«Προσφορές» όλο τον χρόνο

Στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ο Νέος Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή, εκπτώσεις και στοκατζίδικα

«Προσφορές» όλο τον χρόνο

Προβληματίζονται οι έμποροι για την απελευθέρωση των προσφορών – «ουσιαστικές εκπτώσεις» ζητούν οι καταναλωτές

 

Αντιδράσεις προκαλεί στον εμπορικό κόσμο του Αγρινίου ο νέος «Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες», ειδικά στο σημείο στο οποίο αναφέρεται σε τέσσερις εκπτωτικές περιόδους τον χρόνο και στην απελευθέρωση των προσφορών. Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι αν και ο νέος Κώδικας έχει ήδη δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, σημαντικό τμήμα των εμπόρων της πόλης δεν είχαν ενημέρωση για τις επιπτώσεις που αυτός επιφέρει στην λειτουργία των καταστημάτων τους.

Ο νέος Κώδικας λοιπόν θεσμοθετεί τέσσερις εκπτωτικές περιόδους τον χρόνο, τις δύο γνωστές υπάρχουσες, στα τέλη καλοκαιριού και χειμώνα αντίστοιχα και δύο ενδιάμεσες. Απελευθερώνει τις προσφορές για όλη τη διάρκεια του έτους, αρκεί να μην αφορούν ποσοστό μεγαλύτερο από 50% του δυναμικού του καταστήματος. Επιπλέον, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την λειτουργία καταστημάτων στοκ και outlet, ενώ δημιουργείται ηλεκτρονικό μητρώο καταγγελιών, στη σελίδα www.1520.gov.gr

Από πλευρά των εμπόρων υπάρχει σωρεία ενστάσεων κυρίως για τις εκτεταμένες εκπτωτικές περιόδους, αφού εκφράζουν τον φόβο ότι αυτό θα οδηγήσει σε αθέμιτο ανταγωνισμό, με «πλασματικές» εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ο ίδιος φόβος βέβαια εκφράζεται και από πλευράς καταναλωτών, καθώς η ουσία παραμένει οι εκπτώσεις να είναι επί πραγματικών και όχι εικονικών τιμών, έτσι ώστε να μην δημιουργείται αβεβαιότητα και σύγχυση στην αγορά.

Την ανάκληση της απόφασης του υπουργείου Ανάπτυξης ζητά ο αρμόδιος τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ και Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας, Θάνος Μωραΐτης, λέγοντας ότι «με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους, αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές». Επιπλέον, επικρίνει το υπουργείο λέγοντας ότι «για άλλη μια φορά «συζητάει» με τους φορείς, για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων».

Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αγρινίου, Παναγιώτης Μπεσίνης, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Γιώργος Λεχουρίτης αλλά και έμποροι της πόλης μας, μίλησαν στην εφημερίδα «Σ» και κατέθεσε ο καθένας την άποψή του για ένα ζήτημα το οποίο θα απασχολήσει τόσο τον εμπορικό κόσμο όσο και τους ίδιους τους καταναλωτές:

 

Παναγιώτης Μπεσίνης, Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αγρινίου

«Είναι εδώ και χρόνια συνδικαλιστικό μας αίτημα το ότι πρέπει δια νόμου να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία αλλά και να επαναπροσδιοριστούν τα χρονικά όρια και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του θεσμού των εκπτώσεων. Διαφωνούμε με τις νέες αυτές ρυθμίσεις που προβλέπονται, έχουμε πάγιες θέσεις που εκφράζουν την συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων της χώρας, μέσα από τους συλλόγους και τις ομοσπονδίες. Θεωρούμε ότι για να περιφρουρηθεί ο θεσμός, να σταματήσει η απαξίωσή του και για να μπορέσει πάλι να είναι επ’ ωφελεία και των καταναλωτών και των εμπόρων, πρέπει να οριοθετηθεί χρονικά στο τέλος των δύο περιόδων, της χειμερινής και της θερινής, τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο. Αυτό το οποίο εμείς μπορούμε να καταλάβουμε ως λογικό και προτείνουμε, είναι αμέσως μετά των δύο αυτών περιόδων να υπάρχει μία κι άλλη μία εβδομάδα προσφορών αντίστοιχα. Εκεί και οι πελάτες θα μπορούν να αγοράσουν σε φθηνές τιμές, αλλά και οι έμποροι να ρευστοποιήσουν εκποιώντας ότι έχει ξεμείνει από την κανονική περίοδο των εκπτώσεων. Έτσι, και οι εκπτώσεις θα ξαναβρούν την αίγλη τους, και οι καταναλωτές θα μπορούν να είναι σίγουροι ότι δεν πέφτουν θύματα παραπλάνησης αλλά και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να λειτουργούν με πραγματικά κριτήρια και όχι αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.

