Δυτική Ελλάδα: Αυτή είναι η εικόνα για έργα σε Αυτοκινητόδρομους, Σιδηρόδρομους, Λιμάνι και Ενεργειακά Έργα

Για μία ακόμα χρονιά παραμένει εργοτάξιο η περιοχή της Πάτρας και της Δυτικής Ελλάδας. Με αφορμή το Συνέδριο για τις Αναπτυξιακές Προοπτικές της περιοχής από την εφημερίδα Πελοπόννησος, στην οποία το ypodomes.com ήταν παρών,  ήρθαν στην επιφάνεια οι μεγάλες ανοιχτές πληγές που έχει η περιοχή εδώ και χρόνια.

Ατελείωτα έργα για δρόμους, σιδηρόδρομους, λιμάνια και αστικά έργα που αφήνουν την περιοχή στο βάθος και που σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία παραμένει η πιο φτωχή περιφέρεια της Ελλάδας μαζί με την Ήπειρο.

Εδώ και 20 χρόνια η υπόθεση της ανάπτυξης των συγκοινωνιακών υποδομών και της ανάδειξης της Πάτρας ως κόμβου μεταφορών παραμένει ένα όνειρο ενώ και η υπόθεση της ανάπτυξης των ενεργειακών υποδομών παραμένει προς το παρόν μακρινό όνειρο για την περιοχή. Σε αυτό έχει συντελέσει φυσικά και η κρίση στη χώρα αλλά και η εσωστρέφεια που παρουσιάζει η περιοχή, που δεν ενώνεται για να μπορέσει να διεκδικήσει αυτά που δικαιούται.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΕΡΓΩΝ
Τα 2 κυρίαρχα έργα είναι η κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου και η έλευση της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής. Η είκονα είναι η παρακάτω:

Τα έργα στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα μήκους 120χλμ, της Ολυμπίας Οδού αναμένεται να ολοκληρωθούν στο μεγαλύτερο τμήμα τους τον Μάρτιο του 2017 (θα έχουμε δηλαδή την λεγόμενη λειτουργική Ολυμπία Οδό) ενώ τα όποια υπόλοιπα αφήσει θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Αύγουστο του 2017. Τα περίφημα έργα έχουν ξεκινήσει από το 2008.

Τα έργα για το τμήμα Αντίρριο-Ιωάννινα μήκους 196χλμ επίσης αναμένεται με τον ίδιο τρόπο να ολοκληρωθούν τον Μάρτιο του 2017 και τα όποια υπόλοιπα (που θα συμπεριλαμβάνουν την Σήραγγα Κλόκοβας μήκους 2,9χλμ) θα λειτουργήσουν μέχρι τον Αύγουστο του 2017.

Τα έργα για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μήκους 75χλμ δεν έχουν ξεκινήσει καθώς έχουν δημοπρατηθεί 3 τμήματα από τον Πύργο μέχρι την Κυλλήνη ενώ προκηρύχθηκε και το 4ο τμήμα Βάρδα-Κυλλήνη. Στην καλύτερη περίπτωση θα δούμε τα έργα να ξεκινούν την Άνοιξη του 2017 και να ολοκληρώνονται το 2021 με το ερωτηματικό των αρχαιολογικών ευρημάτων που ως γνωστόν η περιοχή έχει μεγάλο πλούτο σε αυτά.

Τα έργα για τον αυτοκινητόδρομο Άκτιο-Αμβρακία μήκους 48χλμ έχουν σημαντικά προβλήματα και αναμένεται να παραδοθούν σε 2 φάσεις. Μέχρι το τέλος του 2017 αναμένεται η παράδοση περίπου 30χλμ και μέχρι το 2020 η παράδοση των υπόλοιπων 18χλμ.

Τα έργα στο σιδηροδρομικό τμήμα Κιάτο-Πάτρα χωρίζονται σε πολλά τμήματα και η Πάτρα δεν αναμένεται σύντομα να δει το σύγχρονο τρένο στην πόλη. Αναλυτικά:

-Στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη (Αίγιο) τα έργα-σκούπα που περιλαμβάνουν και τις γραμμές αλλά όχι την ηλεκτροκίνηση αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το καλοκαίρι του 2017.

-Στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος τα έργα περιλαμβάνουν την υποδομή και όχι τις γραμμές, ούτε την ηλεκτροκίνηση. Αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2017.

Για να μπορέσει να λειτουργήσει ο σύγχρονος διπλός σιδηρόδρομος υπολείπονται σημαντικές εργολαβίες που περιλαμβάνουν:

1.Το έργο υποδομής στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο που ενώ έχει δημοπρατηθεί έχει μπλοκάρει στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

2.Τα έργα ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη (Αίγιο).

3.Τα έργα επιδομής (το στρώσιμο για διπλή γραμμή δηλαδή) και ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο.

Από εκεί και έπειτα το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας δεν έχει ακόμα αποφασιστεί η χάραξη, δεν υπάρχουν τελικές μελέτες και η δημοπράτηση (εφόσον συμφωνηθεί η τελική χάραξη) δεν είναι πιθανή πριν το 2017.

Με την μέχρι σήμερα εικόνα των έργων δεν περιμένουμε το ηλεκτροκίνητο τρένο στη Δυτική Ελλάδα, μέχρι το Αίγιο τουλάχιστον πριν το 2019.

Το σιδηροδρομικό έργο Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα έχει προταθεί για ένταξη για χρηματοδότηση από το EFSI (Πακέτο Γιουνκέρ) και ακόμα δεν ξέρουμε ούτε χρονοδιαγράμματα, ούτε αν τελικά θα προχωρήσει.

Αυτό που προχωρά είναι η προσωρινή (ή μόνιμη;) επέκταση της μονής μετρικής γραμμής του Προαστιακού από την πόλη μέχρι την Κάτω Αχαγιά. Το έργο είναι σε δημοπράτηση και πιθανόν να μπορέσει να λειτουργήσει εντός του 2017.

Τα έργα στο λιμάνι της Πάτρας για την 3η φάση ολοκληρώνονται και αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2016. Από εκεί και έπειτα έχουμε σημαντικά προβλήματα μιας και το παλιό λιμάνι δεν συνδέεται με το νέο, δεν υπάρχει ενδεδειγμένος εμπορευματικός προβλήτας, δεν υπάρχει σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο και το σιδηρόδρομο.

ΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΕΡΓΑ
Στο κομμάτι των ενεργειακών έργων αυτό που έχει εξαιρετική σημασία είναι ότι η Δυτική Ελλάδα (ο θαλάσσιος χώρος της) δείχνει να είναι ο πιο ελκυστικός για γεωτρήσεις υδρογοναναθράκων.

Στο Κατάκολο έχουμε επιβεβαιωμένο κοίτασμα και συνεχίζονται οι εξαιρετικές προσπάθειες της Energean για να ξεκινήσει μελλοντικά (σε περίπου 8 χρόνια) η άντληση.

Στην περιοχή του Ιονίου και του Πατραϊκού είναι η ΕΛΠΕ σε πιο πρωϊμο στάδιο και αναμένεται σε μελλοντικό χρόνο να διαπιστωθεί η ύπαρξη κοιτασμάτων με τις πιθανότητες όμως να είναι εξαιρετικές.

Στο θέμα του φυσικού αερίου έχει προκριθεί η σύνδεση της Πάτρας αρχικά και της Δυτικής Ελλάδας σε δεύτερη φάση με εφοδιασμό από πλοία, αποθήκευση κατά πάσα πιθανότητα στο λιμάνι και διανομή σε δίκτυο που θα κατασκευαστεί.

Στο γενικότερο πλαίσιο αυτό που θα λέγαμε ότι χαρακτηρίζει την περιοχή είναι ότι είναι σε μία κατάσταση συνεχούς αναμονής, με το μεγάλο της όπλο, το λιμάνι να είναι σε κατάσταση ύπνωσης και μεγάλης πτώσης σε σχέση με 10 χρόνια πριν, ενώ το μέλλον εφόσον τελικά όλα αυτά τα οραματικά project προχωρήσουν υπόσχονται μία μεταμόρφωση τόσο της Πάτρας όσο και όλης της Περιφέρειας.