Στο επίκεντρο η «Αξιολόγηση»

Εκδήλωση Εκπαιδευτικών Αγρινίου-Θέρμου και Β’ ΕΛΜΕ

Στο επίκεντρο η «Αξιολόγηση»

«Όχι» των εκπαιδευτικών στη διάλυση της δημόσιας παιδείας

 

Εκδήλωση με θέμα την «Αξιολόγηση» πραγματοποίησαν χθες το απόγευμα στο Παπαστράτειο Μέγαρο Αγρινίου ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αγρινίου-Θέρμου και η Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας. Στην εκδήλωση, η οποία αρχικά είχε προγραμματιστεί να λάβει χώρα στην αίθουσα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., ήταν καλεσμένοι ομιλητές ο Γιώργος Μαυρογιώργος, Ομότιμος Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ο Παύλος Αντωνόπουλος, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ.

 

Γιώργος Μαυρογιώργος, Ομότιμος Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

«Το ζήτημα της αξιολόγησης στην εκπαίδευση γενικότερα, που αφορά και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών, είναι από τα πιο σημαντικά ζητήματα γιατί με τις ρυθμίσεις που γίνονται, τόσο για τη μια περίπτωση όσο και για την άλλη, ουσιαστικά προσδιορίζονται οι διαδικασίες άσκησης ελέγχου τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών. Αυτό που συμβαίνει στην ελληνική περίπτωση τα τελευταία δυο-τρία χρόνια είναι πρωτοφανές ως προς την επιθετικότητα και τη συντηρητικότητα του. Μετά από περίπου 30 χρόνια, από το 1982 μέχρι σήμερα, ουσιαστικά ο εξουσιαστικός μηχανισμός έρχεται να ρυθμίσει το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Τόσα χρόνια, είχαμε έναν διαρκή ανταρτοπόλεμο, απέναντι σε πολλά σχέδια που ψηφίστηκαν αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκαν.

Αυτό δείχνει ότι η υπόθεση των εκπαιδευτικών αλλαγών δεν είναι υπόθεση νόμων αλλά υπόθεση που εμπλέκει γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές και το σύνολο της κοινωνίας γιατί όλοι ενδιαφέρονται για ένα σχολείο ανοιχτό, δημοκρατικό, για όλους χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις. Μετά από τόσα χρόνια χωρίς αξιολόγηση έρχεται η σημερινή συγκυβέρνηση και τα δύο τελευταία χρόνια με την επίκληση των μνημονίων και αν θέλετε και με τον πακτωλό των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ, να επιβάλει μια κατά τη γνώμη μου ολοκληρωτική μορφή αξιολόγησης στην εκπαίδευση.

Ο σκοπός είναι να πειθαρχήσει μαθητές και εκπαιδευτικούς προς τις αρχές μιας φιλελευθεροποίησης ή εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης. Μετατροπής δηλαδή της εκπαίδευσης από δημόσιο και κοινωνικό αγαθό σε εμπόρευμα και υπηρεσία με προοπτική να καθιερωθεί και στην Ελλάδα να εγκαθιδρυθεί το σχολείο της αγοράς όπου θα εντείνει τους ταξικούς φραγμούς και θα ιδιωτικοποιηθεί το κόστος της εκπαίδευσης, όπου τα σχολεία θα συγκρίνονται μεταξύ τους, οι μαθητές μεταξύ τους, οι εκπαιδευτικοί μεταξύ τους. Θα γίνει ένα πεδίο άκρατων ανταγωνισμών και τα παιδιά που θα υποφέρουν περισσότερο θα είναι τα παιδιά από μη προνομιούχα στρώματα. Αν καθιερωθεί και στην Ελλάδα το σύστημα που καθιερώθηκε πριν πολλά χρόνια στη Αγγλία και τώρα συμμαζεύουν τα ερείπιά τους, θα έχουμε διάφορες κατηγορίες σχολείων, πρώτης, δευτέρας και τρίτης κατηγορίας. Στα μεν καλά σχολεία, όπου θα εξασφαλίζουν και χρηματοδότηση και προϋπολογισμούς, θα έχουμε και τους καλούς μαθητές όπου κατά τεκμήριο προέρχονται από προνομιούχα κοινωνικά στρώματα, και στα σχολεία τρίτης-τέταρτης κατηγορίας θα έχουμε μαθητές από μη-προνομιούχα κοινωνικά στρώματα.

