Χρυσές δουλειές και μαύρο χρήμα με κρατικά οχήματα

Από το σχετικό πόρισμα, που διαβιβάστηκε στη στον εισαγγελέα Εφετών (και το περιεχόμενό του βρίσκεται σε γνώση της «Εφημερίδας των Συντακτών»), προκύπτει ότι οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ανακάλυψαν κύκλωμα που μετέτρεψε τα περίφημα κρατικά οχήματα σε μηχανές κερδοφορίας. Προφανώς, σε βάρος της δημόσιας περιουσίας.

Κλιμάκιο – έρευνες
Επειτα από καταγγελίες, κλιμάκιο του ΣΕΕΔΔ εντόπισε πολλαπλά εικονικά δρομολόγια κρατικών αυτοκινήτων και σπατάλες από τον εφοδιασμό και τη διέλευση διοδίων.

Οι οδηγοί φαίνεται ότι αναζητούσαν να συνδέσουν κρατικά οχήματα με πρόσωπα-ασπίδες: δηλαδή πολιτικούς ή δημόσια πρόσωπα που, ως «εξυπηρετούμενοι», θα μπορούσαν να τους έχουν διατεθεί υπηρεσιακά οχήματα για τις μετακινήσεις τους, ακόμα και εάν η χρήση τους δεν ήταν στην κουλτούρα τους.

Στη «λίστα» των οδηγών μπήκαν αυτοκίνητα με εμφανιζόμενους ως «εξυπηρετούμενους», εκτός από τον πρώην υπουργό Εσωτερικών (και νυν πρόεδρο της Βουλής), τον πρώην πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, τον υφυπουργό Επικρατείας Τέρενς Κουίκ, προσωπικό της Γενικής Γραμματείας του πρωθυπουργού, γενικούς γραμματείς υπουργείων -ασχέτως, εάν δεν είχαν ζητήσει ή δεν είχαν στη διάθεσή τους αυτοκίνητο-, πρώην γενικό γραμματέα Συντονισμού Κυβερνητικού Εργου, ενώ είχε παραιτηθεί, ακόμα και τη χήρα του πρώην πρωθυπουργού, Γιώργου Ράλλη.

Μια μακάβρια λεπτομέρεια: η Λένα Ράλλη εμφανίζεται στα εικονικά δρομολόγια να μετακινείται με Δ.Χ. αυτοκίνητο σε πέντε διαφορετικές ημερομηνίες, πολύ λίγες ημέρες αφότου έφυγε από τη ζωή…

Ανυπόγραφα
Τα δελτία κίνησης των μετακινήσεων, βεβαίως, δεν υπογράφονταν ποτέ από τους εικονικούς… επιβάτες.

Αντιθέτως, είτε τα υπέγραφε ο οδηγός, αντί του εξυπηρετούμενου προσώπου ή της εξυπηρετούμενης υπηρεσίας, είτε τα υπέγραφε διαφορετικό πρόσωπο, χωρίς να προκύπτει ότι είναι εξουσιοδοτημένο, είτε… απλώς έμεναν ανυπόγραφα.

Παρ’ ότι τα δελτία περιελάμβαναν ανακριβείς αναφορές και δεν υφίστανται στοιχεία για τη διασταύρωση του περιεχομένου τους, προωθούνταν προς πληρωμή λογαριασμοί διέλευσης διοδίων και εγκρίνονταν ποσότητες καυσίμων για αποστάσεις που δεν τηρούνταν στοιχεία, ούτε επιβεβαιώνονταν από λοιπά διαθέσιμα στοιχεία (υπεύθυνες δηλώσεις οδηγών, ημερολόγια κίνησης κ.ά.).
Κραυγαλέες περιπτώσεις
Ετσι, λοιπόν, προέκυψε να εμφανίζεται ο κ. Βούτσης, ως «εξυπηρετούμενος», να αλλάζει τρία αυτοκίνητα σε τρεις μήνες:

•Το πρώτο εφοδιάζεται σε 6 διαφορετικές ημερομηνίες του Απριλίου με 300 λίτρα καυσίμου, χωρίς όμως να καταγράφονται προηγουμένως κινήσεις του αυτοκινήτου.

