Εκτός νέου ΕΣΠΑ οι αυτοκινητόδρομοι της Ολυμπίας και Ιόνιας Οδού – Λείπουν 600 εκατομμύρια για τους οδικούς άξονες

Εκτός νέου ΕΣΠΑ θα παραμείνουν μέχρι νεωτέρας τα εν εξελίξει έργα για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, ανάμεσα στους οποίους η Ολυμπία και η Ιόνια Οδός, ενώ η ένταξή τους στα προγράμματα εξακολουθεί να παραμένει  με τα παρόντα δεδομένα εξαιρετικά δύσκολ,η σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Γιώργο Σταθάκη. Στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, ο υπουργός επεσήμανε ότι το νέο ΕΣΠΑ έχει πολύ περιορισμένα κονδύλια για μεγάλες επενδύσεις υποδομών, συνεπώς, η χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων από το νέο ΕΣΠΑ θα σήμαινε ότι θα κάλυπτε πλήρως το συγκεκριμένο κομμάτι του προγράμματος.

«Οι  αυτοκινητόδρομοι χρειάζονται αρκετά χρήματα, αν μεταφερθούν θα καλύψουν πλήρως του πόρους του ισχύοντος, το οποίο έχει και την γραμμή του Μετρό μέσα και τα λοιπά. Μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να μεταφερθούν, μπορεί εν δυνάμει να μεταφερθεί μετά από μια συζήτηση μια διαπραγμάτευση, αλλά νομίζω ότι σε αυτή τη φάση πρέπει να αφήσουμε χρόνο να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων αναφορικά με τις συμβάσεις, τη διαπραγμάτευση δηλαδή που υπάρχει εν εξελίξει, καθώς και την ολοκλήρωσή τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο δεδομένου ότι έχουμε δεσμευτεί και ως Κυβέρνηση ότι θα ολοκληρωθούν τα έργα» είπε ο κ. Σταθάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το αν μπορούν να μεταφερθούν στο νέο ΕΣΠΑ.

Ακόμη, λοιπόν, είπε ο κ. Σταθάκης, δεν υπάρχει εικόνα για την κάλυψη του ανεκτέλεστου υπολοίπου των έργων. Αναφορικά με το ύψος του υπολοίπου αυτού ο κ. Σταθάκης είπε: «Ο κάθε αυτοκινητόδρομος είναι διαφορετικός, στον Μορέα είναι πολύ μικρό το ανεκτέλεστο κάτι λιγότερο από το 10%. Σε κάποιους άλλους είναι αρκετό. Το συνολικό ύψος είναι 500 κάτι εκατομμύρια».

Όπως εξήγησε ο υπουργός κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση των νέων προκηρύξεων με τις οποίες ξεκινά ουσιαστικά το νέο ΕΣΠΑ, το νέο χρηματοδοτικό πλαίσιο προβλέπει πολύ λίγα κονδύλια για έργα υποδομής με αποτέλεσμα αν μεταφερθούν σε αυτό και οι αυτοκινητόδρομοι, θα καλύψουν πλήρως τους διαθέσιμους πόρους. Ο ίδιος, ωστόσο, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανοίξει κάποιο παράθυρο στο μέλλον, λέγοντας πως θα χρειαστεί να γίνει διαπραγμάτευση για το θέμα.

Σημείωσε δε πως για να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση πρέπει να ολοκληρωθούν και οι διαπραγματεύσεις του αρμόδιου υπουργείου με τις τεχνικές εταιρείες για τις συμβάσεις, ενώ επισήμανε πως η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πως τα έργα -το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των οποίων φτάνει σε 600 εκατ. ευρώ- θα ολοκληρωθούν σε κάθε περίπτωση.

Ο χάρτης των οδικών έργων

Σε Ιόνια Οδό και Ε-65, όπου οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ, το «restart” είναι συνάρτηση της αποπληρωμής ποσού 400 εκατ. ευρώ που οφείλει στην κοινοπραξία το Δημόσιο από τον Ιανουάριο. Η μη έγκαιρη καταβολή των χρημάτων έχει οδηγήσει «δικαιωματικά” σε αθέτηση της καταβολής της χρηματοδοτικής συμβολής από τις τράπεζες και ως αποτέλεσμα οι εργασίες εκτελούνται με αργούς ρυθμούς εάν δεν έχουν «παγώσει”. Στα δύο έργα απασχολούνται περίπου 3.000 εργαζόμενοι.

Στην Ολυμπία Οδό που έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό άνω του 60% το Δημόσιο οφείλει ποσό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. Το έργο βρισκόταν αντιμέτωπο με σημαντικές καθυστερήσεις λόγω και της εμπλοκής της ΕΡΓΟΣΕ σε οκτώ σημεία επί του οδικού άξονα (εκ των οποίων για τα τέσσερα έχει ανατεθεί σύμβαση στη θυγατρική του ΟΣΕ με στόχο την μετακίνησή τους ώστε ο αυτοκινητόδρομος και ο σιδηρόδρομος να να λειτουργούν απρόσκοπτα). Ας σημειωθεί ότι στο έργο απασχολούνται περίπου 2.200 εργαζόμενοι.

– Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που έχει αποπερατωθεί κατά 91% το Δημόσιο χρωστά 98 εκατ. ευρώ, με προαπαιτούμενο για την επανέναρξη των εργασιών να είναι η αποπληρωμή του συγκεκριμένου ποσού. Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος είχε προοπτικές να αποπερατωθεί τέλη του 2015, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης για το σύνολο των νέων εθνικών οδών, ωστόσο, το φιάσκο των ελληνικών διαπραγματεύσεων που φέσωσε τον παραχωρησιούχο και έκλεισε τις τράπεζες προσθέτει αρκετούς μήνες καθυστέρησης στο χρονοδιάγραμμα του έργου.

– Στον Μορέα, η ολοκλήρωση των εργασιών -το έργο έχει αποπερατωθεί κατά 95%- εξαρτάται από την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης και εν συνεχεία την κατάθεση αυτής προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή. Ο αυτοκινητόδρομος βρίσκεται αντιμέτωπος με χρηματοδοτικό κενό της τάξης των 300 εκατ. ευρώ που θα διατεθεί στον ανάδοχο υπό τη μορφή επιδότησης σε βάθος 30ετίας.