Κοιλάδα Αχελώου: Στήθηκαν τα θεμέλια για την αποκατάσταση της Ιστορικής Γέφυρας Κοράκου

Με μία προγραμματική σύμβαση κλειδώνει η μεγάλη περιβαλλοντική, πολιτιστική αλλά και ουσιώδης παρέμβαση για την αποκατάσταση της ιστορικής Γέφυρας Κοράκου στην περιοχή της Κοιλάδας του Αχελώου, των παρακείμενων κτιρίων και των οδικών προσβάσεων σε αυτή. Πρόκειται για μία γέφυρα με μοναδική ιστορική και αρχιτεκτονική αξία η οποία για δεκαετίες είχε μείνει στο περιθώριο οδηγώντας σε μαρασμό ολόκληρη την περιοχή.

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, προχωρά σύμβαση «πολιτισμικής ανάπτυξης» με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, την Περιφέρεια Ηπείρου, την Περιφέρεια Θεσσαλίας, τον Δήμο Γεωργίου Καραϊσκάκη Νομού Άρτας, τον Δήμο Αργιθέας Νομού Καρδίτσας, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος – Τμήμα Ηπείρου και Τμήμα Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας για τα έργα αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, αποκατάσταση των παρακείμενων κτηρίων τελωνείων και των προσβάσεών τους, και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου.

Η κίνηση αυτή έρχεται ως συνέχεια της επίσκεψης του κ.Σπίρτζη στην Κοιλάδα του Αχελώου τον περασμένο Οκτώβριο όπου είχε εξαγγείλει την υλοποίηση του, ενώ σειρά από κορυφαίες προσωπικότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως ο κ.Ταγιάνι, ο Ευρωπαίος Επίτροπος κ.Στυλιάνιδηςκαι πολλοί άλλοι έχουν ταχθεί υπέρ στην αποκατάστασης και ανάδειξης του γεφυριού και ολόκληρης της περιοχής σε πόλο πολιτισμού.

Το κόστος έχει εκτιμηθεί σε 16,5εκατ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ). Φορέας Υλοποίησης του έργου θα είναι το Υπουργείο Υποδομών (Διεύθυνση Οδικών Υποδομών) και η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2019 ενώ θα επιδιωχθεί μελλοντικά και η συγχρηματοδότηση του από πόρους του ΕΣΠΑ.

Για να γίνει εφικτή η υλοποίηση του έργου απαιτείται η συνεργασία των παραπάνω φορέων καθώς θεωρείται ως ένα δύσκολο και ιδιαίτερο έργο γιατί βρίσκεται σε μία απομονωμένη, δύσβατη περιοχή. Η αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου θα αναδείξει ολόκληρη την περιοχή και θα λειτουργήσει ως μαγνήτης για την μετατροπή της Κοιλάδας του Αχελώου ως τόπου ήπιας τουριστικής ανάπτυξης με έμφαση το περιβάλλον και τις δυνατότητες που δίνει.

Η αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου και των παρακείμενων κτιρίων ήταν μία απαίτηση των φορέων της περιοχής και  καίριος παράγοντας που οδήγησε στην απόφαση αυτή είναι το στέλεχος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Αντώνης Κοσσυβάκης που με τις συνεχείς προσπάθειες του έφερε στο προσκήνιο την ανάπτυξη μίας από τις ομορφότερες περιοχές της χώρας που όμως παρέμεναν εγκαταλελλειμενες για χρόνια.

