Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν παραλείπουμε γεύματα;

Συχνά χάνουμε γεύματα επειδή είμαστε απασχολημένοι ή προσπαθούμε να χάσουμε βάρος. Αλλά ο τρόπος που θα τα παρακάμψουμε και η ποσότητα που θα φάμε στο επόμενο γεύμα, μπορεί να επηρεάσει τη γενικότερη υγεία μας.

Σας πήρε ο ύπνος, αργήσατε να ξυπνήσετε και δεν φάγατε πρωινό. Στη συνέχεια, παραλείψατε το μεσημεριανό, τσιμπολογώντας κάτι πρόχειρο που σας έδωσε ένας συνάδελφος επειδή έπρεπε να προλάβετε να τελειώσετε μια επείγουσα δουλειά στο γραφείο. Και όταν φτάσατε αργά στο σπίτι, ήσασταν τόσο κουρασμένοι, που πήγατε κατευθείαν στο κρεβάτι και κοιμηθήκατε μέχρι το επόμενο πρωί. Συχνά παραλείπουμε γεύματα και επειδή προσπαθούμε να χάσουμε βάρος και η ενστικτώδης αντίδρασή μας σε αυτή την κατάσταση είναι να τρώμε λιγότερο. Αλλά αντί να καταναλώνουμε μικρότερες μερίδες, δηλαδή λιγότερες θερμίδες, αποφασίζουμε να παραλείψουμε ολόκληρα γεύματα. Ανεξάρτητα από τον λόγο, μερικές φορές η παράλειψη των γευμάτων απλά συμβαίνει. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν για τα αποτελέσματα που μπορεί να έχει για τον οργανισμό και το μυαλό μας.

Ορισμένες από τις συνέπειες θα τις αισθανθείτε αμέσως, ενώ άλλες θα τις συνειδητοποιήσετε αργότερα. Ένα είναι σίγουρο: το σώμα σας θα σας τιμωρήσει επειδή του στερείτε την αναγκαία ενέργεια. Ακόμη και στις περιπτώσεις δίαιτας, δεν υπάρχει δικαιολογία και κανένας διατροφολόγος δεν θα το συστήσει ποτέ. Τα επιστημονικά δεδομένα γύρω από αυτό το θέμα έχουν προκαλέσει σύγχυση. Σε μερικές μελέτες, η νηστεία έχει οδηγήσει σε μετρήσιμα μεταβολικά οφέλη για τους παχύσαρκους και στις μελέτες σε ζώα, η διαλείπουσα τροφή και η νηστεία μειώνουν τη συχνότητα εμφάνισης διαβήτη και βελτιώνουν ορισμένους δείκτες καρδιαγγειακής υγείας. Παρόλα αυτά, αρκετές έρευνες παρατήρησης και βραχυπρόθεσμα πειράματα υποδεικνύουν μια συσχέτιση μεταξύ της παράλειψης των γευμάτων και της κακής υγείας.

Το σώμα μας είναι μια μηχανή που χρειάζεται καύσιμα για να συνεχίσει να λειτουργεί και το να στερούμε από αυτά τα καύσιμα επηρεάζει τα πάντα, από τη διάθεσή μας μέχρι το πεπτικό μας σύστημα. Η μεγαλύτερη πηγή καυσίμου του εγκεφάλου είναι η γλυκόζη, την οποία παίρνει το σώμα όταν διασπά το φαγητό. Όταν δεν έχουμε φάει, γινόμαστε ευερέθιστοι και υποτονικοί και γίνεται δύσκολο να συγκεντρωθούμε. Επιπλέον, ο εγκέφαλός μας δυσκολεύεται να αποθηκεύσει νέες πληροφορίες και να ανακτήσει παλιά δεδομένα. Για τους μαθητές, αυτό κάνει την επιτυχία στο σχολείο πολύ πιο δύσκολη.

Ο εγκέφαλος δεν είναι όμως το μόνο μέρος του οργανισμού μας που τροφοδοτείται με γλυκόζη. Οι μύες, ο θυρεοειδής, ο πεπτικός σωλήνας και άλλα όργανα το χρησιμοποιούν επίσης. Εάν είστε πεινασμένοι, θα αισθανθείτε χαμηλή ενέργεια και θα δυσκολευτείτε να φέρετε σε πέρας σωματικές δραστηριότητες. Το σώμα θα αρχίσει να επιβραδύνει ή ακόμα και αποφεύγει εντελώς δραστηριότητες που δεν είναι απαραίτητες, ως ένα τρόπο εξοικονόμησης ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι ο μεταβολισμός και η πέψη επιβραδύνονται και την επόμενη φορά που θα φάτε, το σώμα σας θα επεξεργαστεί την τροφή πιο αργά. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η παράλειψη των γευμάτων μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε αύξηση βάρους.

