Σιδηρόδρομος: Σε περιπέτειες τα έργα εκσυγχρονισμού της Βόρειας Πελοποννήσου

Περιπλέκεται η υπόθεση εκσυγχρονισμού της γραμμής από τον Ψαθόπυργο μέχρι την πόλη και το λιμάνι της Πάτρας. Στις 28 Απριλίου στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ κοινοποιήθηκε η νέα αρνητική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την σύμβαση κατασκευής της υποδομής στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο προκαλώντας πονοκέφαλο στην ηγεσία της εταιρείας αλλά και στο Υπουργείο Υποδομών.

Τα επόμενα βήματα θα είναι ιδιαίτερα προσεκτικά και σύμφωνα με πληροφορίες από την ΕΡΓΟΣΕυπάρχει η σκέψη να συνεχιστεί η προσπάθεια για να προχωρήσει το έργο και να πάει η υπόθεση στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Επίσης την ερχόμενη εβδομάδα θα σταλεί επιστολή στο Υπουργείο Υποδομών προκειμένου να αποφασίσει ο ίδιος ο Υπουργός αν θα παραπεμφθεί το θέμα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.

Το βέβαιο είναι πως τα χρονοδιαγράμματα έχουν πλέον γίνει ασφυκτικά και χάνεται πολύτιμος χρόνος. Το έργο που πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το CEF 2 (τη Β` φάση του Connecting Europe Facilities) είναι το μεγαλύτερο εν ενεργεία δημόσιο έργο σε δημοπράτηση με ποσό 215εκ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ).

Τα σενάρια για την τύχη του έργου είναι πολλά και περιλαμβάνουν και την περίπτωση εφόσον δεν βρεθεί λύση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να προκηρυχθεί νέος. Ωστόσο προς το παρόν πρόκειται απλά για σκέψεις.

Ο πονοκέφαλος γίνεται ακόμα μεγαλύτερος καθώς η προμελέτη του ΟΣΕ για το επόμενο και τελικό τμήμα του ΠΑΘΕΠ Ρίο-Λιμένας Πάτρας έχει ήδη καθυστερήσει και σε έγγραφο του ΟΣΕ σε απάντηση ερώτησης του βουλευτή Νικολόπουλου αναφέρεται ως χρονικό όριο ολοκλήρωσης το τέλος Μαίου για να ακολουθήσει η παρουσίαση του στην τοπική κοινωνία και να αρχίσει η διαβούλευση.

ΠΑΕΙ ΠΙΣΩ ΟΛΟΣ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Πλέον γίνεται φανερό πως για τα σχέδια του Υπουργείου σχετικά με το δυτικό τμήμα της κεντρικής σιδηροδρομικής αρτηρίας της χώρας θα χρειαστεί νέα στρατηγική καθώς μέχρι το 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο (Ροδοδάφνη) και πλέον είναι πολύ πιθανό να δούμε την επαναλειτουργία της γραμμής Κιάτο-Πάτρα να σαλαμοποιείται.

Οι ελλείψεις άλλωστε για να λειτουργήσει η γραμμή μέχρι την Πάτρα είναι μεγάλες και θα χρειαστούν 4-5 μεγάλες εργολαβίες ακόμα που έχουν χρηματοδότηση από το Νέο ΕΣΠΑ για να ολοκληρωθούν τα αιώνια έργα που έχουν ξεκινήσει από το 2006.

Μιλάμε για τα έργα Ψαθόπυργος-Ρίο, Ρίο-Λιμένας Πάτρας, την ηλεκτροκίνηση Κιάτο-Αίγιο (Ροδοδάφνη) και την επιδομή-ηλεκτροκίνηση Αίγιο-Ψαθόπυργος-Ρίο. Θέμα όμως θα υπάρξει και με τη χρηματοδότηση αν δεν προγραμματιστούν αυτά τα έργα καθώς είναι απαίτηση της Ε.Ε. να έχει ολοκληρωθεί η γραμμή εντός του παρόντος ΕΣΠΑ δηλαδή το πολύ μέχρι το 2022 (το ΕΣΠΑ έχει ορίζοντα μέχρι το 2020 αλλά υπάρχει ο κανόνας ν+2 που δίνει χρονική παράταση 2 ετών).

Η Πάτρα που εδώ και 10 χρόνια παραμένει χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση θα πρέπει να περιμένει τουλάχιστον μία πενταετία μέχρι να δει και πάλι υπεραστικό τρένο να φτάνει στο κέντρο και το λιμάνι της πόλης.

Η ζημιά δεν αφορά όμως μόνο τις επιβατικές μεταφορές αλλά και τις εμπορευματικές μιας και ο σχεδιασμός του νέου λιμανιού της Πάτρας περιλαμβάνει και την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, με ευεργετικά αποτελέσματα για τη ΒΙΠΕ της περιοχής αλλά και της ευρύτερης Δυτικής Ελλάδας.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com