Πότε θα πάψει το υπερπλεόνασμα;

Μεγάλη υπέρβαση στόχου στα φορολογικά έσοδα δείχνουν τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού κατά το εννεάμηνο του 2019, τα οποία ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα από το Υπουργείο Οικονομικών. Το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται στα 4,48 δισ. ευρώ έναντι στόχου για πλεόνασμα 1,47 δισ. ευρώ, δηλαδή υπέρβαση του στόχου για το πλεόνασμα κατά 3 δισ. ευρώ στους πρώτους 9 μήνες του 2019.

Το υπερπλεόνασμα αυτό είναι φυσικά αποτέλεσμα της πολιτικής της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και δεν δημιουργήθηκε ξαφνικά μέσα σε τρεις μήνες από την Κυβέρνηση της ΝΔ. Κατά το ένα τρίτο το υπερπλεόνασμα οφείλεται στην είσπραξη περίπου ενός δισ. από το τίμημα για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Ωστόσο αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο αυτή παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου. Με ενδεικτικότερο παράδειγμα την υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 542 εκατ. ευρώ. Κατά τα λοιπά το υπερπλεόνασμα προκύπτει από τη συνεχιζόμενη φορομπηχτική πολιτική. Παραλαμβάνει λοιπόν σε γενικές γραμμές η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ένα υπερπλεόνασμα. Ας δούμε, από τη στιγμή που υποτίθεται ότι η σημερινή Κυβέρνηση διαφέρει από την προηγούμενη, τι σκοπεύει να το κάνει… Θα το ρίξει στην πραγματική οικονομία ή θα το κάνει επιδόματα και παροχές;

Με βάση τα έχουν δει έως σήμερα το φως το δημοσιότητας και πρόσφατες δηλώσεις του Υπ. Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτη, ποσό περίπου 200 εκατ. ευρώ έχει αποφασιστεί να μοιραστεί με τη μορφή του λεγόμενου κοινωνικού μερίσματος που διανεμήθηκε τα προηγούμενα χρόνιασε ευπαθείς οικονομικά ομάδες, που διαβιούν με εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας.Ποσό περίπου 62 εκατ. ευρώ πρόκειται να διατεθεί για την αύξηση και την προκαταβολική πληρωμή στα νοικοκυριά του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης. Αυτό που διαφοροποιεί τη σημερινή κυβέρνηση από την προηγούμενη είναι η επιστροφή στις επιχειρήσεις 5% της προκαταβολής φόρου που έχει βεβαιωθεί με τις φετινές δηλώσεις φόρου εισοδήματος. Για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν ακόμη εξοφλήσει τον φόρο εισοδήματος θα γίνει επανεκκαθάριση και θα μεταβληθούν ανάλογα οι υπολειπόμενες δόσεις. Για τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη εξοφλήσει τον φόρο το σχετικό ποσό θα τους πιστωθεί ως επιστροφή φόρου στο taxisnet και θα συμψηφιστεί με άλλες φορολογικές τους υποχρεώσεις. Το μέτρο αυτό θα ανέρχεται σε περίπου 138 εκατ. ευρώ.

Η ΝΔ όμως θα πρέπει να θυμηθεί πόσο έντονα είχε στηλιτεύσει τις «παροχές Τσίπρα», που προέκυπταν από το υπερπλεόνασμα των προηγούμενων ετών. Μόνο 138 εκατ. ευρώ είναι η διαφορά ανάμεσα στη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ; Είναι πράγματι αθλιότητα να επιστρέφει στο τέλος του χρόνου εν είδει «μποναμά» στους πολίτες ένα πολύ μικρό μέρος από τη φορολεηλασία που υπέστησαν.  Και οι πολίτες να πρέπει να είναι και ευχαριστημένοι… Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη αναφορικά με τη διανομή του υπερπλεονάσματος πράττει σχεδόν το ίδιο με την Κυβέρνηση Τσίπρα. Επιδόματα, παροχές και μια πολύ μικρή διαφοροποίησηγια να θυμίζει ότι η ΝΔ θεωρητικά είναι φιλελεύθερο κόμμα.

Την ίδια ώρα στον προϋπολογισμό του 2020 η παρούσα Κυβέρνηση εγγράφει για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ακριβώς το ίδιο ποσό με τα προηγούμενα χρόνια. Και ενώ η υποεκτέλεση του προγράμματος συνεχίζεται… Θυμόμαστε βέβαια πως η ΝΔ ως αντιπολίτευση εγκαλούσε την Κυβέρνηση Τσίπρα λέγοντας ότι με την υποεκτέλεση του ΠΔΕ στερεί χρήματα από την πραγματική οικονομία και τη δημιουργία θέσεων εργασίας…

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα πρέπει να θυμηθεί ότι βρίσκεται στο Μαξίμου εξαιτίας των ελευθέρων επαγγελματιών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που «στραγγαλίζονται» από την προκαταβολή φόρου. Η συμβολική μείωση κατά 5% της παρανοϊκής προκαταβολής φόρου, της φορολογίας δηλαδή πιθανών μελλοντικών κερδών δεν αρκεί, πρέπει να καταργηθεί, όπως και το υπερπλεόνασμα…

Δημήτρης Παπαδάκης – Εφημερίδα Συνείδηση

Ορισμοί εκπροσώπων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας σε φορείς και οργανισμούς