Έξαρση στον σχολικό εκφοβισμό

Στο διαδίκτυο και στα σχολεία

Έξαρση στον σχολικό εκφοβισμό

Ενημέρωση σε γονείς και εκπαιδευτικούς

Χθες στο 3ο Γυμνάσιο Αγρινίου διοργανώθηκε εκδήλωση σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό και το φαινόμενο που παρουσιάζει ιδιαίτερη έξαρση πλέον, εκτός από τις σχολικές αίθουσες και στο διαδίκτυο. Σύμφωνα με την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου, ως σχολικός εκφοβισμός ορίζεται η εσκεμμένη και επαναλαμβανόμενη βία αλλά και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την πρόκληση σωματικού ή και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Στην ενημέρωση, παρουσία καθηγητών και γονέων, η ψυχολόγος που μίλησε ανέφερε σχετικά με την έξαρση του φαινομένου και τόνισε πως δεν είναι “κάρφωμα” αν κάποιο παιδί καταγγείλει τις συμπεριφορές που υφίσταται και μιλήσει, οφείλει να το πράξει καθώς οι γονείς μπορούν να παρέμβουν στο πρόβλημα. Αναφέρθηκε στην σημασία της αυτοεκτίμησης αλλά και την σημασία που έχει η διαφορετικότητα, είτε είναι ψηλοί, κοντοί, είτε από την Ελλάδα αλλά και από άλλη χώρα. Τόνισε την σημασία της σοβαρότητας που έχει ο σχολικός εκφοβισμός. Ο φόβος, ο τρόμος, εξευτελισμός, η κακία αλλά και η ενίσχυση από τους γονείς συντελούν στο να αισθανθεί καλύτερα το κάθε παιδί καθώς θα καταλάβει πως δεν είναι μόνο του.

Για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού ζητήσαμε και την άποψη διευθυντών από τα δημόσια σχολεία του Αγρινίου αλλά και αν έχουν καταγραφεί περιστατικά στα σχολεία.

Κωνσταντίνος Λιάτσος, Διευθυντής στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου: “Eίναι χαρακτηριστικό πως η Ελλάδα είναι 2η σε κρούσματα ψηφιακής βίας, μέσω του διαδικτύου, τέτοια κρούσματα εμφανίζονται στα σχολεία και μάλιστα στα δημοτικά. Στο δικό μας σχολείο δεν έχουμε τέτοια φαινόμενα αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν ασχολούμαστε και με το συγκεκριμένο θέμα. Μας απασχολεί ιδιαίτερα και θεωρούμε πως αν δεν το κάνουμε σίγουρα θα αγγίξει και εμάς το γεγονός άρα θα πρέπει να κάνουμε παρεμβάσεις και σε επίπεδο σχολείου, τάξης για να δούμε πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου έχει συζητήσει τέτοια θέματα, έχουμε δει τους τρόπους που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ώστε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά και να τους γνωρίσουμε το πρόβλημα που υπάρχει για να είναι ενήμερα για τέτοια θέματα. Μιλάμε και με τον Σύλλογο Γονέων, έχουμε κάνει συναντήσεις μέσα από διάφορα προγράμματα και συγκεκριμένα πέρυσι κάναμε μια επιμόρφωση στο σχολείο με καλεσμένους από τοπικά κέντρα πρόληψης που μίλησαν στους γονείς για τα φαινόμενα αυτά ώστε να γνωρίζουν. Οι δάσκαλοι συζητούν στην τάξη με τους μαθητές τις μορφές της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, τις επιπτώσεις και ενημερώνουν πως οι συμπεριφορές αυτές δεν είναι αποδεκτές από το σχολείο και μιλάμε με τα παιδιά”

Νίκη Καμαριάρη, Διευθύντρια στο 3ο Γυμνάσιο Αγρινίου: »Σε συνεργασία με τον σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και το Σύλλογο των καθηγητών, αποφασίσαμε για να ενημερώσουμε τους γονείς για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Δεν έχει κάποια ιδιαίτερη έξαρση στο σχολείο μας αλλά είναι ένα θέμα που θα πρέπει όλοι μας να είμαστε γνώστες.”

Ευστάθιος Πίτσας, Διευθυντής στο 3ο Λύκειο Αγρινίου: “Δεν έχει υπάρξει ούτε έχει παρατηρηθεί κάποιο φαινόμενο στο σχολείο μας. Ίσως να έχει συμβεί αλλά δεν το γνωρίζω. Κρούσματα με οργανωμένη ομάδα εναντίον άλλης δεν είχαμε και πιστεύω πως και στα υπόλοιπα σχολεία του Αγρινίου, απ`ότι πληροφορούμαι δεν υπήρξαν. Όσον αφορά τις ενημερώσεις στα σχολεία καλό είναι να γίνονται σχετικά με την βία αλλά μερικές φορές, κάποια φαινόμενα ίσως είναι και λίγο υπερβολικά. Τα παιδιά έχουν μια ζωηράδα, αντιμετωπίζονται από τους καθηγητές και το φαινόμενο δεν είναι ανεπτυγμένο στην πόλη μας”
Bασίλειος Καπέρδας, Διευθυντής στο 2ο Λύκειο Αγρινίου: “Η λέξη bullying δυστυχώς κατέληξε να σημαίνει και ορολογία εγκληματικού περιεχομένου και δεν έχει καμία σχέση με τα ελληνορθόδοξα ήθη και τις παραδόσεις αλλά και τον πολιτισμό του ελληνικού λαού και ιδιαιτέρως με τα παιδιά της Αιτωλοακαρνανίας. Πιστεύω πως τα παιδιά της πόλης μας δεν έχουν καμία σχέση με αυτές τις συμπεριφορές και αν υπάρχουν κάποιοι που έχουν παρασυρθεί καιρός είναι να καταλάβουν ότι είναι φορείς μιας βαριάς κληρονομιάς η οποία δεν συνάδει με τέτοιες συμπεριφορές. Το σχολείο μας ευτύχησε να έχει μαθητές που διακρίνονται για το ήθος, την ευπρέπεια του χαρακτήρα, τα ευγενή αισθήματα, τα υψηλά ιδανικά, είναι ένα σχολείο που πιστεύει στις διαχρονικές αξίες της ορθοδοξίας και του ελληνισμού. Δεν μας έχει απασχολήσει παρόμοιο φαινόμενο και πιστεύουμε πως αυτό ισχύει και στα άλλα σχολεία. Το Υπουργείο έχει μεριμνήσει αλλά και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι διευθυντές των σχολείων είναι ενημερωμένοι και ενημερώνουν. Τα παιδιά μας προς το παρόν δεν έχουν δώσει τέτοια δείγματα, όσο ακούν τον ήχο της καμπάνας τα παιδιά δεν θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιο θέμα”
Σε κάθε περίπτωση, οι επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας είναι ιδιαίτερα βλαβερές για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού – θύματος, το οποίο μπορεί να εμφανίσει διαταραχές συμπεριφοράς, ψυχολογικά και ψυχοσωματικά προβλήματα.
Οι συνέπειες, λοιπόν, του σχολικού εκφοβισμού είναι ιδιαίτερα σοβαρές και για αυτό απαιτείται τόσο η συστηματική πρόληψη, όσο και η εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης στα σχολεία. Ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών κρίνεται καθοριστικής σημασίας.

Άλκης Αποστολόπουλος