Όπως αντιλαμβάνεστε δεν υπάρχει ποιο μεγάλη εντατικοποίηση σπουδών και διακρίσεων από τη διάκριση των σχολείων και των σχολικών μονάδων Από αυτή την άποψη, εγώ πιστεύω ότι η αξιολόγηση που προωθείται συνιστά ουσιαστικά την διάλυση του δημόσιου σχολείου στην Ελλάδα».

 

Παύλος Αντωνόπουλος, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ.

«Η αξιολόγηση είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα στη δημόσια διοίκηση και το δημοσιοϋπαλληλικό κίνημα. Η αποψινή εκδήλωση έχει να κάνει με την ουσία του προβλήματος, το οποίο δεν είναι η αξιολόγηση αλλά η πολιτική της κυβέρνησης που προσπαθεί να περιορίσει όλους τους κοινωνικούς τομείς του κράτους, δηλαδή Υγεία, Παιδεία, Κοινωνική Ασφάλιση, Τοπική Αυτοδιοίκηση, να «κόψει» δομές και φυσικά να αυτό θα σημαίνει να απολύσει και κόσμο. Το νέο κράτος, όπως το προοιωνίζει, θα είναι ένα κράτος καθαρά συγκεντρωτικό, ένας κράτος διοίκησης για τα συμφέροντα αυτών που εξυπηρετεί. Σε αυτή την κατεύθυνση, χρειάζεται ένα εργαλείο για να μπορέσει να υπερβεί το Σύνταγμα και την απόλυση δημοσίων υπαλλήλων και να προχωρήσει σε μαζικές απολύσεις.

Ήδη έχει δεσμευθεί για 150.000 απολύσεις μέχρι το 2015. Σε αυτή την κατεύθυνση φέτος υλοποιεί το πρόγραμμα για 15.000 απολύσεις, λείπουν 6.500 και συνεχίζει. Το δημοσιοϋπαλληλικό κίνημα έχει δώσει απάντηση σε αυτό. Έχει αρνηθεί την αξιολόγηση στο σύνολό του με ποσοστό συμμετοχής στην απεργία πάνω από 95%, σε όλη την Ελλάδα, είναι δηλαδή καθολική η συμμετοχή. Έχουν καταλάβει ότι είναι διπλό το πρόβλημα, είναι εργασιακό το ζήτημα, προετοιμάζονται για απολύσεις, άλλα δεν είναι μόνο αυτό, διότι η αξιολόγηση έχει να κάνει και με το μισθό. Δηλαδή, το νέο μισθολόγιο που ετοιμάζουν από την κυβέρνηση, θα συνδεθεί η αξιολόγηση με το μισθό, με την έννοια ότι πρώτον θα μειωθούν οι βασικοί μισθοί, ήδη το λένε ότι θα πάνε 100-150 ευρώ το μήνα κάτω, και το δεύτερο ότι για να πάρεις οποιαδήποτε αύξηση πάνω στο μισθό σου, θα πρέπει να είναι συνδεδεμένο με μια αξιολογική διαδικασία.

Το κεντρικό ζήτημα σήμερα, που έχει προγραμματίσει και τον κόσμο, είναι η προκλητικότητα του νόμου για την αξιολόγηση, όπου προβλέπει μια ποσόστωση των υπαλλήλων σε έναν αξιολογικό πίνακα, με ένα 15% των υπαλλήλων εκ προοιμίου ανεπαρκών. Δηλαδή ο κάθε διευθυντής είναι υποχρεωμένος να δώσει ένα 15% των υπαλλήλων του ότι είναι ανεπαρκείς, ανεξαρτήτως της ποιότητάς τους, της δουλειάς τους και τα λοιπά. Αυτό είναι που έχει εξοργίσει τον κόσμο γιατί είναι ευνόητο ότι κανένα σύστημα δεν μπορεί να στηριχτεί σε τέτοια αυθαιρεσία.

Το βασικό πάντως είναι ότι για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες, οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι ενωμένοι και αντιπαλεύουν αυτό έχοντας ακυρώσει ουσιαστικά στην πράξη όλη τη διαδικασία της αξιολόγησης. Έπρεπε να είχε λήξει από τον Ιούνιο, έχει πάρει τρις παρατάσεις, μας έχει πάει στα δικαστήρια, έχει βγάλει την απεργία παράνομη και καταχρηστική. Εμείς συνεχίζουμε με την απεργία, παρ’ όλα αυτά δεν έχει τολμήσει να κινήσει μια διαδικασία εναντίον μας, κι αυτή τη στιγμή ο κόσμος απεργεί κανονικά γιατί καταλαβαίνουνε ότι αν δεν γίνει αυτό, πραγματικά, και την κοινωνία και τους ίδιους τους περιμένει λαιμητόμος».

 

Κώστας Καρακώστας