Συζητήθηκε στο ΣτΕ η προσφυγή για τα Περιφερειακά Αεροδρόμια

Την ακύρωση της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας σε Κρήτη, Ηπειρωτική Ελλάδα και Ιόνιο, Αιγαίο ζητούν φορείς και επιβάτες. Η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της χώρας για 42 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για άλλα 10 χρόνια, απασχόλησε σήμερα την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας όπου τέθηκαν ζητήματα συνταγματικότητας και παραβίασης της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Δήμοι στην δικαιοδοσία των οποίων υπάρχουν αεροδρόμια, Δικηγορικοί Σύλλογοι, Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια, κ.λπ  και ζητούν να ακυρωθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις (ΠΥΣ, αποφάσεις διυπουργικής επιτροπής αναδιαρθρώσεων και αποκρατικοποιήσεων, κ.λπ.) με τις οποίες παραχωρήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ τα δικαιώματα παραχώρησης σε τρίτους -μέσω συμβάσεων- η διοίκηση, διαχείριση, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων.

Υπενθυμίζεται ότι τα αεροδρόμια παραχωρήθηκαν με εφάπαξ ποσό από 600-650 εκατομμύρια ευρώ για κάθε ένα αεροδρόμιο και ετήσιο μίσθωμα περίπου 11 εκατ. ευρώ για κάθε αεροδρόμιο.

Κατά την σημερινή ακροαματική διαδικασία (πρόεδρος ο Νικόλαος Σακελλάριου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Κωνσταντίνος Πισπιρίγκος) οι φορείς υποστήριξαν ότι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων είναι αντίθετη στις συνταγματικές επιταγές, καθώς εκχωρούνται μεγάλα κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία του Ελληνικού δημοσίου σε ιδιώτες προς βλάβη της εθνικής οικονομίας.

Ακόμη, τόνισαν ότι παραβιάζονται οι συνταγματικές επιταγές καθώς απαγορεύεται η παραχώρηση και η εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων σε ιδιώτες, διότι έτσι στερεί το κράτος μέρος του εδάφους επί του οποίου ασκεί εξουσία. Εξάλλου, με τις παραχωρήσεις αυτές, προσέθεσαν, δεν είναι σαφές εάν προσβάλλεται ή όχι η εθνική κυριαρχία. Όπως ισχυρίζονται οι παραχωρήσεις έγιναν κατά παράβαση τόσο της Ευρωπαϊκής όσο και της εθνικής νομοθεσίας. Και αυτό, γιατί δημιουργείται μονοπωλιακό καθεστώς, παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό το δίκαιο του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα την επιβολή υψηλών τελών αεροναυτιλίας και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων των επιβατών προς βλάβη των πολιτών, των Ελληνικών επιχειρήσεων και του δημοσίου συμφέροντος.

Ακόμη, κατά τους φορείς, παραβιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικοί κανόνες όπως είναι η οικονομική ελευθερία, η ίση μεταχείριση, η δημόσια ασφάλεια, κ.λπ., ενώ παραβιάζονται και διμερείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρας μας με άλλα κράτη.

Ειδική, αναφορά έγινε για το αεροδρόμιο των Χανιών Κρήτης που έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία «Frapport – Slentel LTD», καθώς αφενός εκτελούνται έργα επέκτασης χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που δεν επιτρέπει την μεταβίβαση του και αφετέρου το αεροδρόμιο αυτό χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ (η κυβέρνηση των ΗΠΑ διατηρεί την αεροπορική βάσης της Σούδας), κάτι που απαγορεύει την παραχώρησή του για λόγους εθνικής ασφαλείας.

Από την πλευρά του οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου αντίκρουσαν τους ισχυρισμούς των φορέων και υποστήριξαν την συνταγματικότητα και την νομιμότητα των ιδιωτικοποιήσεων.

Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσεις τις αποφάσεις της. Έξω από το δικαστικό Μέγαρο του ΣτΕ ήταν συγκεντρωμένοι περίπου 80 πολίτες από τις περιοχές που έχουν αεροδρόμια, οι οποίοι αποχώρησαν μετά τις συζητήσεις των επίμαχων υποθέσεων.

ypodomes.com