Ανάλυση δίσκου: Bruce Springsteen – “Darkness on the Edge of Town”

Έτος κυκλοφορίας: 2 Ιουνίου 1978
Highlights: Something In The Night, Candy’s Room

Εάν το Born To Run είναι ο ύμνος της νεότητας και της ελευθερίας, το αμέσως επόμενο Darkness on the Edge of Town είναι ο αντίθετος πόλος του. Έχοντας πάρει μια γεύση επιτυχίας, μετά την κυκλοφορία του πολλά υποσχόμενου Born To Run, το Αφεντικό και η E Street Band μπορούσαν πλέον να απολαύσουν τους καρπούς του μόχθου τους, ακόμη και να κακομάθουν τους εαυτούς τους ορισμένες φορές με πολυτέλειες. Αλλά η ευδαιμονία δεν θα κρατούσε για πολύ: η ρήξη του Springsteen με τον τότε μάνατζερ του Mike Appel εντεινόταν συνεχώς, λόγω των ασύμφορων για τον πρώτο συμβολαίων που είχε υπογράψει στην εταιρία Laurel Canyon Ltd. του δεύτερου, σύμφωνα με τα οποία ο τραγουδιστής δεν είχε κανένα πνευματικό δικαίωμα επάνω στη δουλειά του. Η προσωπική ρήξη οδήγησε εν τέλει σε δικαστική διαμάχη με αγωγές και μηνύσεις από και προς αμφότερες τις πλευρές. Η διαμάχη έληξε εξωδικαστικά, αλλά είχε εξαντλήσει τόσο ψυχικά, όσο και οικονομικά τον Springsteen και τη μπάντα του, καθώς έφτασε στα πρόθυρα της διάλυσης.

Τα ηνία της παραγωγής του Darkness ανέλαβε ο John Landau, μουσικός παραγωγός και κριτικός στην εφημερίδα The Real Paper, ο οποίος αφότου είχε παρακολουθήσει μια συναυλία του Springsteen στη Βοστόνη, ενθουσιάστηκε τόσο, που ισχυρίστηκε ότι είδε το μέλλον του rock ‘n’ roll σε αυτό το νεαρό ερμηνευτή.

Το Darkness on the Edge of Town, ο τέταρτος στη σειρά δίσκος του Bruce, είναι περισσότερο μοναχικό σε σύγκριση με το Born To Run, καθώς έχει λιγότερους χαρακτήρες, πράγμα που καθιστά την απογοήτευση του Springsteen από εκείνη την περίοδο της ζωής του κάτι περισσότερο από έκδηλη. Σαν άλμπουμ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για δύο λόγους: α) Στάθηκε επάξια δίπλα στον προηγούμενο κι εξίσου επιτυχημένο δίσκο του Springsteen, και β) ανέτρεψε πλήρως το περιεχόμενο των στίχων του. Ο ονειροπόλος κι ασταμάτητος νεαρός του Born To Run είναι πλέον παρελθόν. Τη θέση του έχει πάρει ένας άνδρας πολύ πιο συνειδητοποιημένος και ρεαλιστής. Τα χαρούμενα χρώματα του Born To Run ξεθωριάζουν από τη βροχή κάπου στα προάστια της πόλης. Παρ’ ολ’ αυτά, ο δίσκος υπήρξε εμπορικά επιτυχημένος, ενώ κατενθουσίασε τους μουσικούς κριτικούς της εποχής.

Και ιδού:
1. Badlands
Παρά την εύθυμη μελωδία του, οι στίχοι του «Badlands» είναι αρνητικά φορτισμένοι, εκδηλώνοντας τον θυμό του Springsteen για όλα εκείνα τα όνειρα που παρέμειναν ανεκπλήρωτα, παρά την συνεχόμενη προσπάθειά του. «You spend your life waiting / For a moment that just don’t come». Δεν είναι ευχαριστημένος με τη ζωή του, αλλά επιθυμεί κι έχει πίστη σε κάτι καλύτερο. Θέτει πολύ κομψά τον τόνο του υπόλοιπου δίσκου.

