Καταρρέει η ρύθμιση των 100 δόσεων – Χιλιάδες φορολογούμενοι εκτός ρύθμισης – Σε επίπεδο ρεκόρ οι οφειλέτες στα ασφαλιστικά ταμεία

Σε επίπεδο ρεκόρ έφτασαν οι οφειλέτες στα ασφαλιστικά ταμεία το Νοέμβριο του 2015, ενώ η ρύθμιση των 100 δόσεων καταρρέει μετά την αυστηροποίηση ένταξης των οφειλετών που επέβαλε η Τρόικα.

Στους 627.840 ανέρχονταν οι οφειλέτες στα Ασφαλιστικά Ταμεία στα τέλη Νοεμβρίου σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ΙΚΑ.

Οι συνολικές οφειλές προς τα Ταμεία που έχουν ενταχθεί σε ρύθμιση ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ, έναντι 3,6 δισ. ευρώ που ήταν τον Ιούλιο του 2015.

Σε ότι αφορά τη ρύθμιση των 100 δόσεων από τους 113.986 οφειλέτες του ΙΚΑ τον Ιούλιο του 2015, μειώθηκαν τους 79.096 τον Νοέμβριο του 2015.

Έτσι ρυθμισμένα πλέον είναι χρέη 2,1 δισ. ευρώ έναντι 3,4 δισ. ευρώ που ήταν πέντε μήνες νωρίτερα.

Η πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, δηλαδή, η ρύθμιση στην οποία μπορεί να υπαχθεί ένας οφειλέτης οποιαδήποτε στιγμή το αποφασίσει, έχει δεχθεί… αναβίωση, αφού από τους 4.100 οφειλέτες που είχαν υπαχθεί τον Ιούλιο του 2015, Νοέμβριο του 2015 αυξήθηκαν σε 10.000 οφειλέτες.

Παράλληλα, στην αποσαφήνιση πως οφειλές από ΕΝΦΙΑ ή τέλη κυκλοφορίας και άλλους φόρους δεν μπορούν να υπαχθούν στον νόμο Κατσέλη εντός ενός έτους από την βεβαίωσή τους προχώρησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης.

Απαντώντας στον ανεξάρτητο βουλευτή Νίκο Νικολόπουλο ο οποίος ζητούσε να ενημερωθεί για το εάν οι δανειολήπτες που θα καταθέσουν αίτηση υπαγωγής στο νέο νόμο Κατσέλη, πρέπει να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων τους, τον ΕΝΦΙΑ της πρώτης κατοικίας τους ή έστω να υπαχθούν στη ρύθμιση των 100 δόσεων, ο κ. Αλεξιάδης ξεκαθάρισε πως σύμφωνα με το ν. 3869/2010, προϋπόθεση για τη ρύθμιση οφειλών φυσικού προσώπου είναι -μεταξύ άλλων- να έχει περιέλθει ο οφειλέτης σε μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρηματικών οφειλών του.

Όπως σημειώνεται η «μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής» αποτελεί νομική έννοια, η πλήρωση ή μη της οποίας κρίνεται από το δικαστήριο ενώπιον του οποίου υποβάλλεται η σχετική αίτηση. Από την επισκόπηση της σχετικής νομολογίας, πάντως, αλλά και της θεωρίας, προκύπτει το γενικό συμπέρασμα ότι «μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμών», κατά την έννοια του νόμου, συντρέχει όχι μόνο στις περιπτώσεις που έχει παύσει η εξυπηρέτηση κάθε χρέους, αλλά και στις περιπτώσεις που καταβάλλονται μερικά μόνο χρέη, όταν η μερική καταβολή οφείλεται σε αδυναμία του οφειλέτη για εξόφληση όλων των χρεών του.

Σύμφωνα με την απάντηση του κ. Αλεξιάδη επαφίεται στην επιλογή του αιτούντος οφειλέτη αν θα περιλάβει στην αίτησή του κατά τις διατάξεις του ν. 3869/2010 βεβαιωμένες οφειλές του στη φορολογική διοίκηση οι οποίες κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης είναι ενταγμένες σε ισχύουσα ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, προβλέπεται δηλαδή δυνητική υπαγωγή των εν λόγω οφειλών στο νόμο.

«Η ανωτέρω νομοθετική πρόβλεψη επιτρέπει το συμπέρασμα ότι η τήρηση από τον οφειλέτη ρύθμισης ή διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής οφειλών στη φορολογική διοίκηση κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης για υπαγωγή στον ν. 3869/2010 καθώς και η συνέχιση τήρησης αυτής μετά την έναρξη της διαδικασίας του ν. 3869/2010 δεν αποτελεί κώλυμα για την υπαγωγή του στις διατάξεις αυτού, εφόσον βεβαίως συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις», σημειώνεται στην απάντηση προς τον κ. Νικολόπουλο.

Στη βάση αυτή ξεκαθαρίζεται πως στην παράγραφο 4 του άρθρου 1 του ν. 3869/2010, όπως ισχύει μετά τον ν. 4336/2015, προβλέπονται ορισμένες κατηγορίες οφειλών που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου.

Μεταξύ αυτών είναι οι οφειλές που έχουν βεβαιωθεί στη φορολογική διοίκηση το τελευταίο έτος πριν από την κατάθεση της αίτησης.Επομένως, οφειλές από ΕΝΦΙΑ 2015 ή τέλη κυκλοφορίας 2016 και άλλοι φόροι δεν μπορούν να περιληφθούν σε αιτήσεις υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3869/2010 που κατατίθενται εντός ενός έτους από τη βεβαίωσή τους.