Οι Αιτωλ/νάνες «σκαφάτοι» που θα κληθούν να πληρώσουν χαράτσι

Στην Αιτωλ/νία υπάρχουν δηλωμένα περίπου 9.500 σκάφη, εκ των οποίων οι ιδιοκτήτες του 60% με 70% εξ αυτών θα κληθούν σύντομα να πληρώσουν χαράτσι που ξεκινάει από 520 ευρώ

Ανατρέπει τα δεδομένα η πρόταση που υποβλήθηκε προς τους θεσμούς από την ελληνική κυβέρνηση, η οποία στοχεύει στην είσπραξη περισσότερων χρημάτων από τους ιδιοκτήτες βαρκών και σκαφών που είναι από πέντε μέτρα και άνω. Τα χρήματα που θα κληθούν να πληρώσουν όσοι έχουν πεντάμετρες βάρκες και σκάφοι είναι πεντακόσια είκοσι ευρώ, ενώ θα αυξάνονται συνεχώς ανάλογα με το μέγεθος της βάρκας ή του σκάφους τους.

Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να έρθουν στους ιδιοκτήτων αυτών των σκαφών η ενημέρωση για τo χαράτσι που θα υποχρεωθεί ο καθένας να πληρώσει, ενώ αυτό θα αποτελέσει πλήγμα κυρίως για τους επαγγελματίες ψαράδες, αφού προς το παρόν τουλάχιστον, δεν υπάρχει κάποια διευκρίνηση η οποία θα εξαιρεί απ το χαράτσι αυτό τους επαγγελματίες ψαράδες. Για τον λόγο αυτό αναμένεται να υπάρξει αναβρασμός, αν δηλαδή δεν εξαιρεθούν οι επαγγελματίες ψαράδες, αφού οι ψαριές χαρακτηρίζονται πλέον φτωχιές και σχεδόν απογοητευτικές, αφού πολλές φορές το αποτέλεσμά τους δεν επαρκεί για να καλυφθεί το πετρέλαιο με το οποίο κινούνται τα επαγγελματικά σκάφοι

Το ζήτημα είναι αν κάποιος, συνήθως επαγγελματίας, διαθέτει λίγα εκατοστά παραπάνω από τα πέντε μέτρα, ακόμη και είκοσι εκατοστά, αμέσως τότε εντάσσεται στους ιδιοκτήτες εξάμετρων σκαφών και επιβαρύνεται με φόρο πολυτελείας. Τα πέντε μέτρα αποτελεί και αποτελούσε ανέκαθεν σχεδόν το ανώτερο όριο σκαριού για πολλούς ακόμη και για επαγγελματίες ψαράδες. Στην Αιτωλ/νία πολλοί είναι εκείνοι που με κόπους απέκτησαν ένα τέτοιο σκάφος και περισσότεροι είναι οι επαγγελματίες που το απέκτησαν για την επαγγελματική τους επιβίωση.

Στο ενδεχόμενο που δεν αποσαφηνιστεί το τι θα ισχύσει με τους επαγγελματίες ψαράδες και λάβουν και αυτοί τα χαράτσι τους, τότε η εφαρμογή αυτή θα τους δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα.

Στην Αιτωλ/νία ο αριθμός των επαγγελματιών ψαράδων που έχουν βάρκες λιγότερων μέτρων από τα πέντε είναι μεγάλος όπως και όσων έχουν βάρκες αναψυχής, αλλά υπερτερούν αυτοί οι επαγγελματίες που αναμένεται να πληγούν από τον φόρο, την καταβολή των πεντακοσίων είκοσι ευρώ τουλάχιστον, αφού κατά 70% με 80% των Αιτωλ/νάνων ψαράδων διαθέτουν σκάφοι περίπου πέντε μέτρων και κάποιον εκατοστών επιπλέον ή και εξάμετρα.

Στο Μεσολόγγι, ο συνολικός αριθμός των δηλωμένων σκαφών που υπάγονται στο Υπολιμεναρχείο, αγγίζουν τις τριάμισι χιλιάδες, με το 60% να είναι πάνω των πέντε μέτρων. Στη Ναύπακτο τα επαγγελματικά σκάφοι είναι περίπου πενήντα, ενώ τα ερασιτεχνικά περίπου στα χίλια εκατόν πενήντα. Τα σκάφοι, επαγγελματικά και μη, που είναι δηλωμένα στο Λιμενικό της Αμφιλοχίας και του Μενιδίου είναι περίπου στις τρις χιλιάδες, ενώ μόλις τα τετρακόσια πενήντα από αυτά είναι αναψυχής και τόσο μεγάλων διαστάσεων που «ξεφεύγουν» κατά πολύ από την «δεδομένη» ερασιτεχνική χρήση. Στα λιμάνια του Μύτικα και της Παλαίρου δεν υπάρχει σαφής αριθμός για τα σκάφοι αναψυχής και τα επαγγελματικά που ελλιμενίζονται, διότι δεν υπάρχει φορέας διαχείρισης, συνεπώς δεν υπάρχει εικόνα στις λιμενικές αρχές, αλλά πιθανότατα ξεπερνούν τα τετρακόσια με πεντακόσια, σύμφωνα με εκτιμήσεις. Στον Αστακό υπάρχουν χίλια τριακόσια πενήντα δηλωμένα σκάφοι, εκ των οποίων τουλάχιστον το 70% είναι άνω των πέντε μέτρων.

Οι επαγγελματίες ψαράδες αναμένεται να αντιμετωπίσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα αν δεν αποσαφηνιστεί το τι μέλη γενέσθαι, αφού τα σκάφοι τους κατά 70% με 80% είναι από πέντε μέτρα και άνω. Οι ιδιοκτήτες των εξάμετρων βαρκών και σκαφών θα κληθούν να πληρώσουν επτακόσια ογδόντα ευρώ, των επτάμετρων εννιακόσια ευρώ, ενώ υπάρχει αύξηση ανάλογα με τα μέτρα των σκαφών. Κατά το παρελθόν αυτό ίσχυε για όσους διέθεταν σκάφος από επτά μέτρα και πάνω.

Κων/νος Χονδρός