Στα «άδυτα» της τριήρης «Ολυμπιάς»

Στη διάθεση του κοινού βρίσκεται η τριήρης «Ολυμπίας» η οποία κατέπλευσε στη Μαρίνα της Ζέας, από όπου θα αναχωρήσει το πρωί της Δευτέρας.

Πρόκειται για λειτουργικό αντίγραφο αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π.Χ. που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα την περίοδο 1985-1987 στο πλαίσιο προγράμματος πειραματικής αρχαιολογίας, με βάση τις έρευνες του ιστορικού Τζ.Σ.Μόρισον και του ναυπηγού Τζ.Φ.Κόουτς, με τη χρηματοδότηση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και το οποίο μπορούν να επισκεφθούν οι πολίτες μέχρι τις 8.30 σήμερα το βράδυ.

Η τριήρης «Ολυμπιάς» ξεκίνησε να κατασκευάζεται στην Ελλάδα τον Μάιο του 1985 και περατώθηκε τον Ιούλιο του 1987.

Τα σχέδια για την κατασκευή της παρασχέθηκαν από το «Trireme Trust» της Βρετανίας

13285729_1087812974623062_986492925_n.jpg

13293190_1087813004623059_1322577769_n.jpg
Τα πρώτα έτη, η τριήρης χρησιμοποιήθηκε για πλόες στο πλαίσιο πειραματικής αρχαιολογίας,δηλαδή στο πλαίσιο εκτέλεσης δοκιμών ώστε να καθοριστούν τα χαρακτηριστικά πλεύσης της (ταχύτητα, ελικτικά στοιχεία, κλπ. ), η αντοχή της, να γίνουν κατανοητές οι συνθήκες διαβίωσης του προσωπικού της, καθώς επίσης και να κατανοηθεί πληρέστερα η τακτική που χρησιμοποιείτο κατά την μάχη.

Λόγω της συχνής χρήσης της τριήρους, της πλεύσης της σε γλυκά ύδατα όταν μεταφέρθηκε στην Βρετανία το 1993 στο πλαίσιο εκδηλώσεων για τα 2.500 χρόνια από τη γέννηση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα, και του τρόπου σχεδίασης και κατασκευή της, προκλήθηκαν σημαντικές φθορές στο σκάφος αυτής.

Από το καλοκαίρι του 1995 μέχρι το φθινόπωρο του 1996 εκτελέστηκαν μεγάλης έκτασης επισκευές και συντήρηση στο ξύλινο σκάφος της, οι οποίες και πάλι καλύφθηκαν από τον προϋπολογισμό του ΠΝ και αποκαταστάθηκαν όλα τα ευρήματα φθορών που είχαν παρουσιαστεί. Το 1997 το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) αποφάσισε την χρήση της μόνο σαν έκθεμα και όχι για πλόες.

Η τριήρης μεταφέρθηκε στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Τροκαντερό όπου παρέμεινε ως έκθεμα.

13295355_1087812951289731_1508418606_n.jpg

13296338_1087813017956391_1705007329_n.jpg
Από το καλοκαίρι του 1995 μέχρι το φθινόπωρο του 1996 εκτελέστηκαν μεγάλης έκτασης επισκευές και συντήρηση στο ξύλινο σκάφος της, οι οποίες και πάλι καλύφθηκαν από τον προϋπολογισμό του ΠΝ και αποκαταστάθηκαν όλα τα ευρήματα φθορών που είχαν παρουσιαστεί. Το 1997 το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) αποφάσισε την χρήση της μόνο σαν έκθεμα και όχι για πλόες.

Η Τριήρης Ολυμπιάς, μετά την παραμονή επί δέκα συνεχή έτη στον εν λόγω ειδικά διαμορφωμένο στεγασμένο χώρο, καθελκύστηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2015 και την επομένη 3 Σεπτεμβρίου, έπλευσε ρυμουλκούμενη στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, για την απαραίτητη συντήρηση, ώστε να καταστεί ξανά, πλήρως πλεύσιμη.

Μετά την ολοκλήρωση επισκευαστικών εργασιών διάρκειας 7 μηνών, η Τριήρης επέστρεψε στις 28 Μαρτίου 2016 στο Άλσος Ελληνικής Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο Παλαιού Φαλήρου, όπου και ελλιμενίζεται.

13296217_1087812954623064_711509897_n.jpg

13329664_1087812964623063_1060082177_n.jpg