Δυτική Ελλάδα: Σαρωτικές αλλαγές και στους Λιμενικούς

Σαρωτικές αλλαγές σε ό,τι μέχρι τώρα ισχύει για τις ζωές 7.000 λιμενικών φέρνει το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων από τις συνδικαλιστικές ενώσεις.
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου, αρμόδιος για τις μεταθέσεις των λιμενικών θα είναι ο «υπερ-υπουργός Ναυτιλίας» καταργώντας το συλλογικό όργανο του Συμβουλίου Μεταθέσεων που ως τώρα αποφάσιζε για τα θέματα αυτά. Την ίδια στιγμή, μέσα στο σχέδιο νόμου υπάρχει πλήθος διατάξεων που αφορούν το σύνολο της Ναυτιλίας, όπως η θέσπιση νέων φόρων στα σκάφη αναψυχής (χαράτσι 240 ευρώ και για σκάφη κάτω των 8 μέτρων), η δυνατότητα ναύλωσης πλοίου από δήμους μικρών νησιών, η δημιουργία σχολής επιθεωρητών, η δημιουργία Μητρώου Αναδόχων παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων, η δημιουργία Μητρώου Ενεργών Ναυτικών για όσους έχουν 8 μήνες υπηρεσίας την τελευταία 5ετία, η παραχώρηση του Λιμανιού της Πάτρας στο δήμο και ειδικές ρυθμίσεις για τους εργαζόμενους.
Είναι η τρίτη φορά που το σχέδιο νόμου «Επιθεωρητές/ελεγκτές πλοίων, λιμένων, Αναγνωρισμένων Οργανισμών» έρχεται στο φως της δημοσιότητας. Τις δύο προηγούμενες φορές είχε αναρτηθεί για διαβούλευση, η οποία (και τις δύο φορές) είχε ολοκληρωθεί επιτυχημένα, όμως ο τέως υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, δεν το έφερνε στη Βουλή. Αν και η δεύτερη εκδοχή του σχεδίου νόμου, η διαβούλευση του οποίου είχε ολοκληρωθεί στις 31 Μαΐου του 2016, είχε πάρει (ανεπίσημα έστω) το πράσινο φως από την ηγεσία των συνδικαλιστικών ενώσεων των Λιμενικών, καθώς στα βασικά ζητήματα συμφωνούσαν με τις αλλαγές, ο τέως υπουργός άφησε το καλύτερο για το τέλος: το νέο σχέδιο νόμου δεν έχει καμία σχέση με ό,τι μέχρι τώρα είχε συζητηθεί και αποφασιστεί, με την Ενωση των Αξιωματικών Λιμενικών να ζητά να αποσυρθεί και κάνει λόγο για ένα σχέδιο νόμου κατώτερο των περιστάσεων και των αναγκών, κατά βάση αναχρονιστικό που φέρνει το Λιμενικό Σώμα πολλά χρόνια πίσω. Πάντως, το νέο σχέδιο νόμου βρίσκεται στη φάση της προδιαβούλευσης, με τον υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή να φαίνεται να είναι πρόθυμος να ξεκινήσει ένα νέο γύρο διαλόγου για πιθανές αλλαγές.
«Κατάργηση»
Από τις μεγαλύτερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο είναι η ουσιαστική κατάργηση του Συμβουλίου Μεταθέσεων, το οποίο εξέταζε και αποφάσιζε μία προς μία τις εκατοντάδες μεταθέσεις λιμενικών σε όλη την Ελλάδα. Πλέον ο χαρακτήρας του συμβουλίου γίνεται καθαρά συμβουλευτικός και την απόφαση για το σύνολο των μεταθέσεων την αναλαμβάνει ο ίδιος ο υπερ-υπουργός Ναυτιλίας, γεγονός πρωτόγνωρο για οποιοδήποτε σώμα ασφαλείας, το οποίο διαθέτει ξεχωριστό αρχηγό Σώματος. Αλλάζουν όμως προς το χειρότερο και τα κριτήρια και οι νόμοι που διέπουν το σύνολο των μεταθέσεων, αποσπάσεων και μετατάξεων. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:
1.Μειώνεται από τα οκτώ στα πέντε έτη η παραμονή των στελεχών στον τόπο επιλογής τους.
2.Οι μεταθέσεις των λιμενοφυλάκων μέχρι το βαθμό του ανθυπασπιστή δεν είναι κοινές με τους υπαξιωματικούς εκ ΔΥΛΣ.
