Σε τι κατάσταση είναι τα μεγάλα έργα του Νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 – Έργο Ακτίου

Τα μεγάλα έργα του ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ περιελαμβάνουν μια σημαντική γκάμα έργων για την επόμενη μέρα των υποδομών που θα συμβάλει στην ανάπτυξης της χώρας.

Συνολικά είκοσι τρία μεγάλα έργα υποδομής κόστους 5,2 δισ ευρώ ήταν το αρχικό «πακέτο» έργων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 – 2020» του νέου ΕΣΠΑ.

Από εκείνο το πακέτο με τη δημοσίευση του είχε γίνει γνωστό πως υπήρχε το σημαντικό πρόβλημα της υπερδέσμευσης κεφαλαίων που έφτανε σε ποσοστό 140%. Βέβαια θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η υπερδέσμευση πολλές φορές όσο και αν ακούγεται παράδοξο είναι απαραίτητη γιατί είναι σύνηθες το φαινόμενο να έχουμε λόγω των εκπτώσεων στις δημοπρατήσεις μικρότερο κόστος αλλά και κάποια έργα να μην καταφέρουν να τραβήξουν το σύνολο της χρηματοδότησης που έχουν δεσμεύσει

Το ενδιαφέρον που έχει σήμερα αυτός ο κατάλογος έργων είναι που βρίσκεται το κάθε έργο και σήμερα το ypodomes.com θα επιχειρήσει να κάνει μία αποτύπωση της κατάστασης τους. Αναλυτικά:

Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Πάτρα
Εδώ είμαστε στην εξαγγελία ότι θα έχουμε δημοπράτηση με μελετο-κατασκευή στα τέλη του 2018. Περιλαμβάνει την λεγόμενη ελαφρά υπογειοποίηση από την Κανελλοπούλου μέχρι τον Άγιο Διονύσιο. Είναι από τα έργα που προβληματίζουν καθώς δεν είναι καθόλου σίγουρη η υλοποίηση του.

Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) – Πάτρας στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη – Ρίο
Εδώ έχουμε 3 τμήματα. Το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη είναι σε προχωρημένη κατασκευή ενώ σε δημοπράτηση είναι η ηλεκτροκίνηση. Στα τμήματα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος και Ψαθόπυργος-Ρίο προχωρούν στα έργα υποδομής. Αναμένονται οι δημοπρατήσεις για επιδομή-ηλεκτροκίνηση που θα δημοπρατηθούν φέτος και το 2019 αντίστοιχα.

Ηλεκτροκίνηση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και εντοπισμένες παρεμβάσεις μικρής έκτασης σε υποδομή-επιδομή
Εδώ είμαστε προς το παρόν σε μελέτες και δεν προβλέπεται σύντομα η δημοπράτηση. Πιθανότατα θα γίνει το 2020.

Αναβάθμιση ΠΑΘΕ/Π: τμήμα ΣΚΑ – Οινόη (χωρίς τη σύνδεση με ΣΚΑ)
Έργο απαραίτητο για την βελτίωση της υποδομής της γραμμής που βρίσκεται σε μελέτες. Είναι από τα έργα που αναμένονται και έχει ήδη καθυστερήσει δεδομένης της αύξησης που παρουσιάζεται σε αυτόν τον διάδρομο. Πάει για το 2019-2020.

Κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος»
Το μοναδικό έργο της λίστας που είναι σε δημοπράτηση. Έχουν διεξαχθεί και οι 8 εργολαβίες και η προσυμβατική περίοδος είναι εδώ. Η έναρξη του έργου δεν προβλέπεται πριν το τέλος του 2018.

Κατασκευή του τμήματος «Λαμία – Ξυνιάδα» του αυτοκινητόδρομου «Κεντρικής Ελλάδας» (Ε65)
Είναι σε φάση ολοκλήρωσης η έγκριση του Φακέλου Μεγάλου Έργου  από την ΕΕ. Το Υπουργείο Υποδομών έχει αναθέσει το έργο στην κατασκευάστρια του Ε65 ΤΕΡΝΑ και η εργολαβία αυτή θα ξεκινήσει χωρίς δημοπράτηση το Φθινόπωρο του 2018.

