Ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος Εισηγητής στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων Έρευνας και Τεχνολογίας

Στη σημερινή Κοινή Συνεδρίαση των Επιτροπών Μορφωτικών Υποθέσεων Έρευνας και Τεχνολογίας για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» ο κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος στην τοποθέτησή του ως Εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης υπογράμμισε ότι είναι προβληματικό που στην Ελλάδα οι δυο βασικές δομές του χώρου, δηλαδή τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα έχουν αναπτυχθεί χωρίς να επικοινωνούν μεταξύ τους, όπως είναι επίσης προβληματικό, που δεν έχουν καμία σύνδεση με τις άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια). Παράλληλα, σημείωσε ότι ενώ έχουμε έναν εξαιρετικά παραγωγικό και δυναμικό ερευνητικό κλάδο με υψηλό επιστημονικό δυναμικό, υστερούμε στη διάχυση του ερευνητικού αποτελέσματος και την ανάπτυξη της καινοτομίας.

 

Ως προς τον τρόπο που ήρθε το εν λόγω νομοσχέδιο στη Βουλή, ο κ. Κωνσταντόπουλος τόνισε ότι «ο διάλογος για την Παιδεία είναι παρωδία. Παντελώς προσχηματικός. Η Επιτροπή συζητά και ο Υπουργός ταυτόχρονα νομοθετεί. Ζητήματα που συζητούνται στο διάλογο ψηφίζονται ως κατεπείγον και ακυρώνουν το διάλογο.».

 

Παρατίθενται μερικά σημαντικά σημεία από την Εισήγησή του:

 

  • «Δεν μπορεί η Γ.Γ.Ε.Τ. να αναλαμβάνει συγχρόνως αντικρουόμενες αρμοδιότητες. Γι αυτό θα πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένη μέριμνα. Να υπάρξει διαχωρισμός της αρχής αξιολόγησης από την αρχή χρηματοδότησης.»

 

  • «Χρειάζεται να υπάρξει μέριμνα για τη διαδικασία εκλογής των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Καινοτομίας, ώστε να μην είναι περίπλοκη, να υπάρχει συμμετοχή της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας,  να υπάρχει εκπροσώπηση όλων των γνωστικών αντικειμένων και βεβαίως να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του οργάνου.»

 

  • «Είναι αναγκαίο οι πόροι για την Έξυπνη Εξειδίκευση των Περιφερειών, να αξιοποιηθούν μέσω συμπράξεων και δικτύων, μεταξύ των υπαρχόντων ΑΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων ανά Περιφέρεια.»

 

  • «Σαν αστείο μοιάζει η ρύθμιση που αφορά στη μετάταξη μόνιμων εκπαιδευτικών με διδακτορικό ως  ΕΔΙΠ σε ΑΕΙ. Μειώνονται οι  προϋποθέσεις και κυρίως οι χρονικοί περιορισμοί για τις μετατάξεις από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σε θέση Εργαστηριακού Διδακτικού  Προσωπικού ΑΕΙ και ΤΕΙ, σαν να έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης!!! Αλήθεια έχουν καλυφθεί τα κενά στη Δευτεροβάθμια για να φέρνετε τέτοια ρύθμιση; Τουλάχιστον προκλητικό!»

 

  • «Αλλάζετε την οργανικότητα των νηπιαγωγείων και διπλασιάζετε αυθαίρετα τον ελάχιστο αριθμό των νηπίων που απαιτούνται για τη λειτουργία του Νηπιαγωγείου. Εκεί δηλαδή που χρειαζόταν ένας νηπιαγωγός για κάθε επτά νήπια, τώρα ο αριθμός αυτός διπλασιάζεται και ορίζεται ότι σε κάθε νηπιαγωγό αναλογούν 14 νήπια! Μας κοροϊδεύετε ή είστε εντελώς εκτός πραγματικότητας; Δηλαδή νηπιαγωγεία θα ιδρύονται και θα λειτουργούν μόνο εάν έχουν 14 νήπια ή θα αποφασίζουν οι Κομματικοί Περιφερειακοί σας Διευθυντές; Φαίνεται ότι ο στόχος του Υπουργείου είναι να περάσει σε μαζικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις νηπιαγωγείων ανά την Ελλάδα. Δηλαδή σε ενέργειες που αναμφισβήτητα θα υποβαθμίσουν την ποιότητα της προσχολικής αγωγής.»

 

  • «Όσον αφορά στους αναπληρωτές: Ουσιαστικά δημιουργείτε μία νέα επετηρίδα. Στην οποία η προϋπηρεσία στην εκπαίδευση απαξιώνεται. Προτάσσεται ο βαθμός του πτυχίου, ο οποίος παίζει καθοριστικό ρόλο. Δεν μας λέτε τίποτα γι’ αυτούς που έχουν προϋπηρεσία πάνω από 60 μήνες. Εκπαιδευτικοί που επέλεξαν να υπηρετήσουν ως αναπληρωτές για να συγκεντρώσουν τα μόρια της προϋπηρεσίας, και να «οργώσουν» τις δυσπρόσιτες περιοχές απαξιώνονται. Γιατί δεν τους μοριοδοτείτε; Το Συμβούλιο της Επικρατείας απεφάνθη. Στο χέρι σας όμως είναι να νομοθετήσετε και να αποδώσετε τα δίκαια. Τέλος, στο άρθρο 19 ν. 4310/2014 προβλεπόταν υπεύθυνος της β’θμιας εκπαίδευσης για θέματα έρευνας. Για ποιο λόγο καταργείται;»