Το μεγάλο παιχνίδι με τις τιμές των καυσίμων: Γιατί «καίνε»

Ενώ οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου επέστρεψαν στα επίπεδα του 2004 – Η ελληνική… στρέβλωση και οι αιτίες που οδήγησαν σε αυτή

Τι και εάν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου επέστρεψαν στα επίπεδα του 2004, στην Ελλάδα οι τιμές των καυσίμων εξακολουθούν να «καίνε» τις τσέπες των καταναλωτών.

Σήμερα η τιμή του πετρελαίου μπρεντ κυμαίνεται στα 36,4 δολ. το βαρέλι και του West Texas στα 36 δολ. όταν ένα χρόνο πριν, στις 22/12/2014 η τιμή του πρώτου ήταν στα 58,31 δολ. και του δεύτερου στα 55,25 δολ.

Η ελληνική… στρέβλωση

Ωστόσο η μεγάλη πτώση των τιμών δεν αντικατοπτρίζεται στις τιμές λιανικής στη χώρα μας, οι οποίες ναι μεν έχουν υποχωρήσει απ’ τα υψηλά που σημείωναν τα τελευταία δύο χρόνια ωστόσο η ποσοστιαία μεταβολή τους είναι αμελητέα σε σχέση με όσα έχουν συντελεστεί στην διεθνή αγορά του πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Καυσίμων του υπ. Ανάπτυξης η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης την περασμένη Παρασκευή ήταν στα 1,384 ευρώ το λίτρο και του Diesel 1,065 ευρώ το λίτρο.

Ένα χρόνο πριν, στις 19/12/2014, πριν η τιμή της απλής αμόλυβδης ήταν στα 1,444 ευρώ το λίτρο και του Diesel στα 1,192 ευρώ το λίτρο.

Οι αιτίες που μπορεί να αναζητήσει κανείς γι’ αυτή την στρέβλωση είναι πολλές. Άλλες μπορούν να προσδιοριστούν μέσα από καταγγελίες πρατηριούχων για σύστημα παραγωγής και διανομής που κρατά τεχνηέντως υψηλότερα τις τιμές προς όφελος κυρίως των διυλιστηρίων και άλλες από τις πρακτικές των ίδιων των πρατηριούχων ώστε να αυξήσουν το περιθώριο κέρδους τους που έχει συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια.

Η σημαντικότερη όμως – και επίσημα στοιχειοθετημένη – αιτία των υψηλών τιμών των καυσίμων αποτελεί το ισχύον φορολογικό καθεστώς.

Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών οι φόροι και τα τέλη αναλογούν σήμερα στο 67,78% της τελικής τιμής. Ακολουθεί με 24,34% η τιμή του διυλιστηρίου και τέλος 7,88% είναι το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους για τις εταιρίες εμπορίας και τους πρατηριούχους. Με απλά λόγια απ’ τη μέση λιανική τιμή 1,384 ευρώ ανά λίτρο της αμόλυβδης, τα 0,9381 ευρώ είναι φόροι και τέλη, τα 0,3369 ευρώ είναι η τιμή που πουλάει το διυλιστήριο και 0,1091 ευρώ το περιθώριο των εταιρειών εμπορίας και οι πρατηριούχοι.

Το εξοργιστικό όμως είναι ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα είναι σταθερός στα 67 λεπτά. Έτσι, και… στο μηδέν να πέσει η διεθνής τιμή, ακόμη και αν χαρίζουν το πετρέλαιο, με το υφιστάμενο καθεστώς εμείς θα πληρώνουμε την βενζίνη 83 λεπτά. Και αυτό διότι συμβαίνει και το εξής παράδοξο να επιβάλλεται ΦΠΑ όχι μόνο στο σύνολο της τιμής διυλιστηρίου και των περιθωρίων κέρδους αλλά και στο σύνολο των φορολογικών επιβαρύνσεων!

Αυτό σημαίνει πως ακόμα και εάν η τιμή του καυσίμου στη διεθνή αγορά μηδενιζόταν, ένα λίτρο καυσίμου θα κόστιζε τουλάχιστον 80% της σημερινής τιμής!

Όχι όμως ότι μόνο η φορολογία επηρεάζει το στρεβλό σύστημα τιμών που έχει διαμορφωθεί. Και τα διυλιστήρια έχουν μερίδιο ευθύνης καθώς φαίνεται πως τείνουν να καθυστερούν ή ακόμα και να συγκρατούν τις όποιες αναπροσαρμογές των τιμών.

Είναι ενδεικτικό πως με βάση τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης η μείωση στην τιμή που χρεώνουν τα διυλιστήρια για ένα λίτρο απλής αμόλυβδης ήταν μόλις 0,033 ευρώ σε σχέση με πέρυσι παρά τη σημαντική αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών. Συγκεκριμένα η τιμή διύλισης στις 19/12/2014 ήταν 0,3672 ευρώ το λίτρο και στις 18/12/2015 0,3369 ευρώ…

Για την ιστορία… το Δεκέμβριο του 2004 η μέση λιανική τιμή της απλής αμόλυβδης στη χώρα μας ήταν στα 0,85 ευρώ το λίτρο!

Πηγή: newmoney.gr