Στο «περίμενε» οι φορολογούμενοι για την επιστροφή φόρου

Σε εφαρμογή έχουν τεθεί οι επαχθείς «μνημονιακές» διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 3943/2011, οι οποίες τροποποίησαν το άρθρο 83 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και προβλέπουν αυτεπάγγελτους συμψηφισμούς επιστροφών φόρου ακόμη και με μη ληξιπρόθεσμα χρέη των δικαιούχων προς το Δημόσιο, όπως ο ΕΝΦΙΑ που θα βεβαιωθεί!

Έτσι όσοι φορολογούμενοι δικαιούνται επιστροφής φόρου εισοδήματος, η οποία δεν έχει ακόμα πιστωθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους, δεν θα τη λάβουν εάν πρώτα δεν εξοφλήσουν το οφειλόμενο ποσό ΕΝΦΙΑ που αναγράφεται στο εκκαθαριστικό τους.

Ειδικότερα, και φέτος ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 83 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, που προβλέπουν ότι ποσά επιστροφών φόρου, τα οποία δικαιούνται φορολογούμενοι επιτρέπεται να συμψηφίζονται αυτεπαγγέλτως ακόμη και με μη ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, δηλαδή με φόρους που έχουν βεβαιωθεί στα ονόματά τους, αλλά οι προθεσμίες εξόφλησής τους δεν έχουν ακόμη εκπνεύσει! Στο πλαίσιο αυτό, οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ. θα συμψηφίσουν τις επιστροφές φόρων εισοδήματος που οφείλουν κανονικά να καταβάλουν εφάπαξ στους φορολογούμενους με τις μη ληξιπρόθεσμες οφειλές τους από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., οι οποίες θα μπορούν να εξοφληθούν από τους φορολογούμενους σε 5 μηνιαίες δόσεις!

Εκτιμάται ότι περίπου 1.000.000 φορολογούμενοι που δικαιούνται φέτος να εισπράξουν εφάπαξ επιστροφές φόρων με βάση τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που έχουν ήδη υποβάλει, θα χάσουν τις επιστροφές αυτές ή ένα σημαντικό μέρος τους, προκειμένου οι υπηρεσίες της Γ.Γ.Δ.Ε. να χρησιμοποιήσουν τα ποσά των επιστροφών για να εισπράξουν τα ποσά του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2016 Έτσι, για παράδειγμα, εάν ένας φορολογούμενος έχει το δικαίωμα να εισπράξει επιστροφή φόρου 600 ευρώ με βάση τη φετινή φορολογική δήλωση, αλλά ταυτόχρονα, με βάση το εκκαθαριστικό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. έχει κληθεί να πληρώσει ποσό της τάξεως των 600 ευρώ, τότε οι υπηρεσίες της Γ.Γ.Δ.Ε. του υπουργείου Οικονομικών έχουν το δικαίωμα να συμψηφίσουν την επιστροφή φόρου με τη μη ληξιπρόθεσμη οφειλή του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και να μην αποδώσουν στο φορολογούμενο κανένα ποσό! Επίσης εάν ένας φορολογούμενος δικαιούται να εισπράξει επιστροφή φόρου εισοδήματος 700 ευρώ με βάση τη φετινή φορολογική δήλωση ενώ οφείλει να καταβάλει ΕΝ.Φ.Ι.Α 1.000 ευρώ, με βάση το σχετικό εκκαθαριστικό σημείωμα, θα του «κατασχεθεί» ολόκληρη την επιστροφή των 700 ευρώ για να εξοφληθεί αυτόματα ισόποσο τμήμα του μη ληξιπρόθεσμου χρέους του ΕΝ.Φ.Ι.Α.! Ο φορολογούμενος αυτός θα κληθεί ουσιαστικά να εξοφλήσει σε δόσεις το υπόλοιπο της οφειλής του ΕΝ.Φ.Ι.Α., δηλαδή το ποσό των 300 ευρώ.

Οι «κατασχέσεις» επιστροφών φόρου για να εισπραχθούν ταχύτερα μελλοντικα μη ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο νομοθετήθηκαν για πρώτη φορά από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ των κ.κ. Παπανδρέου και Παπακωνσταντίνου με τη διάταξη του άρθρου 11 του ν. 3943/2011 που τροποποίησε το άρθρο 83 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων για τους συμψηφισμούς οφειλών.

Η διάταξη αυτή ενεργοποιήθηκε στις αρχές του 2012 με εγκύκλιο που εξέδωσε η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Με την εγκύκλιο εκείνη είχε διευκρινιστεί, μεταξύ των άλλων ότι: 1) Σε συμψηφισμό υπόκεινται οι βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο, είτε είναι ληξιπρόθεσμες είτε όχι. 2) Συμψηφισμός μπορεί να γίνει και αυτεπάγγελτα, δηλαδή χωρίς να εκφράσει σχετική επιθυμία (χωρίς να υποβάλει τη σχετική αίτηση-δήλωση) ο δικαιούχος της απαίτησης κατά του Δημοσίου.

Ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός επιτρέπεται ακόμη και για μη ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν υπαχθεί σε ρυθμίσεις τμηματικής εξόφλησης. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση που υφίστανται βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο (Δ.Ο.Υ. ή Τελωνείο), ληξιπρόθεσμα ή μη, ανεξαρτήτως εάν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση ή σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής ή τελούν σε αναστολή και από τα στοιχεία που υπάρχουν αποδεικνύεται η απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου (π.χ. αν υφίσταται τίτλος επιστροφής, αν ο οφειλέτης αιτείται χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας από το Δημόσιο ή γνωστοποιεί την απαίτησή του κατά του Δημοσίου ο ίδιος ή η εκκαθαρίζουσα αρχή), τότε ο συμψηφισμός ενεργείται αυτεπάγγελτα από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας.

Ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, διενεργείται και σε περίπτωση που ο οφειλέτης είναι ταυτόχρονα και δικαιούχος επιστροφής φόρου ή άλλης χρηματικής απαίτησης κατά του Δημοσίου μικρότερης των 1.500 ευρώ.