Αριστερή Παρέμβαση: Ερωτήσεις για το θέμα των διοδίων της Ιονίας και της Γέφυρας

Η Αριστερή Παρέμβαση φέρνει με δύο  επερωτήσεις το θέμα των διοδίων της Ολυμπίας Οδού, της Ιονίας και της Γέφυρας στο σημερινό Περιφερειακό Συμβούλιο της 9 Νοεμβρίου

Η Αριστερή Παρέμβαση Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα επαναφέρει μέσω δύο επερωτήσεων στο περιφερειακό συμβούλιο το αίτημα των κατοίκων, φορέων και δήμων της Δυτικής Ελλάδας για κατάργηση των πανάκριβων διοδίων που πληρώνουν ήδη εδώ και χρόνια για την Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο αλλά και τα πολύ αυξημένα διόδια της Ολυμπίας Οδού και τα νέα διόδια που τέθηκαν σε εφαρμογή στην Ιόνια Οδό. Η ΑΡΠΑ έχει ξανά στο παρελθόν, στις 22 Σεπτεμβρίου, ζητήσει να εισαχθεί ως θέμα προ ημερησίας διάταξης στο περιφερειακό συμβούλιο, ωστόσο η περιφερειακή αρχή προφανώς δεν το έχει αξιολογήσει ως «σημαντικό».

Και όμως οι κάτοικοι της Αχαΐας αλλά και της Αιτωλοακαρνανίας πρώτη φορά καλούνται να πληρώσουν τόσο ακριβά διόδια για να μετακινηθούν με ταχύτητα και ασφάλεια στον προορισμό τους, ενώ αντίστοιχα το εξωφρενικό κόστος της Γέφυρας αποτρέπει την μετακίνηση αντί να την διευκολύνει. Το ζήτημα του υψηλού κόστους των διοδίων που καθημερινά πληρώνουν ιδίως οι κάτοικοι της Δυτικής Ελλάδας για τις καθημερινές μετακινήσεις τους εντός των νομών που μένουν και εργάζονται δεν είναι ένα ζήτημα «τεχνικό» ούτε ένα δυσάρεστο αλλά αναγκαίο κακό για να έχουμε «καλούς δρόμους». Είναι ζήτημα πολιτικό, ταξικό, που αποκλείει τα λαϊκά στρώματα από το δικαίωμα στην γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, και υπαγορεύεται από την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων μεγαλοκατασκευαστών σύμφωνα με τις διαταγές της ΕΕ και των μνημονίων. Τα έργα αυτά από «Δημόσια», εφόσον έχουν κατασκευαστεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό από δημόσιες δαπάνες και δανεισμό από τις ανακεφαλαιοποιημένες με χρήματα των φορολογούμενων τράπεζες, έχουν γίνει ουσιαστικά «Ιδιωτικά» με τις εταιρείες παραχώρησης να έχουν απόλυτο λόγο στην τοποθέτηση και διαμόρφωση του κόστους των διοδίων, που ακόμα και τα χρόνια της κρίσης, όταν μισθοί, συντάξεις έχουν κατρακυλήσει και η ανεργία έχει εξαθλιώσει τους νέους και ολόκληρες οικογένειες,  αυτά έχουν σταθεί «στο ύψος τους». Οι παραχωρησιούχοι, έχουν μάλιστα δικαίωμα εκμετάλλευσης για πολλές δεκαετίες ακόμα. Εκτός από το αδιαπραγμάτευτο του κόστους καμία μέριμνα δεν έχει ληφθεί για τους άνεργους, τους νοσούντες, τους μόνιμους κατοίκους και τους κατοίκους γειτονικών δήμων που τα διόδια εμποδίζουν τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Η τωρινή, όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, είναι βαθιά υπεύθυνη για τη διαιώνιση της ιδιωτικοποίησης των δρόμων και πολλών άλλων δημόσιων υποδομών τις οποίες προωθεί με πρωτοφανή τρόπο (βλ. ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων, λιμανιών κ.α.).

Με τις επίκαιρες ερωτήσεις της η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση ζητά από την περιφερειακή αρχή να απαντήσει:

–  Αναγνωρίζουν ότι το κόστος διέλευσης από τα διόδια της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού, είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους των δύο ΠΕ; Τι πρωτοβουλίες σκοπεύουν να λάβουν το επόμενο διάστημα για το κόστος των διοδίων και τη διευκόλυνση της μετακίνησης των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας, σε σχέση και με τα αιτήματα διαμαρτυρίας που έχουν ήδη λάβει από δήμους και φορείς;

–  Ποια είναι θέση σας για το καθεστώς κατασκευής και εκμετάλλευσης του εθνικού οδικού δικτύου από παραχωρησιούχους, γεγονός που οδηγεί στην επί δεκαετίες εκμετάλλευσή τους από κατασκευαστικούς ομίλους με ανελαστικές τιμές διοδίων και επί της ουσίας στην ιδιωτικοποίησή τους;

–  Πώς αντιμετωπίζετε την προτεινόμενη από το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών σύνδεση της μείωσης των διοδίων με την παράταση των συμβάσεων παραχώρησης, η οποία σημαίνει παράταση της εκμετάλλευσης των οδών από κατασκευαστικούς ομίλους;

–  Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προκειμένου έγκαιρα να διεκδικήσει ότι τα τμήματα του Εθνικού Δικτύου, που είναι τώρα υπό κατασκευή, και δεν κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης, όπως το τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα-Πύργος και το τμήμα Άκτιο-Αμβρακία δεν θα έχουν σταθμούς διοδίων;

–  Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί ή σκοπεύουν να προβούν ώστε να διεκδικήσουν μαζί με το λαό της Δυτικής Ελλάδας την ριζική μείωση και εν τέλει κατάργηση των διοδίων της Γέφυρας Ρίο-Αντίρριο;

–  Σκοπεύουν να φέρουν το ζήτημα προς συζήτηση το Περιφερειακό Συμβούλιο προκειμένου να πάρει αυτό θέση ως προς το ζήτημα των διοδίων, της χρονικής διάρκειας και των όρων της σύμβασης παραχώρησης του έργου;

Αμφιλοχία: Σε παγκόσμιο διαγωνισμό ζωγραφικής τα έργα 11 παιδιών