Κάτι αντίστοιχο γίνεται λίγες ημέρες νωρίτερα, όπου στα στοιχεία αναγράφεται ότι την 27η και την 30ή του Μαρτίου εφοδιάστηκε με 78 λίτρα.

Καταγράφονται ταυτόχρονα τρεις διελεύσεις από διόδια (27η, 30ή, 31η του Μαρτίου). Στις μοναδικές καταγεγραμμένες μετακινήσεις, τη 16η Μαρτίου και την 30ή Απριλίου, ο χιλιομετρητής έχει διαφορά 2.295 χλμ. (!) – δηλαδή σαν να πραγματοποιούνται αποστάσεις 51 χλμ. καθημερινά.

•Το δεύτερο αυτοκίνητο, σύμφωνα με έντυπο παράδοσης, διατέθηκε στον υπουργό στις 16 Μαρτίου. Οπως κάθε κρατικό όχημα, συνοδευόταν με έναν πομποδέκτη εταιρείας διοδίων.

Ο πομποδέκτης που αναγραφόταν στο έντυπο παράδοσης διαπιστώθηκε ότι αντιστοιχούσε με ένα τέταρτο, μόνιμα σταθμευμένο αυτοκίνητο στον χώρο φύλαξης (συνεργείο Ιεράς Οδού), ενώ ο πομποδέκτης που αναγραφόταν στα δελτία κίνησης αντιστοιχούσε σε ένα πέμπτο αυτοκίνητο, που βρισκόταν επίσης σε ακινησία.

Αυτό που αναφέρουμε ως δεύτερο αυτοκίνητο είναι εκείνο που διήνυσε 627 χλμ. σε περίπου 40 λεπτά! Η κίνηση αυτή καταγράφηκε στο ημερολόγιο του συνεργείου, παρότι έπρεπε να καταγραφεί σε άλλο ημερολόγιο, εφόσον -υποτίθεται- εξυπηρετούσε τον υπουργό.

Ούτε σε αυτή την περίπτωση υπέγραψε το «εξυπηρετούμενο» πρόσωπο.

•Το τρίτο αυτοκίνητο, σύμφωνα με έντυπο παράδοσης, διατέθηκε στον υπουργό την 21η Μαΐου. Και γι’ αυτό το αυτοκίνητο έχει συμπληρωθεί ανυπόγραφο δελτίο κίνησης. Είχε πραγματοποιήσει 8 διελεύσεις διοδίων πριν διατεθεί στον υπουργό, ενώ βρισκόταν στο συνεργείο.

Τα παραπάνω είναι μόνο ένα μέρος των όσων διαπίστωσε το κλιμάκιο του ΣΕΕΔΔ. Μεταξύ άλλων, στο πόρισμα περιγράφονται τα εξής:

•Αυτοκίνητο με 129 διελεύσεις διοδίων σε 26 ημέρες, χωρίς να έχει υποβληθεί προβλεπόμενη υπεύθυνη δήλωση διέλευσης διοδίων από τους υπογράφοντες οδηγούς.

Δεν καταγράφηκαν κινήσεις στο ημερολόγιο, εκτός από δύο ημερομηνίες, ούτε υπέγραψε ο αρμόδιος προϊστάμενος, ο οποίος παρ’ όλα αυτά διαβίβασε, στη συνέχεια, στο Τμήμα Προμηθειών τον λογαριασμό της εταιρείας των διοδίων, προς έκδοση εντάλματος πληρωμής.

Συνολικά το αυτοκίνητο αυτό διήνυσε 6.367 χλμ. και εφοδιάστηκε με 321 λίτρα καύσιμα, ενώ τα δικαιούμενα λίτρα ήταν 249,6!

•Μετακινήσεις γενικών γραμματέων που, ενώ παρέμεναν στα γραφεία τους, εμφανίζονταν να πηγαίνουν… στην Καλαμάτα και να επιστρέφουν!

•Πολλαπλές διελεύσεις Δ.Χ. οχημάτων από σταθμούς διοδίων, των οποίων οι ημερομηνίες στις υπεύθυνες δηλώσεις του οδηγού δεν αντιστοιχούν στις καταγεγραμμένες διελεύσεις του λογαριασμού της εταιρείας.

