Παρατάσεις επί παρατάσεων στα Μεγάλα Έργα

Εκτός στόχων και χρονοδιαγραμμάτων βγαίνουν το ένα μετά το άλλο τα δημόσια έργα της χώρας με τις τεχνικές εταιρείες να αιτούνται μαζικά τμηματικές παρατάσεις των υπογεγραμμένων συμβάσεων.

Οι μεγάλες εκπτώσεις στα έργα, οι καθυστερήσεις αλλά και οι δυσκολίες που επέφεραν το περασμένο καλοκαίρι οι έλεγχοι στις συναλλαγές επιβάρυναν πολλά έργα που επί μακρόν έμειναν αδρανή. Εκτός από τις τέσσερις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης που αυτό το διάστημα ολοκληρώνονται οι διαπραγματεύσεις κυβέρνησης –παραχωρησιούχων για την οριστικοποίηση των νέων χρονοδιαγραμμάτων, δεν είναι λίγα τα υπόλοιπα- μικρότερης κλίμακας έργα -που παρατείνεται η περίοδος ολοκλήρωσής τους.

Σε μεγάλες περιπέτειες έχει μπει από το περασμένο καλοκαίρι ο αεροσταθμός των Χανίων Ι. Δασκαλογιάννης, ένα έργο συνολικού ύψους 61 εκατ. ευρώ που εκτελεί ο Άκτωρας. Πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες υπέγραψε παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης έως τον Οκτώβριο του 2016, με την τεχνική εταιρεία να έχει ζητήσει έως το Φεβρουάριο του 2017.

Οι εργασίες στο έργο είχαν διακοπεί λόγω τεχνικών προβλημάτων στην θεμελίωση των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων. Η διενέργεια των απαιτούμενων εργαστηριακών ελέγχων, η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και η εκπόνηση σχετικής μελέτης για την αντιμετώπιση του προβλήματος ολοκληρώθηκε μετά από χρονικό διάστημα 94 ημερολογιακών ημερών, οπότε και επανεκκίνησαν οι εργασίες, επιφέροντας αντίστοιχη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου. Ωστόσο, η μη ομαλή χρηματοδότηση, ανάγκασε πολλές φορές των ανάδοχο να σταματήσει το έργο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Άκτωρας έχει καταθέσει το προηγούμενο διάστημα πέντε Ειδικές Δηλώσεις Διακοπής λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών και δυσκολιών που ανέκυψαν από τον περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίων. Xρειάστηκαν κυβερνητικές παρεμβάσεις για την πληρωμή του αναδόχου το περασμένο καλοκαίρι ώστε να υπερπηδηθούν τα εμπόδια και να επανεκινήσουν τα εργοτάξια.

Με νέα χρονοδιαγράμματα θα προχωρήσουν και άλλα έργα. Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου ύψους 84 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΑΕΓΕΚ, η οποία παρατείνεται για τον Απρίλιο του 2016. Το έργο έχει περάσει από σαράντα κύματα με συμβατική υποχρέωση περαίωσης το Μάρτιο του 2013.

Οι οικονομικές δυσκολίες του αναδόχου το έβγαλαν ουκ ολίγες φορές εκτός χρονοδιαγράμματος. Οι εργασίες είχαν επανεκκινήσει από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι Φεβρουάριο 2015. Έκτοτε ο ρυθμός εκτέλεσης μειώθηκε σταδιακά και τον Μάρτιο 2015 διεκόπησαν ξανά όλες οι εργασίες λόγω επίσχεσης εργασίας και μη καταβολής δεδουλευμένων. Μετά τη δήλωση του αναδόχου περί αδυναμίας της ομαλής συνέχισης εργασιών, λόγω της επιβληθείσας τραπεζικής αργίας (capital controls), ο ρυθμός εκτέλεσης των εργασιών μειώθηκε στο ελάχιστο και πρόσφατα από Οκτώβριο 2015, άρχισε να αυξάνεται. Σήμερα έχει εκτελεστεί περίπου το 50% του έργου.

Εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις, η έγκριση ορισμένων μελετών (π.χ μελέτη εφαρμογής πρασίνου, μελετών εναλλακτικής πρόσβασης στην περιοχή της Όρνιτσας κ.α). Επίσης στην περιοχή του αεροδρομίου Ακτίου εκκρεμεί η μετατόπιση εγκαταστάσεων της ΔΕΗ ενώ υπάρχει έγγραφη ειδοποίηση από την αρχαιολογική υπηρεσία για νέες ερευνητικές ανασκαφές. Αντίστοιχα, για την οδική σύνδεση Ακτίου με το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου, με ανάδοχο την κοινοπραξία «Ιόνιος– ΑΚΤΩΡ, το νέο χρονοδιάγραμμα είναι για τον Απρίλιο του 2016.

Το έργο ύψους 28 εκατ. ευρώ έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τον Μάρτιο του 2014. Δεν έχουν υποβληθεί από την ανάδοχο κοινοπραξία οι μελέτες εφαρμογής οδοποιίας καθώς και οι αναγκαίες υποστηρικτικές μελέτες ενώ μέχρι σήμερα το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου έχει φτάσει μόλις στο 29%.

Για τον λιμένα Πατρών (3ο τμήμα Α φάσης) που έχει αναλάβει η κοινοπραξία «[B]ΤΕΡΝΑ Α.Ε –ΑΚΤΩΡ[/B] το νέο χρονοδιάγραμμα επεκτείνεται μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2016 ενώ για το έργο «Νέο Πεδίο Ελιγμών Κρατικού Αερολιμένα Πάρου» με ανάδοχο την Ιντρακάτ μέχρι την 31-3-2016.

newmoney.gr