Αυτοκινητόδρομοι: Τέλος για τη χρονιά θρίλερ, αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση

Mε μεγάλες προσδοκίες περιμένουμε το 2016 στο πεδίο των κατασκευών των μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας. Τα έργα που ξεκίνησαν πριν από 9 χρόνια φαίνεται πως περνώντας μια ακόμα χρονιά-θρίλερ μπαίνουν στην τελική ευθεία της ολοκλήρωσης τους.

Το 2016 έρχεται με λυμένα τα μεγάλα προβλήματα που είτε κληρονομήθηκαν το 2015 είτε δημιουργήθηκαν. Το μεγάλο έργο του Μορέα παίρνει και πάλι μπρος και έτσι και οι 5 αυτοκινητόδρομοι είναι σε θέσεις μάχης.

Αυτό το γεγονός το βλέπουμε για πρώτη φορά από το 2011 όταν και σταμάτησαν τα έργα στους 4 αυτοκινηόδρομους. Τώρα το σημαντικό στοιχείο είναι να υπάρξει ένα δυνατό φώτο-φίνις. Το οριστικό deadline που έχουμε από τις Βρυξέλλες για τον Μάρτιο του 2017 είναι ένας τερματισμός που πρέπει να επιτευχθεί από όλους.

Πλέον τα προβλήματα δείχνουν να είναι πολύ λιγότερα από αυτά που υπήρχαν πριν από 12 μήνες τόσο στις απαλλοτριώσεις και τα αρχαιολογικά όσο και στην χρηματοδότηση.

Από τον Οκτώβριο και για 2,5 μήνες το Υπουργείο Υποδομών έκανε τη δική του ρελάνς και έκλεισε τις περισσότερες ανοιχτές οφειλές. Οι ίδιοι οι παραχωρησιούχοι δείχνουν επίσης κόπωση από τα πολλά ξεκιν-σταμάτα από το 2007.

Μία κουβεντα τα λεέι όλα «Ξεκινήσαμε ένα έργο για να το τελειώσουμε σε 4-5 χρόνια και φτάνουμε τα 9, νομίζω ότι είναι αρκετά» σημείωσε στο ypodomes.com ανώτατο στέλεχος παραχωρησιούχου εταιρείας αυτοκινητόδρομου.

ΤΟ 2016
Μπορούμε να διακρίνουμε 2 κατηγορίες έργων στους αυτοκινητόδρομους. Αυτούς που μετρούν μήνες και αυτούς που θα αγκομαχήσουν για να ολοκληρώσουν.

Τα έργα στον Μορέα αναμένεται να ολοκληρωθούν τμηματικά από το Μάιο (κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη) μέχρι τον Σεπτέμβριο (Περιμετρική Καλαμάτας). Επίσης τα έργα στην παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμωνα θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν μέσα στο 2016.

Στα υπόλοιπα έργα τίθεται το ερώτημα των τμηματικών παραδόσεων. Μέσα στο 2015 φούντωσαν οι φήμες για λειτουργία τμημάτων οι οποίες είχαν ρεαλιστική βάση. Μέσα στο 2016 μεγάλες πιθανότητες για να δοθούν στην κυκλοφορία έχουν τα τμήματα Κόρινθος-Κιάτο (Ολυμπία) και Μεσολόγγι-Αμφιλοχία-Μενίδι (Ιόνια).

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως βάσει των συμβάσεων του 2013 δεν προβλέπεται καμία τμηματική παράδοση οπότε ότι προκύψει θα είναι με κάποια συμφωνία Υπουργείου Υποδομών-Παραχωρησιούχου.

Η ολοκλήρωση των έργων ως γνωστό έχει μετατεθεί οριστικά για το πρώτο τρίμηνο του 2017 και μήνα με το μήνα θα πρέπει να βλέπουμε όλο και μεγαλύτερη πρόοδο στα έργα.

Η Ολυμπία, η Ιόνια και η Ε65 θα κλείσουν περίπου στο 70% και αυτό σημαίνει πολύ τρέξιμο για να καταφέρουν στο σημείο μηδέν του Μαρτίου 2017 να ανοίξουν για να δοθούν στην κυκλοφορία.

Εδώ φυσικά θα έχουμε τις μικροεξαιρέσεις. Η Σήραγγα Κλόκοβας στην Ιόνια μάλλον θα χρειαστεί λίγους μήνες ακόμα, όπως και κάποιες τοπικές εμπλοκές του σιδηρόδρομου με την Ολυμπία Οδό. Σε αυτά τα μικρά θέματα θεωρητικά οι Βρυξέλλες θα κάνουν τα «στραβά ματιά» αν η γενικότερη εικόνα θα έχει δικαιώσει την υπομονή που έχει επιδείξει όλο αυτό το διάστημα.