3.Για τις τοποθετήσεις των λιμενικών δεν υπάρχει πρόβλεψη να τοποθετούνται στις πρώτες κατηγορίες σύμφωνα με το βαθμό υποστελέχωσης, ώστε έτσι να ανακουφίζονται οι δύσκολες υπηρεσίες.
4.Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους λιμενικούς οι οποίοι εθελοντικά έχουν τοποθετηθεί στα νησιά του Αιγαίου με το καθεστώς του 24μήνου.
5.Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τα στελέχη με 28 έτη υπηρεσίας ώστε να μη μετατίθενται.
6.Σε ό,τι αφορά τον τόπο προτίμησης που μπορούν να επιλέξουν οι λιμενικοί, το νέο σχέδιο νόμου επαναφέρει το παλιότερο καθεστώς το οποίο έχει αποδειχθεί προβληματικό.
Χθες, πραγματοποιήθηκε και συνάντηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος με τη διευθύντρια του γραφείου του υπουργού, η οποία δεσμεύτηκε να παραμένουν 8 χρόνια στον τόπο επιλογής τους οι λιμενικοί αλλά και να ενταχθούν τα Λιμενικά Τμήματα ως τόποι μεταθέσεων, πάγιο αίτημα των ενώσεων.
Οι αξιωματικοί
«Είναι σαφές πλέον ότι δεν υπάρχει ουδεμία αντίληψη πραγματικότητας, ορθής κρίσης και προτεραιοτήτων. Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι υπάρχει σχέδιο χειραγώγησης του Λ.Σ., των στελεχών και των συνδικαλιστικών τους εκπροσώπων με απώτερο σκοπό άλλες σκέψεις, όπως η υποβάθμιση του Σώματος, η μείωση των αρμοδιοτήτων μας και η σταδιακή αποστρατικοποίηση του υπουργείου», καταγγέλλει η Πανελλήνια Ενωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος. Για πρώτη φορά εισάγονται νέες κατηγοριοποιήσεις των αξιωματικών διαχωρίζοντας τους αξιωματικούς ανάλογα τον τρόπο εισαγωγής τους ή την υπηρεσία τους (κατηγορίας υπουργείου και σε αξιωματικούς κατηγορίας Λιμεναρχείου), τροποποιώντας ως ενιαίες τις οργανικές θέσεις αξιωματικών ειδικοτήτων εις βάρος αξιωματικών άλλων προελεύσεων, με ό,τι συνεπάγεται για τη μεταξύ τους ιεραρχική εξέλιξη και κυρίως τη δημιουργία αντιπαλότητας, ενώ προτείνεται ένα αόριστο σύστημα αξιολόγησης «στο πλαίσιο της αμεροληψίας και της αξιοκρατίας, με βάση την επαγγελματική ικανότητα των στελεχών και την αποδοτικότητά τους».
Την ίδια στιγμή αποφασίζεται η παράταση κατά ένα χρόνο της θητείας του αρχηγού, ορίζεται ξανά ότι ο τρόπος εισαγωγής στο Σώμα θα γίνεται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων από το 2017, ενώ υποχρεώνει να αποστρατευτούν οι λιμενικοί στα 35 χρόνια υπηρεσίας όταν σε ΕΛ.ΑΣ και Πυροσβεστική έχουν δώσει τη δυνατότητα στα στελέχη, λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, εφόσον το επιθυμούν, να παραμείνουν εργαζόμενοι.
Φόρος στα σκάφη
Κύμα αντιδράσεων αναμένεται να προκαλέσουν και οι αλλαγές που φέρνει το υπουργείο βάζοντας νέο φόρο στα σκάφη αναψυχής κάτω των 8 μέτρων ετήσιο τέλος 240 ευρώ, ενώ ξηλώνει αρκετούς νόμους του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη που είχαν ως στόχο να προσελκύσουν το θαλάσσιο τουρισμό και το yachting, όπως την κατάργηση της δυνατότητας να μην υπάρχει πλοίαρχος ή πλήρωμα σε πλοίο αναψυχής κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις. «Για ακόμα μία φορά η κυβέρνηση προτείνει αντιαναπτυξιακά μέτρα προσθέτοντας έναν ακόμη φόρο, δεν εφαρμόζει τίποτα από τα εργαλεία τα οποία είχαμε δημιουργήσει για την προσέλκυση του yachting. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι σε αυτόν το νέο φόρο όπως και σε αναχρονιστικές αλλαγές που πάνε πίσω την οικονομία», δήλωσε στον «Ε.Τ.» ο βουλευτής Λασιθίου και επικεφαλής του τμήματος Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Πλακιωτάκης.