Ερώτηση ΚΚΕ Για τις συνθήκες εργασίας των επαγγελματιών οδηγών στις χερσαίες οδικές μεταφορές και τα οξυμμένα προβλήματα στον κλάδο

Η κατάσταση στον κλάδο των επαγγελματιών οδηγών έχει φτάσει σε οριακό σημείο.

Η ανεργία στον κλάδο χτυπάει κόκκινο. Πολλοί οδηγοί πλέον είναι μακροχρόνια άνεργοι και προσπαθούν να επιβιώσουν χωρίς καμία στήριξη.

Οι συμβάσεις εργασίας που υπογράφονται, για τις ελάχιστες θέσεις που υπάρχουν, είναι ατομικές, 4ωρες, αλλά με εργασία ακόμη και 12 ωρών, χωρίς ανάλογο μισθό και ένσημο, με πληρωμή αν και όταν «μπορεί και θέλει ο εργοδότης».

Τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί σε μεγάλο βαθμό η ανασφάλιστη εργασία. Κάτω από το φόβο της ανεργίας πολλοί οδηγοί, για να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα για τις οικογένειές τους, αναγκάζονται να εργασθούν χωρίς ασφάλιση, με συνέπεια να μην έχουν την απαραίτητη ιατροφαρμακευτική κάλυψη.

Επιπλέον οι μεγαλοεργοδότες εκμεταλλευόμενοι τα νομικά στηρίγματα που τους έχουν δώσει οι κυβερνήσεις, ασκούν πίεση στους εργαζόμενους για να εργάζονται με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών. Έτσι απαλλάσσονται από ασφάλιση, δώρα, άδειες, επιδόματα.

Υπό την εκβιαστική απειλή της απόλυσης οι οδηγοί αναγκάζονται να δουλεύουν με οχήματα κακοσυντηρημένα, υπέρβαρα, με επικίνδυνα φορτία, ατελείωτες ώρες πάνω στο τιμόνι, κάτω από την πίεση για γρήγορες παραδόσεις. Προκειμένου οι εργοδότες να μειώσουν το κόστος μεταφοράς, δεν διαθέτουν απαραίτητους βοηθούς, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να αναγκάζονται να κάνουν και εργασίες εκτός της οδήγησης (π.χ. σε βυτία μεταφοράς λυμάτων, σε διανομή μεγάλων ποσοτήτων εμπορευμάτων εντός του αστικού οδικού δικτύου κλπ.). Αυτά θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των επαγγελματιών οδηγών, αλλά και γενικότερα αυξάνονται οι κίνδυνοι ατυχημάτων στο οδικό δίκτυο, γιατί οι εργοδότες μπροστά στην αύξηση των κερδών τους, δεν υπολογίζουν ούτε τις ανθρώπινες απώλειες.

Παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ατυχημάτων σχετίζεται άμεσα με τις παραπάνω συνθήκες μέσα στις οποίες είναι υποχρεωμένοι να δουλεύουν οι επαγγελματίες οδηγοί, σε μόνιμη βάση χρεώνονται ως υπεύθυνοι οι ίδιοι. Έτσι τους αφαιρούνται διπλώματα, πληρώνουν πρόστιμα για παραβάσεις του τύπου «υπέρβαση ωραρίου, υπέρβαρο όχημα», ενώ οι εργοδότες απαλλάσσονται από τις ευθύνες τους.

Πολλά είναι τα προβλήματα και στις διεθνείς μεταφορές. Η συνθήκες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού στα πλοία είναι άσχημες. Τα μέτρα για την ασφάλεια είναι ελλιπή, τα πληρώματα ανεπαρκή, οι καμπίνες σε άσχημη κατάσταση, το φαγητό είναι κακό κλπ. Επιπλέον, ιδιαίτερα στα λιμάνια Πάτρας – Ηγουμενίτσας, οι οδηγοί (για να αποφύγουν τις ποινικές ευθύνες) υποχρεώνονται να γίνονται φύλακες στα γκαράζ των πλοίων, να περνούν το ταξίδι μέσα στα φορτηγά, χωρίς να ξεκουράζονται, με αποτέλεσμα μετά το εξαντλητικό ταξίδι να οδηγούν άυπνοι και κουρασμένοι, με όποιες συνέπειες υπάρχουν.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:

  • Να εφαρμοστεί η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, να μπει τέρμα στις ατομικές συμβάσεις, στις ενώσεις προσώπων, στα Δελτία Παροχής Υπηρεσιών στους επαγγελματίες οδηγούς.
  • Να εξασφαλιστεί μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
  • Να παρθούν άμεσα μέτρα για την προστασία όλων των ανέργων, με πλήρη ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ίδιων και για των οικογενειών τους.
  • Να εφαρμόζονται τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και να μπει τέλος στα εξαντλητικά ωράρια.
  • Να σταματήσει το καθεστώς εκβιασμών και τρομοκρατίας από τους εργοδότες;