Σε κάθε περίπτωση, είναι και λογικό και μπορεί να το αντιληφθεί ο καθένας, όπως προβλέπει ο νέος κώδικας, με περίπου 200 μέρες τον χρόνο και πλέων εκπτώσεις κα προσφορές, δεν μπορεί να υπάρξει ούτε υγιείς ανταγωνισμός, αλλά ούτε μπορεί να υπάρξει εξασφάλιση για τους καταναλωτές ότι δεν θα πέσουν θύματα παραπλάνησης. Καμία επιχείρηση δεν μπορεί να επιβιώσει εκποιώντας τα προϊόντα της για τα ¾ του χρόνου. Αυτό μπορεί να γίνει αντιληπτό από τον καθένα. Έχοντας από το νόμο τέτοιο εύρος χρονικό για προσφορές κι εκπτώσεις, είναι πολύ αναμενόμενο και φυσικό να φτάσουμε και σε σημεία παραπλανητικών εκπτώσεων και προσφορών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους τους καταναλωτές και τον υγιή ανταγωνισμό. Θεωρούμε ότι ο νέος κώδικας δεν κινείται προς την σωστή κατεύθυνση αλλά επίσης δεν έχει λάβει σοβαρά υπόψη του τις πάγιες θέσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των εμπόρων της χώρας».

 

λεχουριτησΓιώργος Λεχουρίτης, Πρόεδρος Ινστιτούτου Καταναλωτών

«Με βάση τον Κώδικα Δεοντολογίας που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θέλουμε να πούμε τα εξής: Εμείς υιοθετούμε μόνο τις πραγματικές και όχι τις πλασματικές εκπτώσεις. Το αν υπάρχουν τέσσερις εκπτωτικοί περίοδοι ή προσφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, δεν απασχολεί ιδιαίτερα των καταναλωτή, αφού αυτός θέλει να βρίσκει σωστά προϊόντα και στις σωστές τιμές. Όταν λέμε πλασματικές εκπτώσεις, εννοούμε ότι δεν μπορεί να ανεβάζεις την τιμή πριν τις εκπτώσεις και να έρχεσαι και πάλι στα ίδια επίπεδα κατά την διάρκειά τους. Επί της ουσίας, ο εμπορικός κόσμος και οι εμπορικοί σύλλογοι πρέπει να ελέγξουν τα του οίκου τους, να κάνουν αυτοέλεγχο στα μέλη που είναι στους εμπορικούς συλλόγους αλλά και όσων είναι εκτός, έτσι ώστε ο καταναλωτής να διασφαλίζεται εάν και κατά πόσο η επιχείρηση πραγματοποιεί κανονικές ή πλασματικές εκπτώσεις. Παράλληλα, θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στους καταναλωτές, ότι ο καλύτερος ελεγκτής της αγοράς είναι ο ίδιος ο καταναλωτής, ο οποίος πριν από κάθε εκπτωτική περίοδο, θα πρέπει να κάνει έρευνα αγοράς, να σταμπάρει το προϊόν το οποίο θέλει να αγοράσει και αν μεν διαπιστώνει κάποια παραβατικότητα, άμεσα να το καταγγέλλει έτσι ώστε να τηρούνται οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος για την δίωξη αυτών των ευτυχώς ολίγων.

Σχετικά με το ηλεκτρονικό μητρώο καταγγελιών, θα έπρεπε σε κάθε κατάστημα να υπάρχει ένα δελτίο παραπόνων, έτσι ώστε αν διαπιστώνεται παραβατικότητα, ο καταναλωτής να μπορεί να το συμπληρώνει και να το κοινοποιεί και στο κατάστημα και στην αρμόδια υπηρεσία. Αυτό σίγουρα θα κάνει απαγορευτική την όποια επιθυμία του επιχειρηματία να εξυπηρετήσει τον καταναλωτή».

 

Νεκτάριος Ασημακόπουλος, κατάστημα έτοιμων ενδυμάτων – μοκέτες και χαλιά

«Πιστεύω ότι αυτά που προβλέπει ο κώδικας για τις εκπτώσεις και τα μαγαζιά με στοκ, θα επηρεάσει λίγο και τα δικά μας καταστήματα, γιατί δεν ξέρω αν οι τιμές τους θα είναι οι πραγματικές. Ή θα είναι είδη φθηνά τα οποία θα τα προσφέρουν σαν στοκ. Πιστεύω ότι αν τα μαγαζιά τα δικά μας κρατήσουν τις τιμές που πρέπει, με χαμηλό ποσοστό κέρδους, δεν θα μας επηρεάσει. Για το θέμα των εκπτώσεων, και παρά το ότι έχω κι εγώ μαγαζί, θα πω ότι τις θεωρώ ψεύτικες. Οι εκπτώσεις θα πρέπει να γίνονται δυο φορές τον χρόνο, στο τέλος της κάθε περιόδου, για πραγματικά είδη που υπάρχουν μέσα στα μαγαζιά, χωρίς να υπάρχουν νέες παραλαβές εκείνες τις ημέρες. Έτσι και το μαγαζί θα ξεστοκάρει, και ο κόσμος θα παίρνει τα πράγματα σε τιμές πολύ φθηνές και θα έχει μεγάλο όφελος».