•Ενα αυτοκίνητο με 33 διελεύσεις διοδίων σε 13 ημέρες, χωρίς να καταγράφονται.

•Αλλο αυτοκίνητο με 43 διελεύσεις διοδίων σε 18 ημέρες, χωρίς να καταγράφονται.

•Μετακινήσεις 129 χλμ. αυτοκινήτου χωρίς να καταγράφονται στα ημερολόγια τις αντίστοιχες ημερομηνίες.

•Ελλείψεις σε διαταγές πορείας αυτοκίνητων.
Τα όσα καταγράφονται στο πόρισμα γεννούν συνειρμούς και ερωτήματα:

Με δεδομένο ότι ο οδηγός θα μπορούσε να προσπεράσει ενδεχόμενο αστυνομικό έλεγχο με ένα απλό αποδεικτικό χρήσης του αυτοκινήτου για υπουργικές ανάγκες, είναι μήπως δυνατό να χρησιμοποιηθούν τα κρατικά οχήματα και ως καμουφλάζ για… ποικίλες παράνομες δραστηριότητες;

Ποιος ή ποιοι εισέπρατταν τις υποτιθέμενες δαπάνες για τα διόδια; Τα Δ.Χ. αυτοκίνητα προμηθεύονταν καύσιμα από υπηρεσιακά πρατήρια της ΕΛ.ΑΣ. Διοχετεύτηκαν ποσότητες στο λαθρεμπόριο;

Ενα ανάλογο «έξτρα εισόδημα» φαίνεται να ήταν τουλάχιστον «επιτρεπτό» βάσει των συνθηκών που επικρατούσαν στην εποπτεύουσα των κρατικών οχημάτων υπηρεσία (Τμήμα Πολιτικής και Εποπτείας Κρατικών Αυτοκινήτων και Τηλεπικοινωνιών -υπάγεται σε Διεύθυνση Γενικής Διεύθυνσης του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης), η οποία ελέγχθηκε από το ΣΕΕΔΔ.

Για παράδειγμα, η υπηρεσία δεν επικαιροποίησε ποτέ τα έγγραφα, με τα οποία θα ενημέρωνε την ΕΛ.ΑΣ. ποια αυτοκίνητα δικαιούνται ανεφοδιασμό.

Ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με το πόρισμα, 15 αυτοκίνητα που δεν ανήκαν στην υπηρεσία ή ανήκαν, αλλά είχαν διατεθεί σε υπηρεσίες άλλων υπουργείων, συνέχιζαν να βαρύνουν τον προϋπολογισμό του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Και, παρ’ όλα αυτά, ο προϊστάμενος επιβεβαίωνε τις δαπάνες χωρίς να προκύπτει ότι εντόπισε τα προβλήματα.

Και… υπερωρίες
Επιπλέον, οι οδηγοί είχαν μια «καρτέλα» γεμάτη υπερωρίες, καθώς υπέβαλαν σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις με την υπογραφή των «εξυπηρετούμενων».

Η διάρκεια των υπερωριών ξεπερνούσε την κοινή λογική!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα πάντα με το πόρισμα του ΣΕΕΔΔ, οι βεβαιούμενες ώρες υπερωριακής απασχόλησης 10 οδηγών, από τον Φεβρουάριο ώς τον Ιούνιο του 2015, ανέρχονται σε 1.908 ώρες, έναντι 312 ωρών υπηρεσιακής απασχόλησης που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία για μέχρι 18 οδηγούς.

Αντιστοίχως, τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2014 διαπιστώθηκε ότι καταβλήθηκαν συνολικά 1.176 ώρες υπερωριακής απασχόλησης σε οδηγούς. Καταγεγραμμένες βεβαιώσεις, όμως, υπήρχαν μόνο για τους δύο πρώτους μήνες.