Ας ρίξουμε μια πιο λεπτομερή ματιά στο τι πραγματικά συμβαίνει στον οργανισμό μας:

Απορυθμίζεται το σάκχαρο του αίματος

Η παράλειψη ακόμη και ενός γεύματος μειώνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα κατά πολύ. Χρειάζεστε γλυκόζη επειδή αυτό είναι το καύσιμο του οργανισμού. Αν δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα ζάχαρης στο αίμα που κυκλοφορεί στα όργανα, θα αισθάνεσθε – τουλάχιστον – κουρασμένοι, υποτονικοί και θα έχετε κακή διάθεση. Στη συνέχεια, όταν τελικά αποφασίσετε να φάτε, θα είστε μάλλον πολύ πιο πεινασμένοι και θα καταλήξετε να φάτε πολύ περισσότερο από ό,τι θα κάνατε κανονικά, νοιώθοντας φυσικά φούσκωμα και δυσφορία. Τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα αυξάνονται πολύ γρήγορα και τα σκαμπανεβάσματα αυτά αυξάνουν και τον κίνδυνο διαβήτη.

Ο μεταβολισμός σας επιβραδύνεται

Εάν το σώμα έχει λιγότερες θερμίδες για να καίει σε τακτική βάση, θα επιβραδύνει το ρυθμό του μεταβολισμού, επηρεάζοντας την ικανότητά σας να κάψετε θερμίδες εν γένει. Αυτό θα σας εμποδίσει να χάσετε βάρος.

Νοιώθετε στρεσαρισμένοι

Ψάχνετε μανιωδώς για μπισκότα και γλυκά όταν είστε νευρικοί; Ο λόγος είναι απόλυτα επιστημονικός. Τα επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης, αυξάνονται, κάνοντάς σας οξύθυμους και νευρικούς. Ως αποτέλεσμα της ροής των ορμονών που διεγείρονται από την αυξημένη κορτιζόλη, είναι η μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Η κορτιζόλη ρυθμίζει την ενέργεια επιλέγοντας τη σωστή ποσότητα υδατανθράκων, λιπών και πρωτεϊνών που χρειάζεται το σώμα. Πολύ μεγάλη ποσότητα κορτιζόλης στον οργανισμό μας σε τακτική βάση οδηγεί σε ορμονική ανισορροπία.

Το σώμα αποθηκεύει λίπος

Το σώμα πέφτει σε κατάσταση πείνας, επειδή πιστεύει ότι έρχεται μια κρίση για την οποία χρειάζεται να εξοικονομήσει ενέργεια. Σίγουρα δεν θέλετε να παραλείψετε γεύματα για να εξοικονομήσετε θερμίδες, επειδή αυτό βάζει το σώμα σας σε μεγαλύτερες διακυμάνσεις της ινσουλίνης και της γλυκόζης, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει περισσότερη πρόσληψη λίπους αντί για απώλεια.

Έχετε κακή αναπνοή

Το μάσημα της τροφής αυξάνει το σάλιο το οποίο σπρώχνει τα βακτήρια έξω από το στόμα. Η άσχημη αναπνοή είναι αποτέλεσμα μειωμένου σάλιου. Όταν παραλείπετε γεύματα, το σάλιο μειώνεται, η γλώσσα σας είναι ξηρή και αυξάνεται η ανάπτυξη των βακτηρίων.

Πέψη

Τα έλκη στομάχου, η γαστρίτιδα, η παλινδρόμηση οξέων και ο πόνος στο στομάχι είναι όλα τα πιθανά αποτελέσματα της παράλειψης γευμάτων. Όταν δεν τρώμε, το στομάχι συνεχίζει να κάνει τη δουλειά του, να παράγει δηλαδή χυμούς για την πέψη. Αν συνεχίσετε να μην τρώτε για πολύ ώρα, θα προκληθεί παλινδρόμηση, γαστρίτιδα και στομαχικά οξέα. Πολλά από αυτά θα εξαλείψουν την επένδυση του στομάχου και θα προκαλέσουν έλκη και ακόμη χειρότερες καταστάσεις.

Καούρα

Η καούρα μπορεί να είναι αποτέλεσμα του να μην τρώτε όλη την ημέρα και ξαφνικά να καταναλώνετε ασυλλόγιστα μεγάλες ποσότητες φαγητού που είναι συνήθως λιπαρό και ανθυγιεινό. Αυτή η μεγάλη ποσότητα τροφίμων τεντώνει το δακτύλιο των μυών του στομάχου, επιτρέποντας στα στομαχικά οξέα να ανέβουν στο λαιμό σας, προκαλώντας καούρα.

Γίνεστε οκνηροί και δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε

Η παράλειψη ενός γεύματος μπορεί να επηρεάσει και τη φυσική σας απόδοση. Αποδεικνύεται ότι το σώμα χρειάζεται τροφή ως ενέργεια αλλά και για να αυτό-επισκευάζεται.

itrofi.gr

Έλληνας «νίκησε» για πρώτη φορά τη μεσογειακή αναιμία