Κατασκευή της Οδικής Παράκαμψης Χαλκίδας
Αυτό το έργο είναι σε μελέτες, όμως η υλοποίηση του θα εξαρτηθεί από την πορεία υλοποίησης άλλων έργων του ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Υπάρχουν διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του.

Ολοκλήρωση της κατασκευής οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με τον Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου – φάση Β’ (έργο γέφυρα)
Εργο με μεγάλα προβλήματα, τα έργα έχουν σταματήσει εδώ και καιρό, εκτός από την 1η εργολαβια. Τον Ιούνιο διεξήχθη η περίφημη εργολαβία σκούπα με μειοδότη την Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ. Στόχος ο αυτοκινητόδρομος να λειτουργήσει πλήρης το 2021.

Μετρό Θεσσαλονίκης Βασική Γραμμή – Ολοκλήρωση κατασκευής και προμήθεια συρμών – Φάση Β΄ (έργο γέφυρα)
Το έργο αναστήθηκε, πάει εξαιρετικά καλά και με τη σημερινή εικόνα θα λειτουργήσει τον Νοέμβριο του 2020. Δεν επίκειται κάποια νέα δημοπράτηση καθώς είναι έργο γέφυρα που έχει ξεκινήσει από το προ-προηγούμενο ΕΣΠΑ.

Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης έως Καλαμαριά – Κύριες εργασίες και προμήθεια συρμών – Φάση Β΄ (έργο γέφυρα)
Το έργο προχωρά καλά και αναμένεται να λειτουργήσει με κατασκευαστικούς χρόνους το 2021. Σε δημοπράτηση είναι η σηματοδότηση και τους επόμενους μήνες θα έχουμε τον διαγωνισμό για 15 επιπλέον συρμούς. Να θυμίσουμε ότι το κυρίως έργο είναι έργο γέφυρα που έχει ξεκινήσει από το προηγούμενο ΕΣΠΑ.

Επέκταση του Μετρό Αθήνας, τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς & συρμοί του μετρό Αθήνας – Ολοκλήρωση κατασκευής και θέση σε λειτουργία – Φάση Β΄ (έργο γέφυρα)
Το έργο είναι σε εξέλιξη το οποίο θα λειτουργήσει σε δυο φάσεις το 2019 και το 2021. Δεν επίκειται κάποια νέα δημοπράτηση καθώς είναι έργο γέφυρα που έχει ξεκινήσει από το προ-προηγούμενο ΕΣΠΑ.

Μετρό Αθήνας Γραμμή 4 – Τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή
Το μεγαλύτερο έργο για αυτό το ΕΣΠΑ καθώς μιλάμε για 1,4δισ ευρώ. Η δημοπράτηση του είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019 με την ανακήρυξη του αναδόχου και την υπογραφή της σύμβασης.

Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς
Σε εξέλιξη εργολαβία, αναμένεται ακόμα μία που είναι σε μελέτες.

Εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων και δίκτυα αποχέτευσης οικισμών Νέας Μάκρης και Μαραθώνα
Το έργο είναι σε μελέτες και αναμένεται επίσης η δημοπράτηση του.

Εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων και δίκτυα αποχέτευσης οικισμών Ραφήνας και Αρτέμιδας
Το έργο παραμένει σε μελέτες.

Μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων Άνω Λιοσίων
Εδώ αναμένονται εξελίξεις μετά την ακύρωση των σχετικών διαγωνισμών το 2015.

Μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων Φυλής
Το ίδιο

Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Νοτιανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης
Αναμένονται επίσης ανακοινώσεις

Οριζόντια Διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ
Μετά απο 3 χρόνια αναμονής το έργο υπεγράφη τον Ιούνιο. Η κατσκευαστική περίοδος θα διαρκέσει μέχρι το 2020.

Φράγμα Χαβρία
Το έργο είναι σε μελέτες.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com