Όπως δήλωσε στο ypodomes.com o κ.Κοσσυβάκης «Ήταν ένα όραμά και γίνεται πραγματικότητα. Ένα άπιαστο όνειρο που σήμερα παίρνει σάρκα και οστά. Αυτό όμως δεν έγινε από μόνο του, αλλά μετά από συνεχή επίμονη προσπάθεια. Συστρατευθήκαμε όλοι μας ανιδιοτελώς με μοναδικό γνώμονα τη προσφορά στον τόπο των γονιών μας που μας γέννησαν και μας μεγάλωσαν με στερήσεις και φτώχεια. Ήταν μια προσπάθεια επίμονη και κουραστική η οποία όμως έφερε αποτέλεσματα. Ευχαριστούμε θέρμα τον Υπουργό Υποδομών κ.Χρήστο Σπίρτζη, που έσκυψε και αγκάλιασε την προσπάθεια αυτή, με την αποφαση του αυτή, η αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου και της περιοχής αμετάκλητα οδεύει προς υλοποίηση. Εμείς από την πλευρά μας θα είμαστε συμμέτοχοι στην γρήγορη ωρίμανση των έργων και θα βοηθήσουμε όσους όλους από σήμερα εμπλέκονται σε αυτό. Η προσπάθεια μας θα ολοκληρωθεί όταν εγκαινιαστεί και μπορέσουμε για πρώτη φορά να διαβούμε τη Γέφυρα Κοράκου, αποκατεστημένη στα μάτια τα δικά μας και των προγόνων μας».

Στο ίδιο στοίχημα συστρατεύθηκαν τόσο η Περιφερειακή Ενότητα Άρτας με τον Αντιπεριφερειάρχη Βασίλη Ψαθά όσο και τοπικοί φορείς, πρωτοστατούντος της αδελφότητας Πηγιωτών Άρτας με το δραστήριο Πρόεδρο της Χρήστο Καπέρωνη που υποστήριξαν με θέρμη την προσπάθεια να έρθει στην επιφάνεια το θέμα και να κινηθούν οι διαδικασίες για την προώθηση του.

ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ
Αυτό που είναι το πλέον σημαντικό είναι η συνεργασία των φορέων για την ωρίμανση του έργου. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι μελέτες με κύριο άξονα την ιστορική Γέφυρα Κοράκου, των παρακείμενων κτιρίων αλλά και τις προσβάσεις σε αυτά, να τρέξει η περιβαλλοντική αδειοδότηση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και την Περιφέρεια Ηπείρου, να ετοιμαστούν τα τεύχη δημοπράτησης και τελικά να φτάσουμε στη δημοπράτηση που θα μας οδηγήσει στην υλοποίηση αυτού του κρίσιμου για την περιοχή έργου.

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΓΕΦΥΡΑ ΚΟΡΑΚΟΥ
Το γεφύρι του Κοράκου στον ποταμό Αχελώο ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο, λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και είναι στενά συνδεδεμένο με την ιστορία και την εξελικτική πορεία του τόπου και ειδικότερα με τα χωριά του Δήμου Καραϊσκάκη του Νομού Άρτας και του Δήμου Αργιθέας του Νομού Καρδίτσας. Παράλληλα, εμπεριέχει ιδιαίτερη ιστορική αξία και αξία μνήμης, καθώς, εκτός της καθοριστικής του συμβολής στην επιβίωση των όλων των οικισμών της ευρύτερης περιοχής, συνδέεται με σημαντικά ιστορικά γεγονότα και σημαντικές καμπές της ιστορίας του τόπου.

Το τόξο της γέφυρας Κοράκου είχε άνοιγμα περίπου 46m και ύψος (στο κέντρο) περίπου 24m. Το συνολικό μήκος της ήταν περίπου 62 m και το πλάτος της στην κορυφή περίπου 2 μέτρα. Ήταν λιθόκτιστο και εδραζόταν σε δύο λιθόκτιστα τοξωτά βάθρα, εκατέρωθεν του ποταμού.

Κατασκευάσθηκε την περίοδο 1515 έως 1540 από τοπικούς τεχνίτες, με πελεκητά, πλακοειδή τεμάχια ασβεστόλιθου και ακανόνιστους λίθους για την εσωτερική πλήρωση, κονίαμα με άσβεστο και τοπικά αδρανή.

Κατά τη διάρκεια του εμφύλιου πολέμου, τον Μάρτιο του 1949, η γέφυρα Κοράκου ανατινάχθηκε και το μεγαλύτερο μέρος της κατέρρευσε. Τα εναπομείναντα τμήματα των βάθρων παρασύρθηκαν το 2015 από μεγάλη πλημμύρα του ποταμού Αχελώου και σήμερα στέκουν κάποια ελάχιστα στις δύο άκρες.

ypodomes.com

Τομεακή Επιτροπή Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ: Νέο εργοδοτικό έγκλημα στο ΝΗΡΕΑ