«Τώρα θυμίζουμε εργοτάξιο»

Τι γίνεται με τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία;

Γιώργος Πάντης, Πρόεδρος Σωματείου Εργαζομένων

«Τώρα θυμίζουμε εργοτάξιο»

Με γρήγορους ρυθμούς προχωρά το έργο αλλά δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος και να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα παράδοσης

 

Μια πορεία έργων που βρίσκονται… σε καλό δρόμο αλλά ταυτόχρονα και σηματνικές καθυστερήσεις καταγράφονται στις εργασίες κατασκευής του οδικού άξονα Ακτίου-Αμβρακίας, τμήμα της Ιόνιας Οδού. Μπορεί ο αυτοκινητόδρομος, ο οποίος υπόσχεται να αναβαθμίσει τον συγκοινωνιακό χάρτη ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας, να έχει παρομοιαστεί πολλές φορές με ένα σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας», αυτή τη στιγμή όμως οι εργασίες προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς και όλα δείχνουν πως το έργο θα ολοκληρωθεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα τηρηθούν και οι ημερομηνίες παράδοσης που είχε εξαγγείλει πέρυσι ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, αφού οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών έχουν αφήσει πίσω το έργο ενώ ακόμη και αν συνεχιστούν οι σημερινοί ρυθμοί εργασίας, δύσκολα βγαίνει το χρονοδιάγραμμα.

Το θέμα επανέφερε στη Βουλή με πρόσφατη ερώτησή του ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Βαρεμένος, ο οποίος καταγράφει την πορεία υλοποίησης του έργου και ρωτά για το μέλλον του. Σύμφωνα με την ερώτηση την οποία κατέθεσε προς τον κ. Χρυσοχοΐδη, προ δύο ημερών, οι υποσχέσεις του τον Αύγουστο του 2013 για τμηματική παράδοση του έργου έχουν ήδη πέσει έξω. Τότε, ο κ. Βαρεμένος είχε απευθύνει πάλι σχετική ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών, λαμβάνοντας στη συνέχει απάντηση η οποία πρόβλεπε παράδοση δύο τμημάτων μέσα στο 2014 και των τελευταίων δύο τμημάτων μέσα στο 2015. Η τελική παραχώρηση μάλιστα είχε προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2015.

Συγκεκριμένα, η απάντηση του κ. Χρυσοχοΐδη στην ερώτηση του κ. Βαρεμένου ανέφερε τις εξής ημερομηνίες παράδοσης: Για το τμήμα από Χ.Θ. 0+000 έως Χ.Θ. 22+400, στις 30 Ιουνίου 2015, για το τμήμα από 22+400 έως Χ.Θ. 26+900, στις 16 Ιουλίου 2014, για το τμήμα από Χ.Θ. 26+900 έως Χ.Θ. 35+000, στις 8 Μαρτίου 2015 και για το τμήμα από Χ.Θ. 35+000 έως Χ.Θ. 48+497 στις 31 Δεκεμβρίου 2014.

Σήμερα, σχεδόν ένα χρόνο μετά από αυτή την απάντηση προς τον κ. Βαρεμένο, είναι σαφές σε όλους ότι η πρώτη ημερομηνία παράδοσης έχει παρέλθει ενώ και η δεύτερη πλησιάζει επικίνδυνα. Δημιουργούνται επομένως αμφιβολίες και για το κατά πόσο θα τηρηθούν και οι επόμενες. Στη επίσκεψή του στα εργοτάξια της Ιόνιας Οδού τον προηγούμενο μήνα, ο κ. Χρυσοχοΐδης αναφέρθηκε συνολικά στο έργο, για το οποίο είπε ότι είναι ολοκληρωμένο κατά 40%, αποφεύγοντας όμως να δώσει ημερομηνίες παράδοσης για συγκεκριμένα τμήματα.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι έλαβε χώρα αλλαγή του σχήματος της κοινοπραξίας που υλοποιεί το έργο, με συμμετοχή πλέον στην κοινοπραξία και του «Άκτωρα» και μετονομασία της σε «Ιόνιος-Άκτωρ». Η αλλαγή αυτή στη σύνθεση της κοινοπραξίας ήταν αρκετή για να πάρουν και πάλι μπρος τα έργα τα οποία ήταν σχεδόν στάσιμα καθ’ όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα.