2. Adam Raised A Cain
Με την εν λόγω βιβλική αναφορά, ο Bruce παραλληλίζει περίτεχνα τη μπερδεμένη σχέση του με τον πατέρα του Douglas Springsteen, ο οποίος λέγεται ότι δεν ήταν ιδιαίτερα ομιλητικός, ενώ σπάνια έδειχνε τρυφερότητα στα παιδιά του. («Daddy worked his whole life, for nothing but the pain»)
3. Something In The Night
«You’re born with nothing, and better off that way / Soon as you’ve got something they send someone to try and take it away»… Μέσα σε ένα τετράστιχο ο Springsteen κατάφερε να αποτυπώσει την κεντρική ιδέα ολόκληρου του δίσκου. Τα όνειρά του τον έχουν πληγώσει, ακριβώς επειδή έχει δώσει την ψυχή του γι’ αυτά. Το αντάλλαγμα αυτής της προσπάθειας δεν είναι καθόλου ικανοποιητικό.
4. Candy’s Room
Αλλάζοντας θέμα προσωρινά, επισκεπτόμαστε το σκοτεινό δωμάτιο της Candy, που έχει θαυμαστές από την πόλη, ένας εκ των οποίων και ο Springsteen, αλλά παραμένει θλιμμένη και ξέρει ότι κανείς δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό («Theres a sadness hidden in that pretty face / Α sadness all her own / From which no man can keep Candy safe»).
5. Racing In The Street
Επιστρέφουμε σε μία ακόμη μπαλάντα απογοήτευσης, όχι μόνο του Springsteen αλλά και ολόκληρης της εργατικής τάξης που τόσο καλά έχει γνωρίσει κι εκπροσωπεί. Εικόνες απλές και καθημερινές, με ανθρώπους ταπεινούς, αλλά κι αγωνιστές της ζωής.
6. The Promised Land
Ο καθένας έχει τη δική του Γη της Επαγγελίας. Όνειρα, φιλοδοξίες κι ελπίδες, που άλλοτε μας δίνουν τη δύναμη να τα επιδιώκουμε, κι άλλοτε μας απογοητεύουν και μας εξουθενώνουν. Η αξία τους φαίνεται από το πόσο βαθιά πιστεύουμε σε αυτά, ακόμη κι αν μερικές φορές μας καταρρακώνουν («Blow away the dreams that tear you apart / Blow away the dreams that break your heart / Blow away the lies that leave you nothing but lost and brokenhearted»).
7. Factory
Εδώ περιγράφεται η καθημερινότητα ενός εργάτη σε εργοστάσιο. Ο στίχος «just the working life» θα μπορούσε να προέρχεται από την ευχαρίστηση κάποιου από αυτού του είδους τη ζωή, αλλά και την καθημερινή μάχη που αυτή απαιτεί.
8. Streets of Fire
Συνεχίζοντας θεματικά από εκεί που είχε σταματήσει το «Factory», το «Streets of Fire» μιλάει για το μόχθο της ζωής και των ονείρων, που κατατρώει τα σωθικά του Springsteen.
9. Prove It All Night
Πρόκειται για το πρώτο single του δίσκου, και εκείνο -από τα τρία συνολικά- που έπιασε την υψηλότερη θέση στο U.S. Billboard Pop Singles. Το περιεχόμενό του κρίνεται εμφανές από τον τίτλο του, με τον Springsteen να υπόσχεται στη αγαπημένη του πως θα της υποδεικνύει όλη τη νύχτα την αγάπη του.
10. Darkness on the Edge of Town
Το τελευταίο τραγούδι του δίσκου έχει βασίζεται στο riff του πιάνου, που δίνει το ρυθμό. Ο τίτλος του δεν έχει επιλεγεί τυχαία ως το όνομα του άλμπουμ, καθώς ανακεφαλαιώνει την κεντρική ιδέα του. Δεν είναι ούτε απογοητευμένο, ούτε χαρμόσυνο, ίσως μόνο γλυκόπικρο, και σίγουρα σκοτεινό. Οι καλές εποχές του Born To Run έχουν πλέον παρέλθει, και μένει μονάχα το σκοτάδι στην άκρη της πόλης.

Εύα Ξευγένη