Αγρίνιο: Εκπτώσεις με κρατήσεις και μικρές προκαταβολές

Στο 50% φτάνουν σε πολλές περιπτώσεις οι εκπτώσεις σε πολλά προϊόντα, αλλά η αγοραστική δύναμη είναι ελάχιστη

Με μελανά χρώματα περιγράφουν οι έμποροι την κατάσταση στην αγορά. Η έναρξη των εκπτώσεων δεν αλλάζει το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί και στην οποία οι καταναλωτές είναι πολύ περιορισμένοι και το 30% εξ αυτών λειτουργεί με δόσεις και κρατήσεις υπό προϋποθέσεις

Ξεκίνησε από χθες η εκπτωτική περίοδος στην αγορά του Αγρινίου και οι προσφορές από την πλευρά των εμπόρων είναι πολύ υψηλές και συμφέρουσες, αλλά η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών – πελατών είναι πολύ πιο περιορισμένη απ ότι ήταν πριν κλείσουν οι τράπεζες.

Ανέκαθεν, την πρώτη μέρα ίσως και την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων, οι καταναλωτές έκαναν έρευνα αγοράς, για να επιλέξουν στο τέλος τι θα αγοράσουν. Στο παρελθόν, δεν ήταν τόσο συχνό να ιεραρχούν τις ανάγκες τους, αλλά τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια η αγοραστική κίνηση γίνονταν πάντα με γνώμονα της ανάγκες της οικογένειας και τις προσωπικές ανάγκες των καταναλωτών.

Στην παρούσα φάση, η αγορά βιώνει νέα δεδομένα πολύ πιο περιορισμένα και σφιχτά απ αυτά που είχε γνωρίσει τα προηγούμενα χρόνια. Οι έμποροι το διάστημα από την ημέρα που οι τράπεζες έκλεισαν μέχρι και σήμερα διαπιστώνουν μεγάλη καθίζηση στην κίνηση και στην αγορά των προϊόντων τους από τους καταναλωτές. Η πτώση στην αγοραστική κίνηση, όσο ο καιρός περνάει μεγαλώνει, αγγίζοντας το 60% και το 70%.

Αρχικά, με το που οι τράπεζες έκλεισαν, οι καταναλωτές πάγωσαν εντελώς τις αγορές τους, αλλά λίγες μέρες μετά σημειώθηκε μια ελάχιστη άνοδος, όπως εξάλλου είχαμε αποτυπώσει στο προηγούμενο γενικότερης ύλης ρεπορτάζ μας, η οποία απεσύρθη, όπως φαίνεται, λόγω του πανικού που έχει καταβάλει τους πολίτες οι οποίοι «σηκώνοντας» μόνο πενήντα ευρώ ημερησίως μετράνε όλα τα έξοδά τους και σκέφτονται αν πρέπει να αγοράσουν ρούχα, παπούτσια και άλλα είδη ή αξεσουάρ.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω των νέων οικονομικών δεδομένων, στα εμπορικά καταστήματα, δεν υπάρχει η αναμενόμενη δουλειά, όπως μας δήλωσαν, επώνυμα και ανώνυμα, πολλοί καταστηματάρχες που ήρθαμε σε επαφή. Κάνουν λόγο για την απουσία την αναμενόμενης αυτής δουλειάς, γιατί αν και έχει ξεκινήσει η περίοδος των γάμων και των βαπτίσεων και όλα τα μέλη της οικογένειας αγόραζαν πάντα τα απαραίτητα για να ανταποκριθούν στις κοινωνικές τους υποχρεώσεις, τώρα, η πτώση καταγράφεται μέχρι και στο 60% ή και 70% από την προηγούμενη περίοδο, συνεπώς η απουσία της αναμενόμενης δουλειάς είναι κάτι παραπάνω από αισθητή.

«Αχτίδα φωτός» για τα καταστήματα είναι οι περιορισμένοι καταναλωτές οι οποίοι αγοράζουν με δόσεις και «λειτουργούν» με κρατήσεις. Λόγω των κοινωνικών σχέσεων μεταξύ καταστηματαρχών και καταναλωτών, αρκετές είναι εκείνες οι επιχειρήσεις οι οποίες κάνουν κράτηση, βάζουν στην άκρη δηλαδή, κάποια ελάχιστα εμπορεύματά τους, τα οποίοι οι πελάτες τους τα αποπληρώνουν με πολλές και πολύ συχνές δόσεις, συνήθως των είκοσι ευρώ.

Το ποσοστό των πελατών, που λειτουργεί με κρατήσεις και δόσεις, κυμαίνεται μεταξύ 10% και 30%, ανάλογα φυσικά με το είδος που εμπορεύεται ο εκάστοτε καταστηματάρχης – έμπορος. Στην κατάσταση αυτή, δεδομένο είναι το στοιχείο ότι οι πελάτες και οι καταστηματάρχες γνωρίζονται μεταξύ τους.

Η αποδοχή της ιδιότυπης αυτής καταναλωτικής κίνησης γίνεται από τους εμπόρους στο πλαίσιο του ότι ενισχύουν την μακρόχρονη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους και παράλληλα την ενισχύουν με το σκεπτικό ότι θα αποδώσει καρπούς στο μέλλον τόσο στην επιχείρηση όσο και στον καταναλωτή.

Ταυτόχρονα, επειδή τώρα ξεκινάει η εκπτωτική περίοδος οι εκτιμήσεις των εμπόρων είναι ότι η κίνηση θα συνεχίσει στους ίδιου ρυθμούς , αλλά και με δόσεις και κρατήσεις. Όλοι ευελπιστούν στην σύντομη επαναλειτουργία των τραπεζών, αν και πλέον η καταναλωτική συμπεριφορά έχει αλλάξει και αυτό θα είναι το νέο στοιχείο που θα χαρακτηρίζει την αγορά για το επόμενο μεγάλο χρονικό διάστημα, ίσως ακόμη και για κάποια χρόνια.

Κων/νος Χονδρός