Ταυτόχρονα, λύθηκε και το πρόβλημα της μισθοδοσίας των περίπου 200 εργαζομένων που απασχολούνται στο συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου, όπως μας ενημέρωσε ο Γιώργος Πάντης, Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του Οδικού Άξονα Ακτίου-Αντιρρίου. Προκειμένου να αρχίσει λαμβάνει τακτικά χώρα η πληρωμή των εργαζομένων, διαμηνύθηκε από πλευράς τους στη νέα σύνθεση της κοινοπραξίας ότι σε περίπτωση που δεν εξοφληθούν τα χρωστούμενα και δεν αρχίσει η καταβολή των δεδουλευμένων ανά μήνα, θα σταματήσουν άμεσα την εργασία τους. Πράγματι, όπως μας ενημέρωσε ο κ. Πάντης, οι εργαζόμενοι αυτή τη στιγμή πληρώνονται περίπου κάθε 10 του μήνα. Ωστόσο, αν και με την αλλαγή της κοινοπραξίας δεν άλλαξαν οι όροι εργασίας, οι μισθοί παραμένουν καθηλωμένοι σε χαμηλά επίπεδα, μας είπε ο ίδιος.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων, αυτή τη στιγμή «το έργο δουλεύεται καλά και θυμίζει πραγματικό εργοτάξιο». Η εξόφληση των δεδουλευμένων, που πέρυσι είχε οδηγήσει τους εργαζόμενους σε κινητοποιήσεις, και η τακτικότητα στην καταβολής των μισθών τους, ήταν φαίνεται αρκετά για να εμφυσήσουν έναν νέο αέρα και μια αισιοδοξία ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί. Σε αυτό συνέβαλε και η αποφασιστικότητα του κ. Χρυσοχοΐδη να ολοκληρωθεί ο άξονας, καθώς σύμφωνα με τον κ. Πάντη δεσμεύτηκε ότι το έργο είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη όλης της περιοχής για να παραμένει σε αδράνεια.

Δεν αρκούν όμως μόνο η καλή θέληση και η διατήρηση των γρήγορων ρυθμών προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, τα οποία μάλλον χρειάζονται αναθεώρηση από το υπουργείο Υποδομών. Οι καθυστερήσεις από το καλοκαίρι του 2013, όταν έγινε η προηγούμενη εκτίμηση έως το φετινό καλοκαίρι, οπότε και επί της ουσίας ξεκίνησε πάλι το έργο, είναι πολύ μεγάλες και θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη. Μπορεί ήδη να έχουν στρωθεί τα πρώτα 8 χιλιόμετρα με άσφαλτο αλλά ο χειμώνας είναι μπροστά μας και ως γνωστό οι καιρικές συνθήκες πάντα επηρεάζουν την ταχύτητα υλοποίησης τέτοιων έργων.

Λαμβάνοντας αυτά λοιπόν υπόψη ο κ. Πάντης εκτιμά ότι ακόμα και αν διατηρηθεί έως τέλους η σημερινή εικόνα που «όλα κινούνται», δύσκολα θα τηρηθούν οι ημερομηνίες παράδοσης. Η πρώτη άλλωστε έχει ήδη παρέλθει. Σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να έρθουν στο εργοτάξιο επιπλέον μηχανήματα και προσωπικό, ενώ κομβικής σημασίας είναι να λυθούν και τα ζητήματα των απαλλοτριώσεων που έχουν προκύψει και δημιουργούν επιπλέον καθυστερήσεις.

Αναμένουμε λοιπόν την απάντηση του υπουργού Υποδομών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος θα πρέπει να λάβει υπόψη του όλα τα δεδομένα που επηρεάζουν την εκτέλεση του έργου και να απαντήσει στο πότε ακριβώς θα παραδοθούν προς χρήση τα διάφορα τμήματα του οδικού άξονα. Μια άλλη απάντηση την οποία επίσης θα μας ενδιέφερε να έχουμε, είναι το πόσα διόδια και με ποιο κόστος θα τοποθετηθούν στον οδικό άξονα. Γιατί μπορεί «οι αποστάσεις να μικραίνουν», δεν συμβαίνει το ίδιο όμως και με το κόστος της μετακίνησης.

 

Κώστας Καρακώστας