 

Γιάννη Ντουχάς, κατάστημα Noise με ανδρικά ενδύματα, Παπαστράτου 42

«Αυτό με τις αλυσίδες είναι κακό για την αγορά, γιατί στην τοπική αγορά στηρίζεται ο ένας στον άλλο. Οι αλυσίδες μπορεί να δώσουν κάποιες θέσεις εργασίας, τις οποίες όμως μπορούμε να δώσουμε κι εμείς σαν μικρές επιχειρήσεις και να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα. Από εκεί και πέρα όμως πιστεύω ότι αυτό είναι κακό για την αγορά γιατί εμείς ζούμε εδώ, εργαζόμαστε, καταναλώνουμε, ενώ με μια αλυσίδα τα χρήματα φεύγουν από το Αγρίνιο και δεν μένουν εδώ στην πόλη ώστε να υπάρχει κατανάλωση. Άλλωστε κι ο έμπορας καταναλώνει, εμείς ζούμε και εργαζόμαστε εδώ και ό,τι χρήματα έρχονται σε ένα μαγαζί, πάλι μένουν εδώ στον τόπο, πιστεύω. Ακούω πελάτες που φεύγουν από την πόλη και πάνε σε άλλες πόλεις να ψωνίσουν, και δεν καταλαβαίνουν ότι βοηθώντας την τοπική αγορά ανεβαίνει το επίπεδο της πόλης. Εδώ ό ένας μπορεί να βοηθήσει τον άλλο, αυτό το πράγμα όμως δεν υπάρχει με τις αλυσίδες, τα χρήματα φεύγουν και πηγαίνουν αλλού. Εγώ έχω πάρα πολλούς πελάτες που πηγαίνω καθημερινά και ψωνίζω από αυτούς και έρχονται κι αυτοί σε εμένα. Με τις μεγάλες επιχειρήσεις δεν γίνονται αυτά τα πράγματα.

Για τις εκπτώσεις θέλω να πω ότι είναι καλά αυτά που γίνονται με τα δεκαήμερα για παράδειγμα, αλλά ήδη τα μαγαζιά έχουν προσφορές χωρίς να περιμένουν τις εκπτώσεις. Κι εγώ και άλλοι, έχουμε μειώσει από το κέρδος μας για να μπορεί ο καταναλωτής να αγοράσει, και τα μαγαζιά έχουν σχεδόν όλο τον χρόνο προσφορές. Συν τη μισή σεζόν, χειμώνα-καλοκαίρι, την οποία ήδη τα μαγαζιά πουλάνε με εκπτώσεις, και τα δεκαήμερα βοηθάνε, και πιστεύω ότι υπάρχουν καλές τιμές στην αγορά».

 

Γιώργος Ζάγκας, υπάλληλος καταστήματος υποδημάτων

«Δεν είναι σωστό να υπάρχουν εκπτώσεις όλη τη χρονιά. Πρέπει να υπάρχουν δύο, άντε το πολύ τρεις περίοδοι ανά σεζόν, και όχι τέσσερις σεζόν που έχουν ψηφιστεί και με συνεχόμενες προσφορές. Είναι πρόβλημα για τα μαγαζιά. Ή θα βάλουμε τιμές που θα είναι προσφορά σε εισαγωγικά όμως, και θα έχουμε πάλι κέρδος, ή θα βάζουμε πραγματικές εκπτώσεις. Καλύτερα είναι σε τρεις περιόδους και να είναι πραγματικές εκπτώσεις, παρά προσφορές όλη τη χρονιά και ο κόσμος να μην ξέρει αν είναι πραγματικές οι τιμές που αναγράφονται.

Τα στοκατζίδικα, κέρδος για εμάς δεν θα είναι. Από εμάς θα τα παίρνουν και αυτοί θα βγάζουν, βιβλία δεν νομίζω να έχουν, αποδείξεις δεν ξέρω αν θα κόβουν, όπως γίνεται στη λαϊκή. Εκεί υπάρχουν ταμειακές μηχανές οι οποίες δεν κόβουν ούτε μια απόδειξη. Δεν υπάρχει έλεγχος, δεν υπάρχει δημοτική αστυνομία, δεν υπάρχει κάποιος να ελέγχει, δεν υπάρχει τίποτα. Είναι πρόβλημα και για εμάς αυτό. Στοκατζίδικα είναι αυτά στη λαϊκή που κάνουν τεράστια ζημιά. Αν ανοίξουν και δικά τους μαγαζιά, εμείς δεν θα «χρειαζόμαστε» καν στην αγορά. Το μόνο που θα μείνει μετά θα είναι στοκατζήδες και τα μεγάλα τα εμπορικά. Αυτό θα είναι το δικό μας πρόβλημα, μαζί με την φορολογία που είναι το Α και το Ω, όχι μόνο στον ιδιωτικό τομέα αλλά και σε όλους τους εργαζόμενους».

 

Κώστας Καρακώστας