Το κλιμάκιο του ΣΕΕΔΔ ζητά να κινηθούν διαδικασίες για την απόδοση πειθαρχικών ευθυνών για παράβαση καθήκοντος κατά τον ποινικό κώδικα σε μία γενική διευθύντρια Οικονομικών του υπουργείου και έναν διευθυντή (για την εν γένει πλημμελή εποπτεία της οργάνωσης και λειτουργίας του τμήματος στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους), σε τρεις προϊσταμένους (έναν για πλημμελή εποπτεία του τμήματος, τη βεβαίωση διελεύσεων από διόδια και την αποδοχή ανακριβών και ανυπόγραφων δελτίων κίνησης, έναν για τη χορήγηση ανακριβούς αντιγράφου, έναν για την ανάληψη δαπάνης πληρωμής υπερωριακής απασχόλησης το 2014) και σε πέντε οδηγούς (για τις ανακριβείς υπεύθυνες δηλώσεις σε σχέση με τις ημερομηνίες διέλευσης από διόδια).

Δ.Χ. αυτοκίνητα-«φαντάσματα»
Το Τμήμα Πολιτικής και Εποπτείας Κρατικών Αυτοκινήτων και Τηλεπικοινωνιών του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης (πρώην Διοικητικής Μεταρρύθμισης-ΥΔΜΗΔ) είναι αρμόδιο για την εξυπηρέτηση των αναγκών μετακίνησης πολιτικού προσωπικού, υπουργών, έως και συζύγων εκλιπόντων πρωθυπουργών.

Οι υπουργοί μετακινούνται συνήθως με οχήματα που λαμβάνουν από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, των οποίων οδηγοί είναι αστυνομικοί.

Ως προς τα οχήματα που διατηρεί, στα συμπεράσματα του πορίσματος του ΣΕΕΔΔ αναφέρεται: Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, στον «στόλο» του το ΥΔΜΗΔ έχει (και μάλιστα καταχωρισμένα με τον ΑΦΜ του) 201 οχήματα: 180 επιβατικά, 10 φορτηγά, 3 λεωφορεία, 8 δίκυκλα.

Ομως, οι πρωτότυπες άδειες που φυλάσσονται στο αρχείο του τμήματος αντιστοιχούν σε 125 επιβατικά, 7 φορτηγά, 1 λεωφορείο και 6 δίκυκλα (υπάρχει δηλαδή απόκλιση κατά 55 επιβατικά, 3 φορτηγά, 2 λεωφορεία και δίκυκλα).

Παρακάτω, αναφέρεται ότι από το σύνολο των αυτοκινήτων του ΥΔΜΗΔ, 7 αυτοκίνητα δεν έχουν αποσυρθεί, παρότι έχει εκδοθεί σχετική υπουργική απόφαση από το 2010.

Για ένα από αυτά έχει αιτιολογηθεί η μη απόσυρσή του, αλλά, ενώ έχει ανακληθεί η διάθεσή του στο υπουργείο Δικαιοσύνης, δεν έχει επιστραφεί.

Με άλλη υπουργική απόφαση εξαιρέθηκαν της απόσυρσης άλλα 8 οχήματα, χωρίς όμως να ορίζεται η διάρκεια της εξαίρεσης.

Για 2 εξ αυτών, ένα θωρακισμένο και ένα ημιθωρακισμένο, δεν υφίσταται η ειδική αιτιολόγηση που απαιτεί η νομοθεσία.

Αλλα 3 αυτοκίνητα κυβισμού άνω των 1.600 κ.εκ., ενώ δεν εξαιρούνται της απόσυρσης, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από εξυπηρετούμενα πρόσωπα, είτε είναι στη διάθεση του τμήματος.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι έπειτα από δύο και πλέον χρόνια, δεν έχει ολοκληρωθεί το «Γενικό Μητρώο Κυκλοφορούντων Κρατικών Οχημάτων». Αγνωστος ο συνολικός αριθμός των κρατικών αυτοκινήτων.

Επιπλέον, σύμφωνα με πηγές της «Εφ.Συν.», αγνοείται η τύχη των περίφημων αλεξίσφαιρων «δίδυμων» BMW, αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, εκ των οποίων τη μία χρησιμοποιούσε ο πρώην αντιπρόεδρος της συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, Ευάγγ. Βενιζέλος.

Πηγή : «Εφημερίδα των Συντακτών