

«Ξαφνικά, η Volkswagen έχει εξελιχθεί στον μεγαλύτερο κίνδυνο για τη γερμανική οικονομία από την ελληνική κρίση χρέους» ανάφέρει στο Reuters ο επικεφαλής οικονομολόγος της ING Carsten Brzeski.

«Αν οι πωλήσεις της Volkswagen βυθιστούν στη Βόρεια Αμερική κατά τους προσεχείς μήνες, αυτό θα έχει αντίκτυπο όχι μόνο για την εταιρεία, αλλά και στη γερμανική οικονομία στο σύνολό της», πρόσθεσε.

Η Volkswagen πούλησε 600.000 αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες τον περασμένο χρόνο, καταλαμβάνοντας 6% σε σύνολο των 9,5 εκατομμυρίων πωλήσεών της που πραγματοποίησε παγκοσμίως.

Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ δήλωσε ότι η εταιρεία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει κυρώσεις μέχρι και 18 δισ. δολ., το οποίο είναι υψηλότερο από το σύνολο του λειτουργικού κέρδους για το περασμένο έτος. Παράλληλα το σκάνδαλο εγείρει φόβους για μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας.

Το γενικότερο ενδιαφέρον για τη γερμανική κυβέρνηση είναι ότι άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Daimler (DAIGn.DE) και BMW (BMWG.DE) θα μπορούσαν να υποστούν επιπτώσεις από την καταστροφή της Volkswagen. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη για ατασθαλίες εκ μέρους των άλλων επιχειρήσεων και ορισμένοι αναλυτές σημειώνουν πως ο ευρύτερος αντίκτυπος θα είναι περιορισμένος.

Η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε την Τετάρτη ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα παραμείνει «σημαντικός πυλώνας» για την οικονομία, παρά την επιδείνωση της κρίσης γύρω από την Volkswagen.

«Είναι ιδιαίτερα καινοτόμα και πολύ επιτυχημένη βιομηχανία για τη Γερμανία, με πολλές θέσεις εργασίας», ανέφερε εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας.

Αλλά οι αναλυτές προειδοποιούν ότι είναι ακριβώς αυτή η εξάρτηση από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας που θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για την οικονομία καθώς η Γερμανία έχει ήδη να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας.

«Σε περίπτωση που οι πωλήσεις αυτοκινήτων σημειώσουν πτώση, αυτό θα μπορούσε να χτυπήσει τους προμηθευτές και τους το σύνολο της οικονομίας» ανέφερε στο Reuters ο ειδικός Martin Gornig από το Βερολίνο.

Το 2014, περίπου 775.000 άνθρωποι εργάστηκαν στον γερμανικό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό είναι σχεδόν το 2% του συνόλου του εργατικού δυναμικού.

Επιπλέον, τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων είναι πιο επιτυχημένες εξαγωγές της Γερμανίας καθώς ο συγκεκριμένος τομέας πούλησε εμπορεύματα αξίας άνω των 200 δισ. δολ. για τους πελάτες στο εξωτερικό το 2014, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 1/5 του συνόλου των γερμανικών εξαγωγών.

«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αυτό το σκάνδαλο δεν είναι μια σαχλαμάρα. Η γερμανική οικονομία έχει πληγεί στον πυρήνα της» δήλωσε ο Michael Huether, επικεφαλής του ινστιτούτου IW οικονομικών της Γερμανίας.

«Made in Germany»

Υπάρχουν, επίσης, φωνές, που αναφέρουν πως ο αντίκτυπος στην οικονομία στο σύνολό της δεν θα πρέπει να υπερεκτιμηθεί.

«Δεν θα υπάρξει ύφεση μόνο και μόνο από μία μόνο εταιρεία» είπε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank, Joerg Kraemer.

Η γερμανική εμπορική ένωση BGA επίσης προσπάθησε να ηρεμήσει το κοινό λέγοντας δεν υπήρχαν ενδείξεις ότι οι πελάτες στο εξωτερικό είχαν αρχίσει να αμφιβάλλουν για την αξιοπιστία και την ποιότητα των γερμανικών εταιρειών.

«Δεν υπάρχει μια γενική καχυποψία έναντι των εμπορευμάτων που φέρουν την ένδειξη “Made in Germany”», δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της BGA κ. Andre Schwarz. Αλλά παραδέχεται ότι υπάρχει ένας βαθμός ανησυχίας μεταξύ των γερμανικών εταιρειών που το σκάνδαλο εξαπάτησης για την εκπομπή ντίζελ των ΗΠΑ θα μπορούσαν να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις τους, διαβρώνοντας την ετικέτα «Made in Germany».

Ορισμένοι παρατηρητές θεωρούν ότι υπάρχει κάποια ειρωνεία στο σκάνδαλο.

Ενώ η γερμανική οικονομία αψήφησε την κρίση χρέους στην ευρωζώνη και μέχρι στιγμής, την οικονομική επιβράδυνση στην Κίνα, δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως ο κίνδυνος θα προέλθει από μία εταιρεία της Γερμανίας.

«Η ειρωνεία όλων αυτών είναι ότι η απειλή προέρχεται από το εσωτερικό, και όχι από το εξωτερικό», δήλωσε ο Brzeski.