Σακχαρώδης διαβήτης, μια ύπουλη ασθένεια

Σακχαρώδης διαβήτης, μια ύπουλη ασθένεια

Έλλειψη άσκησης και καθιστική ζωή η κύρια αιτία εμφάνισης

Εκρηκτικές διαστάσεις έχει λάβει ο σακχαρώδης διαβήτης καθώς μπορεί να εμφανιστεί στον καθένα ανεξάρτητα από την ηλικία, το χρώμα ή το φύλο. Είναι μια χρόνια νόσος που μπορεί να φέρει απειλητικές για τη ζωή επιπλοκές και τα τελευταία 30 χρόνια μάλιστα, οι πάσχοντες από διαβήτη έχουν επταπλασιαστεί. Σε χρονικό διάστημα 30 ετών επταπλασιάστηκε ο αριθμός των πασχόντων από σακχαρώδη διαβήτη παγκοσμίως και από 50 εκατομμύρια που ήταν τη δεκαετία του ΄80, πλέον έχουν φτάσει τα 350 εκατομμύρια. Ο σύγχρονος “τοξικός” τρόπος ζωής, δηλαδή η κακή διατροφή όπως η διατροφή σε ταχυφαγεία, η υψηλή πρόσληψη λίπους και ζάχαρης, η χαμηλή πρόσληψη φυτικών ινών, το αυξημένο μέγεθος μερίδων τροφής και ποτών, η μειωμένη σωματική δραστηριότητα αλλά και το καθημερινό άγχος, είναι αναμφισβήτητα η αφετηρία.
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα διαβήτη χθες, η διαβητολόγος-ενδοκρινολόγος Μαρία Ανδρίκουλα επισημαίνει στην εφημερίδα “Σ” τα κύρια συμπτώματα που παρουσιάζονται αλλά μιλά και για την πρόληψη καθώς και το πόσο το σωματικό βάρος επηρεάζει στην εμφάνισή του.
“Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια χρόνια πάθηση που οφείλεται είτε σε έλλειψη της ινσουλίνης, οπότε μιλάμε για τύπου 1 διαβήτη είτε σε ανεπάρκεια της ινσουλίνης οπότε μιλάμε για τύπου 2 σακχαρώδη διαβήτη. Έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα των διαβητικών, στις περισσότερες περιπτώσεις είναι μια συμπτωματική πάθηση και οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι πάσχουν από την ασθένεια.”
Αναφορικά με τα συμπτώματα που προκαλούνται η κ. Ανδρίκουλα τόνισε πως “Τα σημαντικότερα συμπτώματα είναι η κόπωση, πολυουρία, αύξηση του βάρους. Οι κυριότερες χρόνιες επιπλοκές της πάθησης είναι σε διάφορα όργανα όπως στην καρδιά, τα νεφρά, τα μάτια και τα νεύρα. Σκοπός είναι να ενημερωθεί το κοινό ώστε να προλάβει την πάθηση και να διαγνωστεί εγκαίρως, με τα κατάλληλα μέσα και την σωστή διατροφή, την άσκηση και τα φάρμακα να ρυθμιστούν τα επίπεδα του σακχάρου. Γενικά είναι μια πάθηση που μπορεί να κάνει χρόνιες επιπλοκές σε διάφορα όργανα”
Σχετικά με την διατήρηση του σωματικού βάρους και κατά πόσο επηρεάζει τον οργανισμό δήλωσε πως” Έχει σχέση με την διατήρηση του βάρους και είναι σημαντικό καθώς με την απώλεια σωματικού βάρους μπορούμε να καθυστερήσουμε την εμφάνιση του διαβήτη και να προλάβουμε τις χρόνιες επιπλοκές”
Για την πρόληψη του διαβήτη αλλά και τις ενδείξεις που υπάρχουν, αν πάσχει κάποιος, η γιατρός αναφέρει πως ”με την μέτρηση του σακχάρου στο αίμα μπορεί να γίνει επισήμανση σχετικά με τα αυξημένα επίπεδα που υπάρχουν. Για την διάγνωση της πάθησης θα πρέπει να γίνει μια συγκεκριμένη εξέταση αίματος που λέγεται “καμπύλη σακχάρου” και από εκεί ο γιατρός μπορεί να δώσει κάποιες οδηγίες για το αν πρέπει να γίνει μόνο διατροφή και άσκηση ή θα πρέπει να ξεκινήσει κάποια φαρμακευτική αγωγή”
Αν κάποιος δεν ακολουθήσει την αγωγή και δεν αντιληφθεί έγκαιρα το πρόβλημα η διαβητολόγος-ενδοκρινολόγος λέει ότι “το πρόβλημα είναι πως τις περισσότερες φορές αργεί η διάγνωση κυρίως επειδή είναι μια συμπτωματική νόσος. Αν δεν παρουσιάσει συμπτώματα σε κάποιον και δεν γίνουν οι προληπτικές εξετάσεις δεν γνωρίζει πως πάσχει. Λέμε πως ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια ύπουλη ασθένεια. Αυξάνεται το σάκχαρο και κάνει επιπλοκές σε διάφορα όργανα και πλέον όταν γίνονται αυτές αντιληπτές, η νόσος έχει ήδη προχωρήσει. Είναι πολύ βασική μια έγκαιρη διάγνωση.”
Σχετικά με την Ελλάδα και την ενημέρωση που υπάρχει για τον διαβήτη, η κ. Ανδρίκουλα τόνισε πως “όλο και περισσότερο ενημερώνεται ο κόσμος και το κοινό, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη την Παρασκευή έγιναν μετρήσεις σακχάρου σε αρκετές πόλεις. Πλέον αρκετοί γνωρίζουν τι είναι ο σακχαρώδης διαβήτης και προσπαθούν να το διαγνώσουν εγκαίρως και να κάνουν αυτό που πρέπει. Είναι όμως λίγο δύσκολη η συμμόρφωση των ασθενών στις οδηγίες που δίνουμε για διατροφή και άσκηση, καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής, καθιστική ζωή, έλλειψη άσκησης συντελούν στην πρόκλησή του. Απαιτείται σωστή, υγεινή διατροφή, όσο μπορούμε να αποφεύγουμε πρόχειρο φαγητό με πολλά λιπαρά και να προσλαμβάνει ο οργανισμός πολλούς υδατάνθρακες.”

Άλκης Αποστολόπουλος