Oι υποδομές που θα αλλάξουν τη χώρα και τη Δυτική Ελλάδα ως το 2020

Το όνειρο της μετατροπής της Ελλάδας από χώρα με ελλιπείς σε χώρα με πλήρεις και σύγχρονες υποδομές υπάρχει εδώ και αρκετές δεκαετίες. Η κρίση μπορεί όντως να καθυστέρησε αρκετά χρόνια την αλλαγή στο στάτους των υποδομών της χώρας, όμως αυτό δεν θα συμβαίνει για πολύ ακόμα.

Δειλά-δειλά με βήμα αργό οι υποδομές θα αρχίσουν να μεταμορφώνονται από φέτος και θα κορυφωθούν το 2020, πριν ακόμα ολοκληρωθούν τα έργα που τώρα προγραμματίζονται. Η χώρα θα αλλάξει συγκοινωνιακά και οι υποδομές της θα βελτιωθούν σημαντικά. Πόσα ξέρετε για αυτό όμως;

Μία γεύση πήραμε από την παράδοση του αυτοκινητόδρομου Λεύκτρο-Σπάρτη μήκους 47χλμ πριν λίγες μέρες. Η μεγάλη αλλαγή θα ξεκινήσει από το 2017. Είναι το έτος σταθμός για πολλά από τα υπό εξέλιξη έργα.

Την επόμενη χρονιά θα δούμε να προστίθενται νέοι αυτοκινητόδρομοι στο δίκτυο της χώρας: από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα (σχεδόν 200χλμ), από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα (120χλμ), από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα (80χλμ), από τον Ευαγγελισμό μέχρι τη Σκοτίνα με τις 3 σήραγγες των 11χλμ που ολοκληρώνει οριστικά τον αυτοκινητόδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Συνολικά η χώρα θα φτάσει περίπου τα 2.500 χλμ δικτύου κλειστού αυτοκινητόδρομου. Σημαντικό νέο η λειτουργία της ανισοπεδοποιημένης Δυτικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Στις αστικές συγκοινωνίες θα δούμε τη λειτουργία της επέκτασης του Τραμ από το Φάληρο στον Πειραιά και την ολοκλήρωση των έργων ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό τμήμα Πειραιάς-Αθήνα-3 Γέφυρες.

Το 2018 θα είναι η χρονιά του Σιδηρόδρομου: ολοκληρώνεται το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός μήκους 106χλμ και ο διάδρομος Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα είναι πλήρης: διπλή γραμμή, σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση και στα 500χλμ. Στα δυτικά διπλή γραμμή (χωρίς ηλεκτροκίνηση) θα έχουμε πλέον από το Κιάτο μέχρι τον Ψαθόπυργο σε μήκος περίπου 80χλμ.

Την ίδια χρονιά ολοκληρώνονται τα έργα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων, ολοκληρώνεται ο προβλήτας ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά και άλλα σημαντικά έργα.

Το 2019 θα είναι μία ενδιάμεση χρονιά: Θα δούμε τη λειτουργία μέρους της μεγάλης επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας στον Πειραιά και τα έργα στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Το 2020 θα είναι ακόμα μία χρονιά σταθμός: Θα λειτουργήσει με καθυστέρηση 8 ετών η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και πιθανότατα η επέκταση προς Καλαμαριά δημιουργώντας ένα πρώτο δίκτυο 2 γραμμών με 18 σταθμούς. Στους αυτοκινητόδρομους θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία 48χλμ, και Λαμία-Ξυνιάδα (30χλμ) του Ε65.

Στο σιδηρόδρομο θα είναι μία χρονιά καταλύτης: Ολοκληρώνονται μεγάλα έργα ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στα τμήματα Πολύκαστρο-Ειδομένη, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος.

Στην Πελοπόννησο θα τεθεί σε λειτουργία διπλή γραμμή μέχρι το Ρίο ενώ ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση θα αποκτήσει το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη. Στις αεροπορικές υποδομές θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα αναβάθμισης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων της Fraport κόστους 350εκ.ευρώ.

Και ένα φλασμπακ στις υποδομές

Η συνεχόμενη χρηματοδότηση από την Ε.Ε με τα πλαίσια στήριξης από το 1985 και μετά έχουν ήδη αλλάξει το πρόσωπο της χώρας όμως η μεγάλη μεταμόρφωση έπεται και θα είναι ριζική.

Ας ρίξουμε μία ματιά στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1990. Μία χώρα όχι μόνο με ελλιπείς υποδομές αλλά σχεδόν ανύπαρκτες.

Αυτοκινητόδρομοι ελάχιστοι, διάσπαρτοι και κατά βάση γύρω από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Σιδηρόδρομος απαρχαιωμένος, επικίνδυνος και χωρίς καμία προοπτική.

Λιμάνια και αεροδρόμια σαν εικόνες από ταινίες της δεκαετίας του 1960 με την έννοια του διεθνούς να προκαλεί γέλια.

Αστικές συγκοινωνίες με λεωφορεία σοβιετικού τύπου, ρυπογόνα και με πολύωρα δρομολόγια και μία γραμμή Μετρό του «ηλεκτρικού» με αποβάθρες, δρομολόγια και τρένα για γερά νεύρα. Σίγουρα πολλοί από εσάς έχετε την ίδια εικόνα από εκείνη την εποχή.

Σήμερα τι έχει η χώρα; 1.700 χιλιόμετρα κλειστών αυτοκινητόδρομων. Εγνατία Οδός ολοκληρωμένη (670χλμ), Μορέας ολοκληρωμένος (200χλμ περίπου), Αθήνα-Θεσσαλονίκη έτοιμα τα 475 από τα 500χλμ. Επιπλέον η Αθήνα έχει την Αττική Οδό αλλά και πολλές πόλεις την δική τους περιφερειακή οδό.

Στο σιδηρόδρομο, η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι κατά 75% έτοιμη με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση. Από Κιάτο μέχρι Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» το ίδιο. Εδώ βεβαίως χρειάζεται ακόμα δουλειά.

Στα λιμάνια, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Βόλος κρατούν τα σκήπτρα με σχετικά καλές υποδομές.

Στα Αεροδρόμια έχουμε σημαία το Ελ.Βενιζέλος (ένα από τα καλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης στην κατηγορία του) ενώ αρκετά περιφερειακά είναι σε καλή κατάσταση.

Στις αστικές συγκοινωνίες η Αθήνα έχει 3 γραμμές Μετρό 60+20χλμ, Τραμ 26χλμ, Προαστιακό 230χλμ. Επίσης υπάρχουν νέας γενιάς τρόλεϊ και λεωφορεία φυσικού αερίου. Στην περιφέρεια τα περισσότερα αστικά συστήματα συγκοινωνιών με νέας γενιάς λεωφορεία ενώ και τα υπεραστικά δρομολόγια γίνονται με σύγχρονα πούλμαν.